Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Australië. Maar is Australië in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Australië. Maar is Australië in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Net terug van onze eerste reis naar Australië moet ik zeggen dat we het best duur vonden. Net niet sterk genoeg om ‘ja, erg duur’ te zeggen, maar voor een kleine boodschap in de supermarkt ben je al best wat geld kwijt, zo merkten wij. Daarom voor mij ‘Alleen bepaalde producten en/of diensten zijn duur.’
Australië is niet per definitie een ‘duur’ land. Dat dat zo lijkt, komt omdat de euro zo vreselijk onderuit gegaan is. In december 2008 kostte een dollar nog geen 50 eurocent. Nu betaal je er 80 eurocent voor. Dat betekent een prijsstijging van 60%!
Vinden wij Europa supergoedkoop? Nee? De Australiërs die hier vijf jaar geleden ook waren wel, want die krijgen nu veel meer dollars voor hun euro’s.
Hier een link naar de koers Aud-Euro over de laatste 5 jaar. OFX | International Money Transfers (Onder de grafiek rechts boven even 5y aanklikken)
Hier een grappige link uit 2008/2009. http://today.ninemsn.com.au/moneyandconsumer/609084/price-check Toen moest je deze prijzen vermenigvuldigen met 0,5 tot 0,55! Zoek je favoiete product er maar tussenuit
op zich is australie best duur maar de levensstandaard is er ook hoger ook de salarisen zijn hoger dus ook je hotel of andere luxe goederen we hebben ook eens een toaster gekocht voor 8 euro daar hadden we onze hele vakantie plezier aan gehad en naderhand gewoon laten staan op ons laatste adres by t eerste gebruik hadden we al winst ontbijt was ook best prijzig vond ik maar ik moet er wel bij zeggen ik ben amerika gewend.maar het land is gewoon elke cent waard zo mooi
![]()
Niet alleen is het erg duur voor ons nu, maar ik vind de kwaliteit van veel produkten ook veel minder. Zeker drankjes zijn erg duur, met of zonder alcohol! Supermarkten zijn vooral extreem duur vergeleken met Nederland.
Wij zijn in 1999 voor het eerst gegaan. prijzen waren redelijk . We gaan nu in 2013 voor de 11x. we kunnen zeggen, zeker ook om dat de euro in waaarde is gezakt is het knap duur geworden. Ik denk als ik de koers van de euro normaal neem en de prijzen zie in OZ . bv de gewone boodschappen in Coles enz is alles zo’n 10 tot 22% duurder als bij ons.En je zou bijna lid worden van de blauwe knop!! En dan hebben wij het nog niet eens over de Hotels. Het Ibis in Perth was in 2001 zo’n 150 gulden per nacht! Nu wilde wij het zelfde hotel volgen jaar . Kosten 205 euro per nacht !!Auto huur is op het nivo van NL maar camper huur zeker de 4wd is zeer kostbaar. Maar het weerhoudt ons er niet van om te gaan.Zo lang het gaat gaan we ieder jaar. De liefde is groot.
Tja, Perth en de rest van de westkust is helemaal verziekt door de mining boom. In Queensland begint hetzelfde. Als je er komt, in de buurt van Perth, kijk eens bij de makelaar wat een knap huis in Mandurah kost. Of een stuk grond. En dat is hetzelfde land waar ze in outback Queensland blokken grond weggeven als je maar belooft er een huis op te bouwen. Australiërs die rondreizen klagen steen en been dat alle units in caravan parks voor lange termijn zijn verhuurd aan de mensen die in de mijnen werken. En dat zijn bepaald geen Limburgse mijnwerkers.
Enne, vergeten we de brandstof niet? Bij die afstanden scheelt dat een slok op een tank… En gewoon aan de pakken wijn gaan, nood breekt wetten. Waarom denk je dat Australiërs zo veel bier brouwen en sterke drank zelf stoken.
Inderdaad Willem. de brandstof is ook fors omhoog gegaan. in 1999 was de benzine 88 dollar cent en de diesel zo’n 93 cent nu om streeks 1.50 . Maar in de outback hebben we in 2010 en dit jaar soms wel 2.60 betaald. Je moet een pak geld bij je hebben, want pinnen is er niet bij . Maar ja bij ons is het ook flink gestegen.Ja ,ook het bier is duur. maar wij kunnen niet zonder!! Want na een nacht slapen doen wij altijd een blik of 8 onder de matras om te luchten. Dus maar iedere keer een doosje kopen van 45 dollar.
Wat ik bedoelde, Leon, is dat bij 1,50 Australische dollar de benzine twee kwartjes goedkoper is dan in Nederland. En dat dat bij de afstanden die je daar rijdt een flink stuk scheelt. En wat jij zegt over de outback klopt helemaal. Maar dan betaal je bij 2,60 40 cent meer dan hier, verder 50 cent minder dus al met al valt dat nog wel mee…
En wat je bier betreft, dit weekend in Melbourne Carlton Cold, 24 flessen van 375 cl voor 31,90. Krat of tien in een aanhangertje. volgende keer? Tja, als bier de eerste levensbehoefte is… Wat doe je trouwens met die 8 blikken na het luchten?![]()
Jammer dat Aldi in Australië geen bier verkoopt.
Die 8 blikken die blijven tot dat we de camper in leveren. en dan lekker bij het eerst volgen de zwembad of hotel lekker opdrinken. En dan onderwijl weer plannen maken voor onze reis volgend jaar!!!