Hej,
Heeft er iemand ervaring met het reizen over de Karakorum Highway?
Wil eventueel een auto huren of kopen in Islamabad en vandaar de Highway rijden.
Is er iemand die aktuelle informatie heeft?
Bij voorbaat dank
Peter
Hoi Peter, welkom op het Wereldwijzer forum!
Mooie tocht ga je ondernemen. Onderdeel van een grotere reis die je maakt?
De Karakorum Highway (KKH) is een prachtige maar uitdagende route. Reizen over deze snelweg biedt spectaculaire uitzichten op bergen en is een bucketlist-ervaring voor veel avonturiers. Hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden:
Huur- of koopopties:
- Auto huren in Islamabad is mogelijk, maar zorg ervoor dat je een betrouwbaar 4x4-voertuig krijgt. De wegen kunnen, vooral in bergachtige gebieden, onvoorspelbaar zijn, en een robuust voertuig is essentieel.
- Auto kopen kan ingewikkelder zijn, vooral voor kortere verblijven, vanwege papierwerk en verzekeringsvereisten. Als je van plan bent om langer te blijven, kan het een optie zijn, maar verwacht veel tijd en moeite met administratieve rompslomp.
Actuele informatie:
- Wegencondities kunnen sterk variƫren afhankelijk van het seizoen. In de winter kunnen delen van de KKH door sneeuwval ontoegankelijk zijn.
- Veiligheidssituatie: De veiligheidssituatie in sommige gebieden langs de KKH kan ook variƫren, dus het is verstandig om de laatste reisadviezen van zowel de lokale autoriteiten als internationale bronnen te checken.
Misschien kun je ook contact opnemen met lokale reisbureaus in Islamabad voor meer actuele informatie over autohuur en wegencondities.
Laat me weten als je meer details nodig hebt, en hopelijk krijg je nog reacties van mensen met recente ervaring!
Groeten, Jeroen
Hej Jeroen,
Wat leuk dat je een reactie hebt geschreven, daarvoor mijn dank alvast.
Het gaat niet een onderdeel worden van een grotere reis, het gaat het hoofddoel worden van een relatief korte reis.
Volgend jaar in september of oktober wil ik gaan.
Zoals ik gelezen en gehoord heb is de KKH in een paar dagen af te reizen qua lengte.
Daarmee rekening houdend dat het weer en daaruit voortvloeiend slechte wegen tot vertraging kunnen leiden.
Ik heb het plan om ongeveer een 14 dagen op en rond de KKH te zijn.
Inmiddels heb ik kontakt gekregen met een organisatie die Caravanistan heet. Via deze ben ik weer in kontakt gekomen met Abdul van Team Lost Horizons.
Heb via de WhatsApp met hem gesproken. Goede indruk en vrolijke kerel.
De keuze is om te gaan huren, zoals jij ook schrijft Jeroen, is het een hoop papierwerk om een auto te kopen en voor de korte tijd dat ik er ben niet de moeite waard.
Inmiddels een hele hoop bedrijven geschreven en een ieder wilt zijn auto 4x4 maar watr graag uithuren alleen gedwongen om een chauffeur ook te huren die dus de reis meegaat.
Het idee om een eigen roadtrip te gaan doen wordt dan meer een mooie rit in een taxi.
Dat idee spreekt niet zo aan. Echter om een lokaal iemand mee te nemen voor de taal en andere onderhandelingen is wel weer een voordeel echter haalt het een beetje de avontuurlijke kant eraf.
Abdul van Lost Horizons zegt dat ik een 4x4 kan huren en zelf kan rijden. Dat zou top zijn.
Op dit moment heb ik nog niet iemand die mee wilt gaan om de reis mee te maken. Mijn vrouw vindt het prima dat ik ga alleen zij volgt niet mee. Wel wat kontakt met een paar Finnen in de plaats waar ik woon. Ik woon in Zweden.
Verder zou ik graag de gehele route willen rijden dus over de grens in China naar Kashgar. Dat gaat ook niet zo makkelijk met een huur auto uit Pakistan heb ik begrepen.
Zoals je ziet Jeroen, nog voldoende uit te zoeken. De Lonely Planet, Pakistan and KKH moet ik dus maar goed gaan bestuderen.
Er is nog voldoende tijd natuurlijk maar zoān reis vergt voorbereiding.
Nogmaals bedankt voor je reactie en misschien heb je nog meer goede tips nadat je dit gelezen heb.
Groeten
Peter Rietveld