Juli/augustus 2016

Hallo allemaal,

Wij (gezin, 2 kids van (tzt) 12 en 9 jaar) zijn van plan om in de zomer van 2016 voor (max). 4 weken naar Australië te gaan.
De afgelopen jaren hebben we de USA bezocht, dus grote afstanden rijden is ons niet vreemd.
Ikzelf ben ca. 10 jaar geleden 2 weken in Sydney geweest (loved it!), dus een paar dagen Sydney wordt zeker ingepland.
We houden van natuur (maar geen lange wandelingen), steden en leuke (al dan niet toeristische) attracties. Uiteraard moet een ontmoeting met koala’s en kangaroos in de planning worden opgenomen! Ook de Blue Mountains, Noosa (ivm familiebezoek) en het Great Barrier Reef zullen we zeker bezoeken.

We willen ter plekke een auto huren en in (eenvoudige) hotels overnachten.

Mijn 1e concrete vraag is de volgende: wat is handiger (weatherwise)? Sydney-Cairns of Cairns-Sydney?

Ook goede tips hebben of aandachtspunten (in dit nog zeer prille stadium van de planning) zijn van harte
welkom!

Groetjes,
Audrey

Beide richtingen hebben hun voors en tegens. Je reist in midwinter. Nu zou ik zeggen, laten we de kou eerst doen, dan hebben we dat gehad en eindigen we met een fantastisch verblijf in het noorden. Als je laatste herinnering aan Australië een kil en druilerig bezoek aan de Blue Mountains is, blijft dat lang hangen. Hier wat info: Blue Mountains Weather and Climate
Klein nadeel is, maar daar is met pet, zonneklep van de auto en een zonnebril wat aan te doen, dat je tijdens de reis in omgekeerde richting, de zon veel in je gezicht hebt. Er zijn Australiërs die er rekening mee houden. Maar ik denk dat de eerste factor belangrijker is.
Ik heb een routesuggestie voor de hele trip in Word, als je me via een privébericht een e-mailadres stuurt kan ik je dat sturen. Met nog een bestand met algemene tips voor onderweg.
Veel plezier bij het plannen. Probeer zo snel mogelijk een dagplanning te maken waarbij je de dag van aankomst en vertrek niet mee telt als reisdagen.

@willem269: Dank voor je reactie. Ik heb je via een privébericht, mijn mailadres gegeven. Heb je het ontvangen? Gr., Audrey.

Beste Willem,
Ik probeer het nog maar weer eens…
Je hebt mijn mailadres ontvangen in een privébericht…zou je me de route nog even kunnen toesturen?
Dank!

inmiddels opgelost!

Thnx, Willem!

Koala’s zou wel moeten lukken bij Noosa. In Noosa National Park heb je (volgens mij) de noordelijkste plek te pakken waar koala’s in het wild leven. Vraag bij de ingang van het park maar eens aan een ranger waar de koala’s kunnen zitten, zij zijn doorgaans goed op de hoogte (en koala’s verplaatsen niet zo veel).

Kangoeroes heb je overal :slight_smile:
Wil je de dieren ook een keer kunnen aanraken, dan is Lone Pine Sanctuary in Brisbane wel een aanrader. Dit is een mooie dierentuin vol met lokale diersoorten, kun je ze ook eens van dichtbij aanschouwen.

Verder zijn de Whitsunday Islands (bij Airlie Beach) supermooi, kun je walvissen spotten bij Hervey Bay, en zou ik ook genieten van het regenwoud in Daintree National Park.

Beste Ruud,

Dank voor de tips!
Lone Pine lijkt me zeker wat voor de kids, dus die gaat op de lijst.
Walvissen spotten klinkt ook gaaf en Daintree ziet er prachtig uit.
Kijken of dat in het schema gaat passen.

Groetjes,
Audrey