Ik ben eigenlijk op zoek naar een reismaatje naar Israël en misschien ook Jordanie voor week 10 en 11 van 2011. Ik ben al een aantal keren in Israël geweest, en heb er geen behoefte aan om met een groepsreis te gaan, omdat je dan weer alle standaard dingen ziet.
Ik hou van actief, cultureel en ontspanning.
Ik ben zelf 22, en zoek een reisgenoot tussen de 20 en 35 jaar, man of vrouw maakt niet zo uit.
Ik ga in maart 3 weken rondreizen door Israel. Aangezien je aangeeft er al eerder geweest te zijn, Heb je enig idee wat ik moet begroten per dag? We zijn van plan terplekke hostels te boeken want de ene plek bevalt ons waarschijnlijk beter dan de andere.
Het ligt er een beetje aan wat je zoal gaat doen.
Hostels boeken is heel slim, scheelt je veel geld.
Wat je per dag besteed hangt er vanaf of je iets bezoekt met entreekosten, die liggen hier overwegend rond de 50 shekel, anders moet je hier eens voor rondkijken op internet. Ik weet niet of je een taxi gaat gebruiken, maak van te voren een prijsafspraak, bijv. binnen Jeruzalem is rond de 40 shekel, en houdt rekening met fooien (ook bij gidsen of dergelijke van 10-25 shekel. Simpele eettentjes zijn vaak goedkoop en goed, uit eten kost je wel meer, en hier moet je rekening houden met 10 of 15% fooi over het bedrag heen.
Verder moet je zeker bij Arabieren flink afpingelen (vooral wat souvenirs betreft), en goed menukaarten enz. lezen, bij hen moet je echt van te voren een prijs afspreken.
Tsja qua eten (let op of je ontbijt in je hostel krijgt) moet je rekenen op 30-40 shekel per maaltijd, maar er zijn zeker in plaatsen als Jeruzalem veel goedkopere eettentjes, het is een kwestie van rondkijken. Desnoods haal je iets bij de supermarkt of een tankstation. Pas alleen een beetje op met eetstalletjes en vers voedsel, kan heel goed zijn, kan je ook heel slecht vallen. Water drinken is belangrijk, kost niet veel, neem grote flessen uit winkels (scheelt ook best nog), en het kraanwater kun je prima drinken, heeft wel een bijsmaakje, maar ik heb er door de jaren heen nooit iets van gekregen.