Jordanië tijdens de Ramadan?

hallo,

wij zouden deze zomer graag doorheen Jordanië en Israel reizen maar ik zag dat de ramadan dan net bezig is (midden juli). Is het dan wel aan te raden om door Jordanië te reizen?

groeten.
:chin:

Hallo,

Reizen in Jordanie tijdens de Ramadan zou geen probleem moeten zijn. Sommige restaurantjes/theehuizen hebben een speciale vergunning, zodat ze tijdens de Ramadan (overdag) open mogen zijn om eten&drinken te serveren aan toeristen. Zie ook mijn item over de Turtle Green Tea Bar verderop in het Jordanie forum. (De meeste) winkeltjes, restaurantjes e.d hanteren tijdens Ramadan andere openingstijden (overdag gesloten), hoewel dat per winkeltje/restaurantje verschilt, het ligt eraan hoe de eigenaren met de Ramadan omgaan.
Het dagelijkse leven staat op een laag/lager pitje, maar bij toeristische trekpleisters zal je er niet veel van merken. Check vooraf voor de zekerheid eventueel aangepaste openingstijden via internet o.d.
Ik heb zelf 10 dagen Ramadan meegemaakt in Jordanie en het is heel leuk om bijv. bij zonsondergang bij een moskee te wachten tot het gebed is geweest en het sein wordt gegeven dat je mag gaan eten. Dan ervaar je een soort saamhorigheidsgevoel bij de bevolking. Veel restaurantjes hanteren speciale Ramadan menu’s; voor 5 euro p.p kan je heel uitgebreid en lekker eten (in downtown-Amman bijv). Ook komen er gerechten en drankjes op tafel die in de rest van het jaar niet of nauwelijks te krijgen zijn, bijv. tamarinde sap. Proef wel de verse variant, indien mogelijk, echt heel lekker! En in Ramadan periode is het wat rustiger op straat/op de weg, dat is ook een voordeel. Supermarkten zijn meestal overdag wel open, dus als je wil kan je daar altijd eten & drinken inslaan voor onderweg. Sommige mensen zijn wat prikkelbaarder tijdens Ramadan, maar dat kan je ze natuurlijk niet kwalijk nemen. Ik zou ook niet heel blij worden als ik niet mag drinken bij een temperatuur van 35 graden!

Ik heb zelf, tijdens mijn verblijf in de Ramadan periode, ervoor gezorgd dat ik niet at of dronk in het openbaar, omdat het natuurlijk niet leuk is voor de mensen die Ramadan doen om toeristen te zien eten & drinken, terwijl ze dat zelf niet mogen. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. En niet elke Jordanier doet (streng) aan de Ramadan mee.

Dus, je kan gerust tijdens de Ramadan naar Jordanie gaan, maar informeer jezelf van te voren via internet e.d over de bezienswaardigheden e.d die je wil gaan doen, om te zien of ze bepaalde openingstijden hanteren en/of gesloten zijn in die periode.

Veel plezier!