Juweel van Afrika

http://img216.imageshack.us/img216/7398/boek4ine6is.jpg

Namibië is een prachtig, wijds en immens groot, uitgestrekt land. Wij hebben een rondreis (32 dagen) gemaakt met een 4x4 terreinwagen met slaapplaats, tent, op het dak. We zijn gestart in Windhoek, daar proviand ingeslagen en in een hotel geslapen. De volgende dag door naar het Daan Viljoen Game Park waar we de auto reisklaar gemaakt hebben; inpakken, indelen, kijken of alles werkt en aanwezig is enzovoort, zodat we wisten ‘wat, waar en hoe’!! Daarna nog een dagje genoten van het de mooie omgeving.
We gaan op bezoek bij de Himba, een stam die nog volgens oude traditie leeft, beleven de zonsopgang in de Deadvlei, reizen langs de kust, snuiven de penetrante geur van de pelsrobben op, laten ons verrassen in Etosha, bewonderen de Welwitscha Mirabilis in de woestijn, bezoeken verscheidenen natuur- en wildparken en maken een klein maar zeer spannend uitstapje naar Botswana. Onze reis, feiten, beschrijvingen, informatie en tips heb ik opgeschreven in het boek: ‘Juweel van Afrika, Namibië een belevenis’ ISBN 907179498-9 Auteur: Ine Andreoli
Ik heb het boek geschreven, enerzijds voor mensen die thuis op de bank de sfeer en avonturen van onze reis mee willen beleven en het land Namibië beter willen leren kennen; anderzijds voor mensen die reislustig en ondernemend zijn, zij kunnen gebruik maken van de uitgebreide informatie en tips.

… Na een klein uurtje staan we, het is inmiddels 06.30 uur, op de rand van de vlei. We worden als het ware de vlei ingetrokken. Voor onze ogen speelt zich een prachtig kleurenspel af. Een continue aaneenschakeling van kleuren en schaduwen langs en over de duinen. Voordat ik het weet, zit ik op de ruwe opengebarsten grond, die door mineralen wit tot lichtgrijs gekleurd is. Ik voel mij volledig opgenomen in het betoverende spel van zon en schaduwpartijen. Spelenderwijs tovert ze allerlei roodoranje tinten op de hoge duinen. Het is tjoepstil. De zwartgeblakerde bomen die hier en daar staan, maken het spookachtig en tegelijkertijd schilderachtig. Het is onwerkelijk en tevens indrukwekkend…….

…We naderen de kraal van de Himba-familie die we gaan bezoeken. Bij de ingang zit een oudere man, de ‘chief’. Hij ontvangt ons met een handdruk. Op dit moment is hij de enige man in de kraal. Ik zoek het altijd brandende ‘heilige’ vuur. Ik heb ooit ergens gelezen dat het een grote belediging is als je dit vuur op een verkeerde plaats passeert. Het behoort tussen de hut van de chief en de rest van de kraal te branden. Het wordt als heilig beschouwd omdat het een rol speelt bij de contacten met de overleden voorouders. De Himba’s geloven in de belangrijke betekenis van de voorouders in hun huidige leven. De verering vormt ‘indirect’ een garantie voor cultuuroverdracht en ‘direct’ wordt er hulp ingeroepen bij verstoringen van de sociale balans in de samenleving. Er is geen vuur te bekennen, waarschijnlijk de invloed van de byderwetse tijd! Al gauw worden we omringd door een stuk of acht vrouwen met hun baby’s en oudere kinderen. We moeten even wennen aan de geur die ietwat prikkelt in onze neuzen, maar het went snel…

… Het is al laat als wij in ons bed klimmen. Het ‘genieten’ gaat nog even door. In het aangrenzende dorp vieren ze feest. We worden wakker gehouden door roffelende trommels, Afrikaanse kreten en ritmisch gezang. Dit is het echte Afrika! En dat alles beleven we in het donker in ons knusse chaletje boven op de auto…

http://img137.imageshack.us/img137/4484/kledingenhaardrachthimbavrouwe.jpg

Foto’s zijn gemaakt door Lou Andreoli.

Meer foto’s en informatie over onze reizen naar Ethiopie, Namibie en Zuid-Afrika is te vinden op onze site: www.homepages.hetnet.nl/~louine

Ik heb hem al gekocht en gelezen. Aanrader. Hij is nu bij onze vrienden om te lezen. Zij gaan in mei 2007 samen met ons 4 weken door Namibie trekken. (2 auto’s)

Klompie, ben jij Ina zelf???

Ach ik ben er al achter. Zie net dat de volgende topic over Ethiopie over jou is. Bedankt voor je verhaal in Namibie. Daardoor heb ik een levendige voorstelling van jullie avontuurlijke reis gekregen.

Yes!! Goed geraden!
Fijne vooruitzichten hebben jullie om in mei door het prachtige Namibie te trekken.
Groetjes van klompie (Ine)

Jouw boek en die van Ada (Olifanten in de nacht) gaan sowieso mee voor alle tips die er in staan.

Leuk om te lezen! De voorbereiding geeft vaak al veel plezier, tenminste dat vind ik. Wij zijn ons aan het voorbereiden voor een reis naar Egypte en wederom Ethiopie. Tevens ben ik een boek over Noorwegen (wij zijn daar al een keer of acht doorheen getrokken) aan het schrijven en een nieuw boek over Ethiopie ‘Dink nesh’ ligt al weer bij de uitgever. Het komt waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar uit. Reizen en erover schrijven zijn mijn voornaamste hobby’s.
Groetjes, klompie

Waar ga je naar toe in Egypte? Ik heb nog wel een lijst met tips voor je. Kijk maar op onze site: www.bjusterbaarlik.nl De 1e keer “gewoon” een Nijlcruise gedaan en een week aan de Rode Zee. In april dit jaar zouden we naar de woestijnen, Cairo en Alexandrie. Helaas ging die reis niet door (was ik al 2 jaar aan het voorbereiden geweest) Heb hier wel aardig wat infosites voor je als je wilt.

Over Namibie heb ik ook al een grote “tiplijst” klaar. (had ik je boek al in verwerkt).

Ik heb gebruik gemaakt van de gastvrije-openstaande deur op jullie mooie site!!
Leuke reisverslagen en mooie foto’s!
We zijn alle dingen op een rijtje aan het zetten voor Egypte, weten nog niet precies wat, hoe en wanneer. Bij eventuele vragen weten we jullie te vinden. Bedankt!

graag gedaan

Hebben je nog meer boeken over bezoeken aan andere Afrikaanse landen geschreven?

Groeten,
Pat

Yes, hier komen ze:

‘Een wereld in een land, Zuid-Afrika, een belevenis’ ISBN 90.71794.25.3 (Herziende druk 2006) Een reisverslag van onze reizen door Zuid-Afrika met veel landinformatie en tips.

‘Konjo No, Ethiopie een belevenis’ ISBN 90.71794.77.6
Een reisverslag door het land Ethiopie met daarnaast uitgediepte thema’s, achterliggende geschiedenis en legenden, beschrijvingen van volkeren, weetjes en tips. (2004)

‘Het land van de verbrande gezichten, Ethiopie een belevenis’
ISBN 90.71794.05.9 (2002) Mijn eerste boek over de tijd dat wij in Ethiopie gewoond en gewerkt hebben. De verhalen spelen zich af op en rond een in opbouw zijnde suikeronderneming.

Ik heb net van mijn uitgever vernomen dat in januari 2007 mijn vijfde boek ‘Dink Nesh, Ethiopie een belevenis’ uit komt. Een reisverslag, wederom met veel informatie!

groeten Klompie (Ine)

Dit is wel echt gaaf zeg! Naar Afrika op vakantie en er dan boeken over schrijven. Volgens mij blijf je als je zo’n boek schrijft ook in de Afrikaanse sferen, of niet? Ik heb dat al als ik op dit forum rondlees en -schrijf.

Zijn je boeken gewoon in de boekhandel te koop? Of kun je ze in ieder geval laten bestellen met het nummer?

Groeten,
Pat

Schrijven vind ik een fijne bezigheid. Het is dan ook na het reizen mijn grootste hobby. De Afrikaanse sferen blijven inderdaad op deze manier hangen. Afrika is een prachtig en interessant continent. Volgend jaar wordt het voor ons in het voorjaar Egypte (nog niet helemaal zeker) en in het najaar Ethiopie. Plannen genoeg!
Mijn boeken zijn uitgegeven door: Uitgeverij Boekenplan en zijn in iedere erkende boekhandel te koop, ook op internet bij de uitgever www.boekenplan.nl of www.bolcom.nl.
Je hebt prachtige Afrika-foto’s op je blogspot staan!!
Groeten Klompie (Ine)