In juli en augustus ga ik zes weken backpacken in Maleisie/ Borneo/ Singapore. Omdat het dan hier in NL zomervakantie is en er daar geen regentijd is, ging ik er vanuit dat ik in het hoogseizoen ga en het daar dan ook wel druk zal zijn met toeristen en het volzitten van hostels/ excursies e.d.
Maar nu las ik net ergens dat het in Azie dan juist laagseizoen is, en bedacht ik me dat onze zomervakantie natuurlijk niet die van alle andere backpackers uit de hele wereld is.
Ik vraag mij dus af of het in juli/ augustus toeristisch hoogseizoen is, of juist niet? En dan heb ik het niet over luxe resorts, maar vooral over het ‘backpackseizoen’ 
Ik denk wel dat het een backpackseizoen is gezien de vele backpackers die dan op de eilanden verblijven aan de oostkust, Perhentian eilanden en Tioman bijvoorbeeld.
Veel van deze backpackers komen uit West Europa en daar is het vakantie tijd, het is er druk genoeg met vakantiegangers uit verschillende delen van de wereld. Ook mensen die niet backpacken zul je op deze eilanden zien.
Veel plezier daar alvast!
Frank
Ik ben een paar jaar geleden in juli in Maleisie geweest, en vond het niet echt druk met backpackers. Veel mensen kunnen flexibel vakantie opnemen! Wel zijn er redelijk veel gezinnen met kinderen, en gezinnen uit het middenoosten (m.n. Saudi-Arabie). Deze mensen verblijven echter met name in de middenklasse en duurdere luxe hotels, dus daar heb je geen last van.
Ik was zelf een paar jaar geleden op Tioman, daar waren genoeg backpackers maar niet zo druk dat er geen plek meer te vinden was, het was er gezellig druk.
Ik weet niet hoe het is op de Perhentians maar ik denk dat het zelfde is omdat nu juli/augustus eenmaal in het seizoen van de oostkust valt.
Frank
Wij zijn afgelopen augustus naar Maleisie (en singapore en borneo) geweest. Soms was het erg druk dat we in een eerste hotel en soms in een tweede hotel niet meer konden blijven slapen. Maar over het algemeen was er voldoende plek. Er waren overal veel backpackers. Wij zijn naar tioman geweest, ook daar veel backpackers maar ook nog (wat) plekken om zo aan te komen, zonder reservering. Wij hadden wel gereserveerd omdat we graag een hutje op het strand wilde. Hangt er een beetje vanaf wat je wensen zijn.
Overal waar wij kwamen waren backpackers. Op Borneo ook echt veel backpackers gezien. Is eerder hoogseizoen dan laagseizoen volgens mij! Groetjes Yvonne
Perhentain B. zat helemaal vol in Augustus. Er was niks meer te verkrijgen !! Volgens mij is er in augustus ook sprake van een vakantie periode in Maleisie. Ik weet dat in eind augustus gekkenhuis is vanwege onafhankelijkheidsdag.
Bedankt voor alle antwoorden. Gelukkig verblijf ik tot half augustus op Borneo en ben ik op het vasteland vooral in juli, dus dan heb ik geen last van dat gekkenhuis!!