Wij willen komende zomer een aantal (kleinere) wildparken in ZA bezoeken. Heeft iemand informatie over bijv. Ithala, Pongola en Mkuze? Alle informatie is welkom.
Ithala & Mkuze zijn nationale parken. Ithala is bijzonder mooi qua natuur. Mkuze ook, zeker ook voor vogelliefhebbers. Pongola is een prive park waar bijzondere safari’s worden georganiseerd. Priveparken zijn overwegend wat duurder dan nationale parken. Overigens bestaat er ook een prive park Mkuze (Mkuze Game Reserve) en dat ligt niet zo ver van Ithala. Mkuze National Park ligt aan de N2, dichtbij Pongola. Meer informatie over al deze sites vind je op http://www.opreisnaarzuidafrika.nl/Zuid-Afrika/Kwazulu-Natal/Zululand/
groetjes,
Ellen van Zandwijk - op reis naar Zuid Afrika & Gemsbok Reizen
Ik heb me laten vertellen dat Ithala inderdaad heel mooie natuur biedt, ook voor wandelingen. Doordat er geen leeuwen zijn zouden de dieren er “relaxer” rondlopen maar toch niet altijd even zichtbaar. Het restaurant kreeg ook een aanbeveling. Dus: niet uit eigen ervaring maar uit redelijk betrouwbare bron. Over Mkuze en Pongola heb ik geen informatie.
Wij zijn in oktober 2010 2 nachten in Mkuze Game Reserve geweest. Vanaf het moment dat je de N2 afgaat is het een groot avontuur naar de ingang van het park. Slechte wegen met potholes, heel veel onverharde zandwegen waardoor je volgens mij in de regentijd zonder 4x4 niet eens bij het park kan komen… Op weg naar het park kom je ook langs een aantal typisch afrikaanse dorpjes, heel erg leuk!
Het park zelf viel ons tegen in vergelijking met andere parken die we die reis hebben bezocht. Wij hadden een safaritent in het Mantuma Camp en deze was toen we aankwamen niet schoon, zeg maar gerust vies. Het geheel oogde gewoon een beetje als vergane glorie… Toen wij er waren waren er diverse schuilhutten gesloten en waren er vooral geasfalteerde wegen gesloten zodat er niet veel wegen overbleven die met een normale sedan begaanbaar waren. Kwa wild hebben we alleen de “usual suspects” gezien zoals Impala’s, Kudu’s, Nyala’s, Wildebeesten, Giraffen, etc. Geen katachtigen, neushoorns, olifanten of buffels.
Toch heeft dit park wel een bepaalde charme, er zit geen hek om Mantuma Camp en dus lopen de nyala’s en andere antilopen gewoon langs je tent. Het is er ook erg rustig en heb je daardoor het gevoel alsof je helemaal alleen in de wildernis bent.
Bovendien heeft het park inmiddels een nieuw management en wordt het behoorlijk opgeknapt dus wellicht is het in 2012 weer zoals het zou moeten zijn! Lees onderstaand blog maar van iemand die er recent is geweest.
http://roxannereid.weebly.com/1/post/2011/10/things-looking-up-for-mkhuze-game-reserve.html
Succes!
Groetjes,
Michel