Isla Magarita

[FONT=Geneva]
Hoi ik ben Richard en ik ga met mijn vrouw naar Isla Magarita, ik wilde vragen of er mensen zijn die al eens een keertje in het Hesperia playa el aqua zijn geweest en wat hun ervaring is ???
Of kan iemand mij tips geven wat ik wel en niet moet doen of mee moet nemen ???

Alvast bedankt,

Groetjes Richard B)

Dag Richard,

Als je je zinnen echt op Isla Margarita gezet hebt, kan ik je alleen maar heel veel succes wensen!
Ik zou daar zelf niet zo snel meer heen gaan. Het is niets voor niets zo geweest dat er een negatief reisadvies voor is geweest.
En de situatie is niet bijster veel veranderd. Er is veel onvrede op het eiland en dit vertaalt zich ook in de sfeer ten aanzien van de toeristen.

Als je gaat kan ik je adviseren om met name in de avonduren ALTIJD in groepsverband ergens heen te gaan. Pas op met pinnen!!! Je bankpas kan namelijk gescand worden en dit geintje kan je een vermogen kosten.
Vermijd bepaalde wijken te Porlamar (zelfs overdag).

Het hotel Hesperia is op zich goed. Het enige vervelende dat ik heb meegemaakt is een kakkerlak die over het buffet kroop. Voor de rest is het een goed hotel!

Succes!

Walter

[FONT=Arial][SIZE=7] <_< Hey Richard,

Ook ikzelf ben een tijdje gelden met een maat in Isla Margarita geweest. Onze reis was vanuit België geboekt via een Nederlandse website www.vakantiediscounter.nl . Op zich een pak goedkoper dan de meeste Belgische touroperators. Er was trouwens vanuit België nog steeds een negatief reisadvies en in Nederland was dat blijkbaar reeds opgeheven. Ondertussen weet ik ook waarom er een negatief reisadvies werd gegeven. De sfeer op Isla Margarita was behoorlijk grimmig.

In het begin was daar niet meteen iets van te merken maar van zodra we uit ons hotel kwamen begonnen we dit wel degelijk te voelen. Zo zijn we met een jeep het volledige eiland rond getrokken. Op een bepaald moment kwamen we in één van de buitenwijken van Porlamar. Mensen begonnen ons vanop straat toe te roepen. Aangezien we geen jota Spaans verstaan, moesten we een jongedame in de wagen vragen om te vertalen wat iedereen ons toeriep. Men verwittigde ons over het feit dat we een beetje verder zouden neergeschoten worden… Inderdaad u leest het correct, mensen kwamen voor onze jeep gelopen om ons tegen te houden en te verwittigen dat men het absoluut niet gemunt had op toeristen. Je zou natuurlijk voor minder de plaatselijke munt is in elkaar geduikeld en is nog amper iets waard. De plaatselijke miljonairs zijn in enkele maanden tijd van hun status van miljonair af.

Maar het is niet bij dit enige feit gebleven. Zo hebben we tevens een stel Noren tegen het lijf gelopen die overvallen waren aan een bankautomaat. Het blijkt daar, volgens de plaatselijke bevolking, een gewoonte te zijn dat men toeristen ( dikwijls in samenspraak met hotelpersoneel ) volgt tot bij de bankautomaat en daar, gewapend, een kopie maakt van de bankkaart. Nadien plundert men eenvoudig weg de volledige rekening. Dit bleek niet het enige koppel te zijn dat daar dit, tijdens ons verblijf, heeft meegemaakt. Kortom we kunnen maar één ding aanraden…neem alvast geld genoeg mee vanuit Nederland of België. Op die manier moet je alvast niet meer gaan pinnen en loop je hierbij al geen risico meer.

In de bar, op het strand, achter ons hotel ( Hesperia Playa El Agua ), werd er op een bepaald moment geschoten. Nadien bleek dat twee straatbendes daar elke zaterdagavond hun plaatselijk gevecht hielden. Dit is natuurlijk geen plaats waar je onbezorgde westerse toeristen mag loslaten.

Bij ons vertrek kregen we te maken met een heuse militaire ontplooiing. We werden beschouwd als echte criminelen. Bijna iedereen moest zijn hele bagage uitladen. Als dit nu eenmalig zou gebeuren kan ik daar nog inkomen, maar als je drie keer op elkaar, bij je vertrek naar Nederland, je valies moet openmaken en daarbij op een agressieve manier wordt behandeld, dan heb je er wel even genoeg van.

Q-International had ons van deze praktijken moeten inlichten. Dit neem ik hen dan ook kwalijk. Ik begrijp dan ondertussen ook waarom heel Europa, behalve Nederland, een negatief reisadvies voor dit eiland gaf.

Maar buiten dit alles moet ik toegeven dat ik me al bij al nog fantastisch heb geamuseerd. Mede dankzij het feit dat ik hier mega leuke Nederlanders tegen het lijf ben gelopen.

Groetjes van een sympathieke Antwerpenaar,

Naranjo.

Voor foto’s kunnen jullie kijken op: http://www.horizonweb.nl/edwin/index.html
Voor meer informatie over Isla Margarita: http://islamargarita.pagina.nl

Wij in van begin april op Isla geweest en hadden Hesperia Playa el Agua (let op je hebt nog een Hesperia) geboekt. In één woord: fantastisch ! Het Hesperia is een Spaanse keten en heeft daar ook het duurste hotel van het eiland (dat dynastyhotel met golfbaan enz). Wij echter kozen een kwalitatief goed hotel niet afgelegen, maar aan het strand met wat kleine uitgaansgelegeneheden. Je moet je daar echter niet zoveel van voorstellen behalve dan dat je er heerlijk op het strand kunt dansen. Grote uitgaansgevallen heb je alleen in Polamar. Daar moet je overigens niet zitten als je romantiek zoekt, want daar staan de echte flats enz. Op Playa El Agua is het allemaal laagbouw. Overigens staan er niet zo gek veel hotels hoor. We hebben tijdens het ophalen van anderen voor een excursie ook de andere hotels gezien en écht geloof me alles is minder dan het Hesperia, maar ja wel goedkoper dat wel. Mensen die we tegen kwamen zaten in een hotel dat ruim 300 euro goedkoper was p.p. maar die keken hun ogen uit in ons hotel…ongedierte niet gezien, prima gegeten, koning te rijk, in tegenstelling tot wat anderen in andere hotels ervaarden. Overigens lees je op het forum van de islamargarita.pagina alleen maar positieve zaken over het hesperia. Een ander hotel dat wel wat leek was Paeblo Caribe Beach resort in El Tirano, maar als je dat in het echt ziet valt dat vies tegen, Ligt ook erg afgelegen, je moet je dan bij het hotel vermaken.

We hadden een bungalow in de tuin geboekt (echt aan te raden= 50 euro p.p meerprijs)) Er staan dan een aantal huisjes (7)in een circel (1 huisje heeft 4 bungalows van 2 personen meen ik). In het midden een ‘privé’-zwembad en een prachtig onderhouden tuin. Het huisje zelf is ook prima, onze eerste reactie na een lange en vermoeide (maar ook weer goed georganiseerde) reis was: wauw hier houden we het wel 7 dagen uit hoor. Het is schoon, prima airco en een heerlijke douche. De mensen die er werken zijn heel erg vriendelijk,voorkomend en gewoon plezierig om mee om te gaan. In het begin is het wel even wennen aan: ‘for you my friend’ maar je gaat merken dat men het echt meent en bij ons viel het afscheid nemen na slechts een paar dagen al heel zwaar. Het eten en drinken is heerlijk, veel vers fruit, verse sappen, kipgerechten, vleesgerechten en uiteraard vis. Er waren, maar volgens mij heb je die altijd, mensen die het eten niet lekker vonden, maar wij zijn toch echt wel fijnproevers en vonden het heerlijk. Het hotel heeft verder een bar op het strand, een bar bij het grote zwembad, meerdere restaurants (afhankelijk van de drukte denk ik) kluisje, tv, een lobby waar ze je uitstekend te woord staan en helpen, een handdoekenservice nou ja alles eigenlijk.

Het leuke van Hesperia Playa el Agua vinden wij dat zodra je het hek door bent naar het strand je direct met de lokale bevolking in contact kunt komen, ik zeg kunt want dat ligt helemaal aan jezelf natuurlijk maar de mensen staan er helemaal voor open, wat een super vriendelijke bevolking ! 's avonds even naar het strand, waar er een paar (niet veel meer dan 3 dacht ik) salsa-tentjes muziek hebben. Enige nadeel vonden we de te zware bas van één van die salsatentjes die 's nachts tot ongeveer 02.00 doordreunde op het park, maar op één of andere manier sliepen we daar ook heerlijk op. Slapen doe je zowiezo anders, want het is daar 6 uur vroeger dan in Nederland, en die tijd ben je gewend (jet-lag)Wij waren bijvoorbeeld elke dag om 05:30 klaar wakker en s’avonds om 21.00 uitgeteld :slight_smile:
Leuke excursies: jeepsafari- wij hadden eigenlijk een priveerit, er reed maar een jeep met ons rond (hele fijne ervaring), catamarantocht (hele dag relaxen op boot en eilandje en mangrovewoud (kleine bootjes).

In Playa el Agua geen pinautomaat te vinden. We hebben dat niet echt als een handicap ervaren, je moet er even rekening mee houden. Je vraagt gewoon aan een taxichauffeur (die staan bij het strand of hotel) naar de ‘Banco Provinciale’ en daar brengt hij je dan voor 6000 bolivar (ongeveer 3 euro 30) heen en terug. Een hele belevenis om daar met de taxi heen te gaan. Je hebt ze er in alle soorten en maten. Sommige zijn officieel (de zgn witte taxi’s) en soms is het een werkloze tuinman die een bordje ‘taxi’ onder de voorruit heeft geplaatst. Het is een ervaring omdat de auto’s daar echt van die oude versleten amerikaanse bakken zijn, snelheidsmeter ho maar, binnenspiegel ho maar en zo kan ik nog wel doorgaan. Beetje spannend is het wel, maar kom je zit aan de andere kant van de aardbol, dan is dat toch gewoon één avontuur. Wacht overigens met betalen totdat je terug bent en spreek vooraf een prijs af.

De bank zelf heeft een geldautomaat met een maximale uitgifte (per keer dat je pint- ik heb dat soms wel 3x achter elkaar gedaan) van 100.000 bolivar (55 euro).
Het apparaat werkt een beetje anders. Je moet eerst even kort je pas in de gleuf doen en er direct weer uittrekken. Vervolgens je pin en dan krijg je een menuutje. Het zou best aan mij kunnen liggen maar de menukeuze ‘english’ werkte niet bij mij, dus koos ik voor Espanol.

Telefoneren kun je in Playa el Agua bij de ‘blauwe cabine’ aan het strand tegenover de uitgang van het hotel, een telefooncenter waar ze een aantal internationale telefoonaansluitingen hebben. Wij belden een aantal minuten, gewoon een normale gespreksduur en waren 2 tot 3 euro kwijt, geen geld en perfecte verbinding.

Nog een tip, als je bij hotel Hesperia Playa el Agua het strand op loopt staat daar vrijwel dagelijks een dame (Elizabeth) die je voor 10.000 bolivar heerlijk een half uurtje onder de palmbomen masseert.

Ze hebben er wel een afvalprobleem. Vreselijk wat kunnen die Venezuelanen er een bende van maken. Het lijkt wel of dat in alle zuidelijke landen voorkomt, ook in Spanje kom je dat tegen. Ik heb het bij diverse mensen nagevraagd en inderdaad het is iets politieks vrees ik, niemand weet waarom ze dat doen. 1 enorme schoonmaakbeurt een mentaliteitsverandering op het gebied van afvalverwerking zou wonderen doen. De aanblik vanaf het vliegveld tot het resort is troosteloos wat dat betreft. Als je na 9 uur en 20 minuten uit het vliegtuig stapt ben je moe en wordt je van de aanblik van al dat afval moedeloos.

Maar… laat je niet afschrikken, rondom de hotels en toeristische delen is het netjes en na een paar dagen zie je het zelfs niet eens meer. Feit blijft wel dat het diep triest is. Als de politiek er werk van zou maken zou het zeker ten goede komen van het eiland.

De vakantie was zoals gezegd een heerlijke belevenis, wij hebben nog steeds vreselijke heimwee naar het relaxte leven daar op Isla Margarita. We hebben er ook hele leuke contacten aan overgehouden met mensen die er daadwerkelijk wonen. Nos steeds denk ik aan de twee broers op het strand van Playa el Agua met hun hoeden en Aloe vera flesjes, nog steeds denk ik aan de dove jongen die ook een vriend in Nederland heeft, nog steeds denk ik aan de heerlijke massages op het strand door Elisabeth en nog steeds denk ik aan de de uitdagende salsadansen bij bar Panare. Misschien een beetje gekleurd verhaal maar wij hebben genoten.

Toen wij naar Isla Margarita gingen (31 maart) waren er hooguit 40 Nederlandse reizigers op een hotelcapaciteit van 900 personen. Wij vonden dat heerlijk, het was rustig dat wel. 's ochtends om half zeven lagen wij in het zwembad en zeiden tegen elkaar maar ook tegen alle andere genieters: erug he…
Er waren aan het strand misschien 3 dans-tentjes geopend maar het was gezellig …, ontspannen en er heerste een sfeer…die sfeer…tja…daar zouden ze in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen ! De mensen daar zijn ondanks dat zij ‘soms geen nagel aan hun kont hebben om te krabben’, vrolijk en plezierig in de omgang. Dat mis ik wel eens in Nederland.

Advies : maak ook eens een praatje met handen en voeten met de plaatselijke bevolking ! Ooit eens gehoord: eens in het carebisch gebied, altijd weer terug… het is de waarheid.

Wij zijn al weer aan het sparen voor volgend jaar :slight_smile:

Inentingen hebben wij wel gedaan (worden vaak vergoed)

Net terug van een weekje Isla Margarita. Ik zat bij Playa el agua in hotel Golen Paradise (2/3 sterren all inclusive, eenvoudig, schoon, maar volgende keer toch maar een hotel met minimaal 4 sterren).
Mijn vakantie heb ik als last minute via de VakantieDiscounter geboekt: 9 dagen, 3-sterren hotel bij Playa el agua (Bingo), all inclusive. De prijs was 369 euro p.p. Dit werd met alle belastingen toeslagen etcetera erbij 540 euro.
Het was een zeer geslaagde vakantie. Ik heb geen onveilige situatie meegemaakt en ook geen enge verhalen gehoord. Wel kan ik me voorstellen dat Porlemar niet overal veilig is.

Een paar tips:

GELD:
Neem veel (heel veel) Euros mee. Die wissel je ter plekke voor een veel gunstigere koers in. Dit kan veilig bij bijvoorbeeld je hotel. Het hotel waar ik zat (Golden Paradise) ruilde 1 Euro voor 2200 bolivar … de officiele koers was rond de 1600 Bolivar. Op straat kun je voor een nog betere koers wisselen, maar pas daarbij wel goed op…). Q-international wisselt ook geld en biedt volgens eigen zeggen een goede koers … doe dit maar niet want met een beeje zoeken vind je makkelijk een veel betere koers.
Betaal (bijv excursies of je exit belastingen op het vliegveld) niet in Euros maar in Bolivars die je gewisseld hebt voor euros tegen een goede koers. Dit scheelt al gauw 20-40% …

EXCURSIES:
Je kunt uit een groot aantal excursies kiezen. Als je een excursie gaat doen doe dan in ieder geval de Beach/Jeep Saffari (zelf heb ik deze via Q-International geboekt).

SHOPPEN:
Alles is heel erg goedkoop, ook merkkleding … zorg dat je een grote koffer mee neemt. Laat je informeren over wat de beste plekken zijn om te gaan shoppen.
prijsindicaties:
*fles rum 0,7 liter vanaf 3.500 Bolivar
*slof Marlboro 16.500 Bolivar
*overhemd (merk) 40.000 Bolivar
*Nikes (nieuw model) 110.000 Bolivar

VERTREK:
bereid je voor op hele strenge controles. Mijn koffer en handbagage werd 3 keer gecontroleerd, drugs honden lopen constant door het publiek heen en verder werd ik tot 2 maal toe gefouilleerd (dames werden door een vrouwelijke douanier gefouilleerd. Dit is een hele zielige vertoning van onvermogen van de Venezuelaanse autorieiten … schrik er niet te erg van, werk rustig mee en maak geen grapjes over drugs totdat je in het vliegtuig zit.

Verder:
spreek met zo veel mogenlijk andere toeristen over wat de beste plaatsen zijn om naar toe te gaan, waar je het best geld kunt wisselen etcetera. Zij kunnen geven de meest betrouwbare informatie geven.

ik ga 7 juli naar isla en heb er zin in…tuurlijk…lijkt me logisch.

maar ik vraag me af of er daar veel jongeren zijn?? ik ben namelijk 16 jaar en hoop wel dat er daar een aantal nederalndse mensen zijn

wie gaat er nog meer???

kussss