Ik ben mij aan het oriënteren op mijn reis naar Indonesié (zoals het er nu uitziet van 11 mei tot 23 juni 2016). Mijn reis begint in Medan en ik wilde na een bezoek aan Bukit Lawang doorreizen naar Lake Toba. Nu vroeg ik mij af of dit meer de moeite waard is (wat is er precies te zien?) of dat het waardevoller is om langer in Bukit Lawang te blijven en een langere trekking te doen.
Zeker! Tobameer is een relaxte plek om te vertoeven . Je kunt er lekker zwemmen, uitzicht op een meer met erom heen de randen van een grote vulkaan. Ook zijn er traditionele dorpen om te bezoeken. Je kunt met een fiets of brommertje het eiland rond. Je kunt ook een boot huren om op het meer te varen. Boot kan wel 10 man op, dus kijk of je ter plekke vrienden kunt maken die de boot willen delen.
Tobameer is heel bijzonder door zijn ontstaan. Hoe dat precies zit en wat je er kunt doen, kun je lezen (en fotos bekijken) in deze reisgids (beetje veel om opnieuw op te schrijven):
Ik ben er zelf meerdere keren geweest en zou het zonde hebben gevonden om het te missen.
Bukit Lawang: normaal gesproken zou je in een dag de orang-oetans kunnen zien. Beste is om 6 - 7 uur te gaan en ontbijt mee te nemen. En niet pas na het ontbijt om 9 uur ofzo te gaan. Vaak is een wandeling van 3 uur (van 6 tot 9) met aansluitend voederplatform voldoende.
Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld 5 uur, lunch meenemen, en dan terug tuben de rivier af.
Je kunt evt een nacht in de jungle blijven slapen, dan lig je onder een stukje zeil en op een stukje zeil. Primitief dus. Je bent niet zozeer veel verder van de accommodatie dan wanneer je een (volle) dag zou gaan. Maar je bent dan wel in de jungle op de momenten dat het koeler wordt, einde van de middag en vroeg in de ochtend. Ik zou vooral in de jungle blijven ‘kamperen’ als je dat een leuk avontuur lijkt. Het is normaal gesproken niet nodig om dit te doen om orang-oetans te zien.
Enige reden dat je geen orang-oetans zou zien:
a) er is veel fruit in het bos. De dieren zijn diep in het bos.
b) Je bent te laat gegaan.
Ik weet niet of je lang in Sumatra hebt, maar naast Bukit Lawang kun je in Ketambe écht wilde orang utans zien! En Lake Toba was mooi, al was bij ons veel ‘mist’ door bosbranden in een andere provincie. Erg leuk om een dagje rond te turen (met brommer of huur een auto met chauffeur), ook leuke wandelingen te maken. Heb er twee volle dagen verbleven. Helaas was ik een dag niet zo lekker…
Ik heb zelf een groepsreis gemaakt. Ben alleen en vind dit zelf prettiger, maar het is zeker ook goed zelf allemaal te regelen. Sumatra zelf vond ik prachtig. Zeker ook Bukittingi en Harau kloof. Check hier mijn reisverslag http://giensreizen.simpsite.nl/sumatra-aceh-2014 Vind je ook diverse filmpjes.
Veel plezier in elk geval!
Oh wauw, Ketambe heb ik net opgezocht. Ziet er súper vet uit! Is het wel zeker dat je daar orang utans spot?
En ik neem zelf een spiegelreflexcamera mee. Mag die mee de jungle in?
Het is natuurlijk nooit zeker of je wildlife spot.
In Bukit Lawang heb ik alle keren nog orang-oetans gespot. Hoe vroeger je op pad gaat hoe beter. De orang-oetan zijn nog steeds wild hoor, maar meer gewend om mensen te zien. Ook is er een bijvoeder platform. Zwangere vrouwtjes en zogende vrouwtjes met babys komen hier vaak naar toe. Mannetjes zul je minder snel zien. Daardoor heb je echt een heel goede kans om orang-oetans te zien. Ik zou het gokken op 95%. De enige reden om niet te spotten: je bent te laat gegaan, of er is veel fruit in het bos.
In Ketambe heb ik geen orang-oetans gespot, ik was er van s ochtends vroeg tot einde van de dag. Ik heb zelfs geen enkele aap gespot, totdat ik de jungle weer uit kwam en wat makaken op de weg zag zitten. Ik kwam 2 jongens tegen die net de jungle uit kwamen van een 2 daagse incl overnachting en die hadden hoog in de boom een orang-oetan gezien, maar niet heel duidelijk, meer een schim.
Ik vond het zelf niet zo erg, omdat ik ervoor net in Bukit Lawang was geweest. Ik vond het evenzo goed leuk om een jungle trekking te maken waarbij ik bijna niemand (op die jongens na) tegen kwam. Ook een leuke ervaring, maar weer heel anders, en een ander doel.
Je verhoogt natuurlijk je kansen als je evt meer dagen hebt. Ik lees ook wel eens mensen die in Ketambe wel orang-oetans hebben gezien. Het is dus geluk hebben.
In Tangkahan heb ik ook hoog in de bomen in orang-oetan gezien. Je kunt ze dan meestal niet fotograferen, ze zijn te ver weg en maken zich snel uit de benen.
Uiteraard mag je je camera mee.
Overigens gelden in veel Nationaal Parken een camera fee. Tip: laat per koppel je goede camera zien. Ga niet ook nog staan zwaaien en fotos met je mobieltje maken, dan wordt die natuurlijk ook als camera gerekend. Video cameras zijn vaak duurder. Maar natuurlijk zegt neimand er iets van als je video op je fotocamera maakt. Ik heb overigens nog nooit mee gemaakt dat ze je tas doorzoeken. Dus als je per koppel 1 goede camera laat zien, en daarvoor betaalt, dan is het voor de rangers logisch dat dat het is.
Hier vind je een indicatie van de tarieven entrees Nationaal Parken Indonesie
Ik kan Ketambe ten zeerste aanraden, ben er maar 1 dag geweest en heb zeker 8 Orang Oetans gezien waaronder 2 moeders met jong, waarvan ik er een bijna een half uur heb zitten filmen en fotograferen. Ook andere apen gezien en kleiner spul wat daar rondkruipt.
Ben via Friendship guesthouse met John Kanedi door het oerwoud getrokken is echt een kenner van de omgeving en tevens een bijzonder vriendelijk mens
En om even in te gaan op de oorspronkelijke vraag, Lake Toba boeide mij niet zo, erg koel qua temperatuur en matig uitzicht.
Harau vallei en Bukittinggi zeker de moeite waard op beide plaatsen trekkings gedaan vooral die van Bukittinggi maar het Minanjaumeer is aan te raden
In Ketambe hebben wij veel orang utans gezien, maar hoorde dat het ook voor kan komen dat je niks ziet. Het is natuur, dus niets is te voorspellen. In Bukit Lawang is mijn ervaring dat er wel ‘semi wilde’ orang utans rondlopen, maar ook genoeg die wel gevoerd worden en gelokt naar beneden. Dat gebeurt ook met gibbons. Ip zich leuk om voor je camera ze dichterbij te hebben, maar kloppen doet het niet. Als je tijd heb zou ik en Bukit Lawang doen en Ketambe. In Tankahan ben ik ook geweest. Daar die olifanten bezocht, maar vond dat een verschrikkelijke toeristenindustrie. Dierenwelzijn stond daar niet voorop. Daar hebben wij geen orang gezien, wel makakan. Tuben daar is wel leuk.