Je wagen/huis verkopen bij vertrek terug naar het thuisland.

Geachte leden ik heb een vraagje , misschien zijn er leden die een rechtmatig antwoord kunnen gegeven op de volgende vraag:
Om een wagen hier in Turkije aan te schaffen moet men beschikken over een adres, ttz, het adres van de woning die men bezit of het adres van de woning die men huurt. Verbeter mij als ik het verkeerd voor heb.
Dus als men zijn huis verkoopt en men moet zijn wagen verkopen omdat men vertrekt terug naar het thuisland, dan moet men VOOR dat men naar het Tapukantoor gaat met de nieuwe eigenaars van u verkochte woning ( dus het adres daar waar je wagen is ingeschreven) EERST naar de notaris gaan voor de verkoop van je wagen te regelen. Anders heb je geen adres meer waar je wagen is ingeschreven.
Is er echter ook een mogelijkheid om eventueel bij de verkoop van de wagen een huurcontract voor te leggen? Natuurlijk als je het huurcontract hebt laten registreren bij de vreemdelingen politie dat je bent verhuist van bv. je eigenwoning naar een ander adres of zelf dat je vanaf heden je oude eigendom huurt.
Moet het huurcontract dan niet eerst geregistreerd worden bij de notaris? Zodat je dan pas naar de vreemdelingenpolitie gaat om je adres te veranderen op je ikamet? En dan pas later je wagen kunt verkopen zonder zorgen bij de notaris, met voorlegging van het geregistreerde huurcontract en je ikamet met het nieuwe ingeschreven adres.?
Dank bij voorbaat.
ps waarom die vraag , ik ken mensen die hun wagen hebben willen verkopen nadat ze hun huis hadden verkocht. Ze hebben een berg papier- en loopwerk moeten afleggen om hun wagen als nog verkocht te krijgen.

Hee isydr,

Ik ben geen expert en volgens mij is een goede plek om wel een echte expert te vinden is “advocaat in Turkije” “Selma Ören”

Dat is één.
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt?
Om een auto te kunnen kopen heb je geen adres nodig je hebt een ikamet nodig!
Dus, als buitenlander met een huis in bezit, is het niet legaal om een auto aan te schaffen!
De andere kant is dat je een adres nodig hebt om een ikamet te verkrijgen.
Als je na de verkoop van je huis in Turkije wilt blijven heb je een ander adres nodig.
Dat adres moet je bekent maken bij “Ministry of interior directorate general of migration managment” kortweg het ikamet bureau in jouw provincie stad.

Ik ga er van uit dat je een auto hebt met een “M” kenteken.
Dat betekend dat je die alleen “relatief eenvoudig” aan een andere buitenlander kunt verkopen, die ook in het bezit van een ikamet moet zijn.
Een eventuele ander mogelijkheid is om hem weer aan de dealer te verkopen.
Gegarandeerd dat het voor jouw niet de meest gunstige manier is en de dealer moet hem van kenteken af krijgen en daar ben jij bij nodig.

Succes

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik verder zal meten zoeken.