Irak-forumpje

Deze thread is een mini Irak-forum.

Weinig mensen reizen naar Irak, for obvious reasons.

Maar het is wel degelijk mogelijk een toeristisch bezoek te brengen aan het noorden van Irak: een gedeelte van Koerdisch Irak of Iraaks Koerdistan is -ook in de lucht- een zgn. “safe zone”.

De steden die je kunt bezoeken zijn: Arbil/Erbil (twee spellingen mogelijk) oftewel Hewler (de Koerdische naam voor Arbil), Dohuk en Suleymania. De mensen vinden het geWELdig dat er Westerlingen op bezoek komen in Irak en overal zul je met veel positieve belangstelling worden ontvangen.
Van diverse Europese steden zijn er directe vluchten naar Erbil. Er is geweldig veel security rondom het vliegveld van Erbil, dus ik verwacht eigenlijk geen problemen daar.

In de huidige regering (parlement, ministers) van Iraaks Koerdistan zitten enorm veel uit Zweden teruggekeerde Koerdische vluchtelingen. Daarom worden zij ook wel (vooral door zichzelf) “de Zweedse maffia” genoemd. Over het algemeen genomen zijn het praktisch ingesteld types die veel moderne mensen- en vrouwenrechten ideeen uit Zweden hebben meegenomen en die willen implementeren in dit gedeelte van Irak. Ik was in december 2008 een week hier op uitnodiging van de regering daar. Ten tijde van ons bezoek waren er veel wetten die net ten gunste van vrouwen veranderd werden en snel veranderd zouden gaan worden. In Dohuk heeft de Zweedse maffia ook een zeer moderne gevangenis naar Zweeds model gebouwd.
Toen wij weer in Nederland terugwaren, vernamen wij dat ten tijde van ons bezoek een Koerdische journalist die had geschreven over de geneugten van de homosexuele liefde in het gevang van Arbil (een minder aangename oude inrichting) was gegooid. Ik heb mijn contactpersoon en enkele ministers nog enkele dringende mails geschreven, maar hier helaas nooit weer wat op gehoord…

Ik heb ervoor gezorgd dat ze nu Adelheid Roossen gaan uitnodigen daar in Koerdistan: misschien dat die de boel nog wat extra op de kop kan zetten!

Merk op dat letterlijk bijna alles dat je kunt kopen in Irak uit het buitenland komt: rijst (Vietnam of Thailand), tomaten (Syrie/Turkije), verzorgingsproducten (Turkije), electronica (China), auto’s (China), keukengerei (Turkije), etc. etc.

Ik viel zelf voor: Turkse tandpoeder (witmaker); Turkse pannetjes; zeep uit Aleppo (Syrie) (de beste ter wereld); Engelse lesboeken uit Teheran (piraatdrukken van Cambridge University Press boeken - zie ook mijn posts in de thread “Shoppen in Iran”); anti-boze-oog-hangers uit Turkije; olie van “black seed” (een mysterieus goedje dat ik zal proberen te beschrijven bij de thread “Shoppen in Iran”) en natuurlijk heb ik ook wat wegwerp-pantoffels uit de hotels meegenomen (handig voor de gasten thuis).
Kortom, de koffer kon weer bijna niet dicht!

Aangezien wij in Arbil heel veel beroemde Iraaks-Koerdische zangeressen hadden leren kennen, heb ik ook DVD’s en CD’s van Rojin, Tara Jaff, Shain en Choppy gekocht.

P.S. Het is niet verplicht om hoofddoeken te dragen in Koerdistan!