Zoals forumlezers weten ben ik al weken bezig mijn 6 weekse reis voor te bereiden, leg bijna niets vast maar verzamel info. Ik heb gekozen alleen het Zuiden te gaan doen, om me niet te gaan haasten, alles zien kan niet, hoeft ook niet. Maar zo door de weken heen en veel lezen op het het forum, denk ik wel eens, ben ik nou gek dat ik niet naar het Noorden ga…Gaan mensen naar het zuiden als ze eilanden willen ‘doen’ n vooral willen luieren,feesten. En naar het Noorden als men cultuur, natuur en het 'ëchte" thailand wil ??? Ik zie /lees toch veel moois wat te zien en doen is in het zuiden, het binnenland, en steden en eilanden. Maak ik een domme fout. Natuurlijk grijpen de Noorden fans en diverse uitbaters die ook op het forum zitten nu naar het toetsen bord. Maar vermeld dan ook wat anders is aan het Noorden en wat ik niet kan doen en zien in het zuiden…:vak02: Kom ik in het zuiden ook de leuke mensen tegen. lol2
Je kan in elke regio van Thailand zowel mooie natuur, cultuur, tempels, lekker eten en vriendelijke mensen vinden. Elke regio heeft zijn eigen stijl. En ja, op de eilanden vind je misschien procentueel wat meer feestvierders, maar dit hoeft niet per se de hoofdmoot te zijn.
Neem bijvoorbeeld het eiland Koh Pha Ngan. Het wordt een ‘fuifeiland’ genoemd, maar ook hier beperkt zich dat tot enkele plaatsen op het eiland. Het grootste deel bestaat nog altijd uit jungle, er zijn tempeltjes en marktjes te vinden en als je een beetje verder gaat, kan je nog helemaal alleen op een strand staan.
Maarrrr… Ook het noorden is fantastisch, dus je zou kunnen redeneren dat je iets mist door er niet heen te gaan. Aan de andere kant zou je ook kunnen redeneren dat je bij deze een excuus hebt om volgende vakantie terug richting Thailand te gaan. Ditmaal een grote noord-Thailand reis.:vak02:
Grts,
Jelle
…:chin:
Dit vind je niet in het zuiden!!!Bekijk de filmpjes aandachtig Diedo!!
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Tf19rvRwLfg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“cuzA2C3woa8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“rXXtaAglbT8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
zou wel eens willen zien wat moois er in het zuiden te zien valt (exotische stranden zijn er , dat weet ik) ; ben nog nooit verder dan Ban Saphan geweest .
ook voor het noorden zoek ik nog mooie dingen in de stijl van Chiang Dao , Mae Salong ed ; de bekende plaatsen in het noorden heb ik allemaal al gezien dus zoek ik meer “off the beaten track” .
Hey Shantiguru,
Als je echt even “off the beaten track” wil, kan je altijd eens de grens over naar Laos. Heb ik dit jaar gedaan en het is echt goed bevallen.
Dank je George, ja dat ziet er heel goed uit, oei ga ik dat missen omdat het specifiek voor het Noorden is, of is zoiets moois ook in het zuiden te vinden…
txs Jelle , heb ik 2 jaar geleden gedaan ; is idd de moeite waard .
hetgeen ik nu zoek zijn de plaatsjes in Thailand waar weinig toeristen komen , de natuur mooi is en het contact met de bevolking nog spontaan is .
Omgeving Mae Hong Son of mss omgeving Loei ?
Waarom is niet van Loei/Nongbualamhu naar Udon Thani,dan richting Nong Khai rijden,Harry? Je ziet daar echt geen toerist.
Ook de route:Cnx naar Uttaradit/Tak /Mae Sot zie je ook geen enkele toerist!
Ik wilde oorspronkelijk naar Isaan provincie gaan n.a.v een groot artikel in de Volkskrant met een con-collega: zon02: van Dave een andere reisorganisator dus. Maar naar wat konatct over en weer begreep ik dat het daar prachtig en ‘onondekt’ is, maar zeker handen en voeten werk zou gaan worden qua communicatie, dat vond ik teveel van het goede, omdat ik ongeorganiseerd en alleen ga, iets teveel avontuur lol2, heb ook naar Loei en omg gekeken en een plaatsje aan de Mekong, zal het even opzoeken, ben al 2 weken zonder eigen p.c ggggrrrr zeer onhandig. Nu zit ik ook weer ergens waar ik mijn eigen info via outlook wat er niet opzit niet kan gebruiken,:mad:
Ook de plaats en het project waar ik in het zuiden naartoe ga omg Ranong is mooie natuur en watervalllen en Jungle en nog niet /minder toeristich.
Moest je van plan zijn om naar het Isan country te trekken Diedo( iets wat uitstekend te doen is per auto, motor of openbaar vervoer), ga dan eens van de grote weg af en trek het land in naar de kleine dorpen. U zult zien dat de lokale bevolking voor u openstaat en u al snel zal uitnodigen voor het eten: ‘King kauw’, wat zoveel betekent als ‘eet smakelijk’ en ‘eet mee’. Dit kunt u gerust doen, want dat vindt de lokale bevolking prachtig.
Kortom, Noordoost Thailand heeft zeer indrukwekkende tempels uit de Khmer tijd, een gastvriendelijke bevolking, prachtige architectuur, schitterende natuurparken en bijzondere historische en archeologische plaatsen.
Natuurlijk heb je wel soms de taalbarriere in de kleine dorpjes,maar als je niet verstaanbaar kunt maken,dan koop je voor een prikje*(*begin toch te verhollander met mijn taal:lol2)een woordenboek en klaar is *kees.
mss toch nog maar eens Mae Hong Son , ben er wel al 2x geweest , maar was in de tijd dat ik nog geen woord Thai sprak .Denk wel dat het de moeite is het gebied daar rond eens beter te verkennen .
Loei ga ik eens nader bekijken wat dit te bieden heeft .
@Diedo : rondreizen in Isaan geeft geen problemen hoor ; zoals Georges al zegde , de bevolking is daar helemaal anders en alhoewel ze minder toeristen zien , houden ze wel van contact te maken .Ik ben daar ooit eens een dag opgetrokken met een Thai’s koppel (beiden leraar) en nog weinig zo’n hartelijkheid tegengekomen . Had problemen om met het openbaar vervoer naar Phu Pha Therb (paddenstoelen rotsformaties) te gaan en het koppel bood me spontaan aan samen met hun kinderen op zaterdag een uitstap te maken ; mevrouw heeft wel redelijk afgezien want haar outfit was niet zo zeer geschikt om naar het hoogste punt te trekken om de Boeddha Cave te zien , maar ze heeft volgehouden en het was nog fun voor haar ook .
@Diedo als je een iPhone , iPod hebt moet je hier eens kijken :https://market.android.com/details?id=com.codegent.learnthaipro&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmNvZGVnZW50LmxlYXJudGhhaXBybyJd
weet niet of het op andere phones ook werkt , maar hier staan veel nuttige zinnen die je onderweg kan gebruiken ; je moet ze zelfs niet uitspreken , gewoon “play” en de Thai kan zo horen wat je wil vragen .
andere app is “talking thai” zéér interessant maar dan dien jezelf wel al de nodige basis te hebben vd Thaise taal .
http://www.paiboonpublishing.com/info/product/new-talking-dictionary-app-for-iphone/