(origineel bericht op be-more.nl)
Jij? Waar? Wat? Waarom?
<strong>“Tanja wat ga je eigenlijk doen?”</strong>
Na het afronden van mijn studie Sociaal Cultureel Werk ging ik, samen met mijn diploma op zak, door naar de volgende studie. Media Informatie en Communicatie, iets heel anders. De mogelijkheid hebben om te studeren is eigenlijk iets heel bijzonders, dit besef ik mij elke keer weer. De mogelijkheden in een land als Malawi zijn heel anders. Nu wil ik met mijn kennis en enthousiastme iets betekenen voor een ander. Om die reden ga ik mij vier weken keihard inzetten en ga ik het avontuur in Malawi aan.
Maar wat houdt dit avontuur in? Van 16 juli tot 10 augustus zal ik vrijwilligerswerk verrichten vanuit de organisatie Be More. Voor wie nog geen kijkje heeft genomen op de site: Be More steunt kleinschalige projecten in ontwikkelingslanden in Afrika. Onder andere Malawi waar ik zal verblijven, maar ook Uganda, Zuid-Afrika, Cambodja, Indonesië en Ethiopië.
Be More is voor mensen die willen werken aan een wereld waarin mensen betrokken zijn bij het leven van anderen en bereid zijn om te helpen, op welke manier dan ook.
Ik heb er voor gekozen te vertrekken op 2 juli om daar eerst mijn duikbrevet te halen, en vervolgens te vertrekken naar het zuiden van Malawi om daar mijn handen uit de mouwen te steken.
<strong>Het project</strong>
Aan de voet van de berg Zomba ligt het project Mawa Otisamala. Het werd in de jaren negentig opgericht door Lewis Gama, met als doel om de kwaliteit van het leven in de community te verbeteren.
Het project zet zich in voor het onderwijs van kinderen en het bezoeken van
zieken, ouderen en (gehandicapte) kinderen in de gemeenschap. Er is tevens een ‘Self Generated Income Project’ waarbij varkens gehouden worden en de opbrengst het project financieel ondersteunt.
De volledige naam van het project is Mawa udi Anthu Otisamala, dat letterlijk betekent; "zorg voor de kinderen van nu, zodat zij in staat zijn voor de ouderen van morgen te zorgen.
De organisatie is in het voorjaar van 2001 opgezet door Lewis Gama en later dat jaar geregistreerd bij de District Council Social Welfare Office als community based organisation met als doel om het leven in de community te verbeteren.
De organisatie bestaat uit 15 actieve leden, die zich vrijwillig inzetten in een community die bestaat uit 20 dorpjes. De community bevindt zich op het platteland, 10 km buiten de stad Zomba, en telt een bevolking van ongeveer 17.000 mensen. In 2004 is het huidige centrum gebouwd met financiële steun van het Malawi Social Action Fund (MSAF).
<strong>Werkzaamheden
</strong><u>Home Based Care:</u> Als vrijwilliger kun je wekelijks de community in om zieken, ouderen en gehandicapte kinderen te ondersteunen. Het Home Based Care programma brengt in kaart op welke manier de mensen uit de community ondersteunt kunnen worden.
<strong>
</strong><u>Youth Club:</u> De Youth Club richt zich op de jongeren in de community om hen een activiteit te bieden om ze van de straat te houden. Zij ondersteunen de ouderen en zwakken met bijvoorbeeld het bouwen en repareren van huizen en komen samen als voetbalteam.
<u>Engelse les:</u> Er is een behoefte in de community om de Engelse taal beter te beheersen. Het is mogelijk om les te gaan geven aan jong & oud.
<u>Children’s corner:</u> Enkele keren per maand is er een childern’s corner op het centrum waar tieners door sport en spel ook life skills worden bijgebracht. Je kunt invulling geven aan het programma, tieners voorlichten en natuurlijk mee sporten!
<u>Self generated income projecten:</u> Mawa Otisamala hoopt zoveel mogelijk eigen inkomen te generen met diverse projecten. Het geven van naailessen op het centrum of het fokken van varkens om later op de markt te verkopen. Samen met het project kun je gaan kijken naar andere mogelijkheden.<strong></strong>
<u>Onderwijs:</u> Mawa Otisamala heeft drie verschillende kleuterscholen in de community. Aangezien de vrijwillige lokale medewerkers vaak geen onderwijsachtergrond hebben, is het ontwikkeling van een goed lesprogramma samen met de kinderleidsters één van de werkzaamheden. Daarnaast bezoek je de basisscholen in de omgeving waar je de mogelijkheid hebt om wat te vertellen over Nederland of een ander onderwerp. Tijdens vakantieperiodes wordt er minder aandacht besteed aan deze activiteiten.
<u>En verder:</u> Naast deze werkzaamheden is er nog veel meer te doen. Bijvoorbeeld het werken in een bibliotheek, of deelnemen aan het Parents Support Committee, waarbij zij ouders van gehandicapte kinderen leren omgaan met deze handicap, of helpen bij het bewerken van het land.