Ik ga in sepember en begin oktober met mijn vriendin op vakantie. Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen kalimantan en Maleisisch Borneo. We willen graag een relaxvakantie hebben met mooie stranden, maar natuurlijk ook nog een keer een toeristisch uitstapje.
Kunnen we het beste op Jakarta vliegen en dan naar kalimantan? (anders via Kuala Lumpur naar Maleisisch Borneo)
Hoe is het weer in die periode?
Wat is het prijsniveau aldaar?
Alvast bedankt
Ik ben alleen maar in Sarawak geweest, en niet naar Kalimantan. Over dat laatste kan ik dus niks uit eigen ervaring vertellen…
Kalimantan is verre van touristisch, en veel moelijker te bereizen dan Maleisisch Borneo. De stranden en het duiken staat in Kalimantan nog in de kinderschoenen, terwijl het in Maleisie (mn Sabah) goed ontwikkeld is. Er is een aantal resort voor de oostkust waar prachtig gedoken kan worden, maar de laatste keer dat ik daar serieus naar keek ben ik heel erg geschrokken van de prijzen. Ook is het lastiger om hier te komen dan in de strand en duikgebieden in Maleisie, en moet je veelal eigen vervoer charteren om er te betalen. En het charteren van een boot kan redelijk duur zijn!
Het ligt er dus maar net aan hoeveel tijd je hebt en wat je precies wilt zien of je beter naar Indonesie of Maleisie wilt gaan. Heb je weinig tijd en wil je strand en duiken en orang utans in een week proppen, dan is Indonesie niet echt een optie.