Is 12 dagen Noord-Sumatra voldoende? Tips voor strand omgeving Padang...

He allemaal,

Ben druk bezig met mijn reis aan het uitstippelen in Sumatra. Aangezien we 19 dagen hebben is ons plan om zowel Noord als een deel van West erbij te pakken. We zouden dan graag deze week een ticket medan-padang willen boeken dus vandaar dit bericht om zeker van te zijn dat de planning wel te doen is.

Op site van Jenny zag ik circa 10 dagen voor lake toba, berastagi en b. lawang+ ketambe dus gok dat het moet lukken maar hoor graag tips/reacties.

De eerste 12 dagen zouden we vanaf medan naar: lake toba, berastagi, evt. vulkaan sibayak. Zag tevens dat Jenny deze ook heeft beklommen en was wel benieuwd of deze echt de moeite waard is (dit gezien onze tijd…?)

Bukit lawang of ketambe afhankelijk v.d. mogelijkheid tot vliegen …als we nog tijd over hebben ook Tangkahan.
We zouden wel enigzins ‘rustig’ kunnen backpacken…niet met zoveel druk dat we overal moeten haasten.

Daarna nog 6 dagen naar de omgeving Padang, waarvan we 3 dagen lekker willen chillen op een strandje.
Als jullie hier nog tips voor hebben, hou ik me dan ook zeker aanbevolen:)!

Alvast heel hartelijk dank!:zon02:

Voor een aantal vragen zie http://www.zoevandebeek.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=282368 Een gedeelte van de reis is daarin beschreven evenals I Cubadak Island bij Padang.

Ik ben inderdaad ongeveer 10 dagen kwijt geweest voor dat stuk. Houd er alleen rekening mee dat ik vanuit Aceh naar Ketambe ben gereisd. Jij komt waarschijnlijk vanuit Medan. Medan - Ketambe is te doen in een dag, maar het is wel een lange reisdag. Je kan ook vliegen naar Kutacane, dat scheelt veel tijd. Tickets zijn in Medan te boeken, zelfs nog 1-2 dagen voor vertrek.

Je moet je afvragen of je na Ketambe nog naar Bukit Lawang moet gaan (als je tenminste orangutans hebt gezien). Voor mij was de ontmoeting met de orangutans een van de meest bijzondere momenten tijdens al mijn reizen, dus BL kon niet anders dan tegenvallen. En dat deed het. Heel erg… (Aangezien mijn reisgenoot niet bij de trekking in Ketambe was ben ik met hem meegegaan.)

Ik vond Berastagi en omgeving de moeite. Het beklimmen van de vulkaan kost maar een dag, en is erg mooi.

Wij hebben de tocht door de ‘jungle’ en overnachten onder een zeiltje gedaan bij BL. Persoonlijk vind ik dit nog steeds een van de mooiste ervaringen.

Wat ik een voordeel vind van Ketambe is dat het veel kleinschaliger is. De orangutans zijn echt nog wild, en zijn minder aan mensen gewend dat hun soortgenoten in BL. Ik vind het in BL erg storend dat de apen bijgevoerd worden. Lees in de LP over aap Mina (of google) en je weet welke gevolgen dat kan hebben.

Natuurlijk is BL mooi. Alleen de sfeer staat me niet aan.

Vlak bij Padang kun je naar Bungus beach gaan. Daar zijn ook bungalowtjes e.d. Van Bungus beach kun je de boot nemen naar Sikuai eiland. Voor meer info over west Sumatra kun je de site http://www.westsumatratours.org/ bezoeken.