Kamperen Sri Lanka

Iemand ervaring met kamperen in Sri Lanka? Als je op internet zoek kom je een aantal organisaties tegen die campings hebben. Iemand hier ervaring mee??

Hoi,

Als je bedoelt ‘met eigen tentje’: bestaat niet en zou ook vrij zinloos zijn. Laaglanden zijn gewoon te vochtig en heet ervoor, en in de hooglanden zou het ooit eens kunnen gaan komen maar qua kosten zal het niet snel goedkoper worden dan guesthouses/homestays. En dan nog heb je ook daar vervelend ongedierte zoals bloedzuigers waar niet elke toerist zich goed tegen zal weten te beschermen.
De georganiseerde campings zijn 2 typen:
a] Luxe tented safari camps, in o.a. Yala. Klinkt leuk maar ongeveer 200-300% te duur voor wat ze bieden, neem gewoon hotel aan de rand van zo’n safaripark en doe een jeepsafari.
b] Trekkings with camping, in de hooglanden (o.a. Ella gebied en Knuckles). Prima geregeld, en de organisatie weet om te gaan met lokaal ongedierte enzo. Bedoeld dus voor meerdaagse trekkings…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dag Erik (en Sandra) en andere reizigers,

Vrij onverwachts ga vlieg ik over drie weken samen met mijn zus naar Sri Lanka. Inmiddels ben ik me aardig aan het inlezen, en ik heb erg veel aan de vragen en antwoorden in dit forum, mijn dank is groot.

Mijn zus zal eerst een weekje in een relax-yoga-meditatie resort gaan zitten, maar dat is niets voor mij. We zullen na die week samen 11 dagen een rondje maken van Kandy, Nuwara Eliya, Ella, (Arugam), Uda Walawe en de zuidkust. We doen daar wat dagtochten, ook even afhankelijk van het weer. Zo ziet Sinharaja er echt leuk uit, maar de moesson vanuit die hoek, recht tegen de bergen aan…?

Terwijl mijn zus ontsnapt uit de dagelijkse drukte wil ik in een ander gebied een paar mooie natuurtrekkings gaan maken. Afgelopen januari heb ik in Panama een jungle tocht van 4 dagen gedaan. Rugtas op (eigen spullen sjouwen natuurlijk), midden in de jungle slapen in hangmatten, onder de brulapen. Was overigens prima te doen als je wat buitensport ervaring hebt, al klinkt de hitte en de vochtigheid van Sri Lanka dus bekend. Het mooie is dat je vooral op plekken komt waar al maanden niemand meer is geweest.

Nu is mijn vraag: is er (inmiddels) iets vergelijkbaars ten noorden van Kandy te doen? In Wilpattu of in het gebied tussen Mullaitivu en Trincomalee?

Indien dat niet het geval is, dan heb ik nog een aantal andere vragen :slight_smile:
Welk gebied is dan aan te raden? Hoeft niet per se jungle te zijn, maar een dunbevolkt gebied zou toch wel leuk zijn. Kunnen meerdaagse kampeertochten ter plekke geregeld worden of moet je dat per se van te voren via een reisbureau geboekt worden?

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt,

Groeten Ralf.

Hoi Ralf,

In de junglegebieden niets over bekend. Alleen dagtrips, probleem is o.a. dat alle safariparken inclusief voetsafaripark Sinharaja ter bescherming van de dieren geen accomodatie binnen de grenzen mogen hebben. Uitzondering zijn de park bungalows maar die zitten al maanden tevoren vol en eisen een hele logistiek (met groep, kok meenemen enzo). Sinharaja heeft altijd ofwel last van west- of oostmoesson dus kans op forse buien rond lunchtijd, gewoon de halfday trek rond die tijd afgerond hebben :wink:
Beste gebieden voor je plan zijn dus de koelere bergen. Haputale-Ella-Badulla bergkam en Knuckles (2 stukken, rond Matale-Riverston en rond Hunasgiriya) zou moeten kunnen. Overal zijn wel guesthouses/homestays, voor Knuckles beduidend dunner gezaaid, en kun je i.s.m. een gids ter plekke een meerdaagse trek regelen. Bagage in rugzak moet doenlijk zijn ook omdat het er wat koeler en minder vochtig is dan in jungle-laagland. Al deze gebieden hebben wel bloedzuigerrrijke delen, wees daarop voorbereid.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank je Erik!

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app