J-2 visum en health insurance en werkvergunning

Hallo,

Ik ben momenteel bezig om samen met mijn vriend (toekomstige man) zaken te regelen voor een visum naar USA. Hij gaat studeren op Colombia University en krijgt een J-1 visum en ik ga mee als dependent en zal dan in aanmerking komen voor een J-2 visum. Weet iemand of ik aan bepaalde eisen moet voldoen voor J-2 visum qua health insurance of kan ik gewoon willekeurig zelf een verzekring afsluiten??

Ik lees het op diverse sites, maar krijg er niet een compleet duidelijke, betrouwbaar beeld van.

Weten iemand anders welke verzekeringsmaatschappij dit aanbiedt?

Verder kan je met J-2 visum in aanmerking komen voor een tijdelijk werkvergunning. Kan ik dit al regelen en aanvragen in Nederland, of kan dit pas als ik in de USA ben?

Groetjes
Judith

Hoi Judith,

een lastige situatie, heb je al contact gehad met het consulaat in Amsterdam? Ik kan je helaas geen antwoord geven.

Mij lijkt dat je met een tijdelijke werkvergunning, na aankomst in de VS, een SS nummer kan aanvragen en daarmee elke verzekering kan afsluiten. Ook denk ik dat je de tijdelijke werkvergunning makkelijker in de VS kan regelen.

Maar, zeker weten doe ik het niet. Misschien kan het consulaat je ook hiermee verder helpen…

Succes

1 like

Laat je vriend dat allemaal navragen bij Columbia, universiteiten hebben vaak goede en relatief goedkope ziekteverzekeringen voor studenten.

Trouwen voordat jullie vertrekken zal veel dingen (visum, meeverzekeren) veel eenvoudiger maken, de Amerikaanse federale regering, en die gaat over visa, erkent officieel geen andere vorm van samen zijn.

Ik twijfel er overigens aan of je zal mogen werken. Het wordt waarschijnlijk thuiszitten (of door de stad lopen), meestal mag je zelfs geen vrijwilligerswerk doen.

1 like

Als partner van een student kun je op de universiteit je medical insurance afsluiten.
verder check BlueCross/Blue shield. Buitenlandse studenten kunnen bij de universiteit terecht.
Foreign students dept.
weken mag alleen om in je vergelijkbaar onderhoud te voorzien en kan je ook vragen op de universiteit. Er zijn veel baantjes op de universiteit te verkrijgen voor foreign student partners.
als je je visum ophaalt bij de consul kun je verder vragen. Im mijn tijd mocht de partner tijdens mijnstudie werken. Maar tegenwoordig is het allemaal veel strenger, dus check it out!
Jacques Krielen

1 like