Interview met RosaArbil: forumbeheerder van het Iran en Syrië forum

Interview met RosaArbil: forumbeheerder van het Iran en Syrië forum

Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? Dit keer een interview met RosaArbil, forumbeheerder van het Iran en het Syrië forum. Reizen zit in haar bloed. Haar grootmoeder en vader liftte vroeger al. Toen ze 13 jaar was heeft haar vader haar alles over reizen geleerd. Hij liet haar onder andere zien hoe je verkeersborden leest, kaart leest, een grens overgaat, hoe je eten en drinken bestelt en hoe je afrekent. In dit interview geeft RosaArbil waardevolle informatie over bezienswaardigheden, het eten en drinken en de cultuur van Syrië en Iran. Lees ook hoe zij het beheren van een forum op Wereldwijzer ervaart.

1. Hoe lang ben je al beheerder van het Iran en het Syrië forum?

Sinds voorjaar 2009.

2. Wat is je band met Iran en Syrië?

In 2007 heb ik een heel erg leuke groepsreis gemaakt in Iran. In Syrië heb ik een maand rondgereisd.

3. Wanneer was je voor het eerst in Syrië en/ of in Iran en was je meteen ‘verkocht’?

In 2009 was ik in Syrië om daar vrienden op te zoeken. Ik heb uiteindelijk mijn visum moeten laten verlengen omdat het goed beviel, maar ik heb nog niet alles gezien daar. Ik was niet meteen ‘verkocht’. Aan Iran wel overigens. De cultuur en de mensen spreken me erg aan. Volgens mij is Iran/Perzie de wieg van onze Europese (en misschien zelfs wel boeddhistische) cultuur. De mensen zijn er vaak veel moderner dan in Nederland.

4. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?

Mijn grootmoeder liftte vroeger al en mijn pa ook. Van mijn vaders kant zijn het wereldreizigers. Toen mijn zussen rond de 13-15 jaar oud waren heeft hij ze meegenomen op een reis naar België om ze alles te leren over hoe je moet reizen en ze te indoctrineren dat er niets anders bestaat van waarde in het leven dan alleen reizen en studeren. Later, toen ik 13 jaar was, heeft hij dat bij mij ook gedaan. Hij liet me zien hoe je verkeersborden leest, kaart leest, een grens overgaat, geld wisselt, hoe je een onbekende stad inrijdt en hoe je daar dan een hotel zoekt, hoe je om een kamer vraagt, hoe je incheckt, hoe je een buitenlands restaurant binnenkomt en om de kaart vraagt, hoe je eten en drinken bestelt daar en hoe je afrekent. Hoe je naar nachtvertier zoekt (we gingen bijv. naar een tent met jazz-muziek door negers). We hebben meerdere steden in België aangedaan en bezienswaardigheden opgezocht. Hij vertelde mij de hele tijd dat het enige van waarde in het leven reizen en studeren zijn. Ik heb twee ooms die naar Canada zijn geëmigreerd en een die in Papoea-Nieuw Guinea les heeft gegeven. Mijn zus heeft een zeiljacht gekocht en alles verkocht en achtergelaten met het idee om de wereld te zeilen en nooit weer terug te komen. Mijn andere zus heeft al tientallen jaren een camper. Mijn ouders hebben 25 jaar in een camper de wereld omgezworven. Mijn pa heeft artikelen geschreven over hun reizen in de camper in Turkije (1 artikel), Jordanië (1 artikel), Egypte (1 artikel) en Syrië (1 artikel). Zij hebben een camper meerdere malen naar de VS over laten varen. Zij hebben daarmee enkele jaren rondgereisd in Canada, Alaska, de VS, Mexico.

5. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?

Mijn favoriete landen zijn Brazilië en Israël (tot nu toe). Ik ben geheel onverwachts voor mijn werk naar Israël geweest. Dacht dat ik er nooit naartoe zou gaan. Verwachtte het ergste. Maar ik heb het vreselijk naar mijn zin gehad. Uganda vond ik ook leuk, maar niet voor lang denk ik. Ik moet weer eens naar Spanje, lang niet geweest. Italië was vroeger mijn favoriete land, maar dat is allemaal lang geleden. Ik wil het grondig gaan verkennen, kan maar zo dat dit mijn topland wordt. Brazilië is zo ver weg, he?

6. Zou je in Iran of Syrië willen wonen?

Nee. Mijn motivatie om beheerder van de fora van die landen te zijn is omdat ik dacht dat er wel niemand zou zijn die dat zou kunnen doen. Ik wil gewoon helpen. Mijn idee is dat iedereen wel genoeg kennis/interesse heeft om bijv. een Spanje-forum te leiden. Mijn grote specialiteit is eigenlijk alles wat met Spanje te maken heeft. Ik heb daar enkele jaren gewoond en een zeer intensieve studie van land, cultuur, volk en taal gedaan. Heb er les over gegeven op de Universiteit, Lerarenopleiding en Volksuniversiteit. Ik was trouwens de eerste in Nederland die les gaf in flamencodansen. Dat had ik in Cordoba geleerd.

6. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw landen in vergelijking met Nederland.

Positief Syrië / Iran: heerlijk eten in de restaurants, overal goede en lekkere kruiden te koop.

Negatief Syrië / Iran: vrouwen worden er stukken slechter behandeld, de mensen lijden onder het juk van de regeerders.

7. Beheers je de taal van de landen?

Een heel klein beetje Farsi, een beetje Arabisch. Ik kan het oplezen, maar verder eigenlijk niet zo.

8. Wat MOET je gezien hebben in Syrië en Iran?

Syrië:

  • De beeldjes van vruchtbaarheidsgodinnen in de musea van Aleppo en Deir-az-Zoor.
  • Souk van Aleppo.
  • Waterpijp gerookt hebben.
  • Olijfzeep in Aleppo gekocht hebben.

Iran:

  • De sufi-tempel (incluis boekenwinkel) in Mahan, bij Kerman in de buurt.
  • Theehuis in bazar van Kerman.
  • Museum Moderne Kunst Teheran.
  • Tombe Hafez in Shiraz.

9. Wat is je favoriete maaltijd van deze landen?

Syrië: Mezze: de kleine hapjes voor een “echte” maaltijd: meestal vegetarische groentedingen, makluba (maar dat is eigenlijk een Jordaanse maaltijd)

Iran: mast (yoghurt met ui/knoflook); safrani chai (saffraanthee); salat (salade – ze hebben daar lekker roma-sla met lekkere dressing); ma-a-joen (ijs-noten-milkshake); dizzie (dikke soep)

10. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze deze landen gaan bezoeken?

Syrië: Waterpijp roken.
Iran: in het voorjaar het bloeien van de narcissen (die geuren in Iran)

12. Wat vind je een beetje gek, maar wel leuk aan de inwoners van Iran en Syrië?

Iran: de mensen zeggen (vnl. als het gaat om politiek) precies het tegenovergestelde van wat ze werkelijk denken. Als je dit eenmaal doorhebt, zijn ze ook wel weer heel doorzichtig.

Syrië: ze kunnen doen alsof ze gastvrij zijn en voelen zich verplicht om zich zo voor te doen, maar zijn eigenlijk wat xenofobisch.

**13. Wat bewonder je aan de cultuur? **

Iran: dichters als Hafez, religies als van Zoroastrisme: het gevoel dat de wortels van onze cultuur en misschien ook van het boeddhisme hier liggen.

Syrië: Ugarit: het oudst bekende schrift. Dat het Mesopotamie was, waar godinnen de dienst uit maakten en niet goden, dat het land van overvloed was. De beeldjes van vruchtbaarheidsgodinnen in de musea van Damascus, Aleppo, Hama en Deir-az-Zor.

14. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren in vergelijking met Iran en Syrië?

De specerijen zijn veel verser daar. De kardamom, bijvoorbeeld, komt in Nl. volgens mij uit India ofzo, is in ieder geval oud en verdroogd. In Syrië en Iran is het groen en vers. En ook het gebruik van specerijen: veel kardamom, rozenwater en (Iran) saffraan: allemaal depressie-bestrijdende specerijen.

**15. Wat mis je het meest van Iran en Syrië? **

Iran: safrani chai (saffraanthee van het merk Zanbagh)

Syrië: ik zou de olijfoliezeep missen, ware het niet dat ik KILO’s heb meegenomen!

16. Hoe vaak ga je op reis?

Ongeveer 10 keer of meer per jaar.

17. Hoe reis je?

Meestal gaat het zo: Ik hoor op dag 1 dat ik naar een bepaald land mag. Ik moet dan voor eind dag 2 aangeven wanneer ik wil vertrekken en wanneer weer terugkomen. Ik ga dan snel naar de bibliotheek om in de Lonely Planet te pluizen. Ik bereken hoelang ik ongeveer zoet zou kunnen zijn in zo’n land en bekijk de beschikbare accommodatie en hoe je van het vliegveld in de stad ’ bij de accommodatie komt. Ik kijk natuurlijk ook in mijn agenda wanneer ik weg kan. Ik geef dan snel mijn data door en vervolgens ga ik naar de site van lonelyplanet.com waar ik een accommodatie boek die me wel wat lijkt. Als ik in het holst van de nacht in een vreemd land aankom, boek ik meestal ook meteen vervoer naar de accommodatie. De tijd die ik dan nog heb voor vertrek (10-20 dagen) gebruik ik om een boekje uit de Novib-reeks te lezen over dat land (als dat land in die reeks voorkomt). De eerste paar keer dat ik zo reisde las ik me ook helemaal in kwa Lonely Planet, maar eerlijkgezegd doe ik dat nauwelijks meer. Als ik in het vliegtuig stap weet ik eigenlijk niet meer dan de vertrektijd vanaf Schiphol en op welke dag ik weer terug moet en de naam en adres en telefoonnummer van het hotel waar ik zal overnachten. In het vliegtuig lees ik dan hier en daar wat door over de stad waar ik naartoe ga. Wat ik eigenlijk niet meer doe is om ook al over andere steden en streken te lezen. Dat komt allemaal later wel. Gaandeweg, nadat ik ben aangekomen in het land, begin ik wel wat meer te lezen over andere steden en streken en bepaal ik wat ik dan ga doen.

18. Waarom reis je?

Ik vind het geweldig, krijg bovendien bijna elke maand een gratis vliegticket.
Voor mij is reizen een soort meditatie: je moet op je hoede zijn (meestal reis ik voor mijn werk alleen, ben bovendien vrouw), dus alert. Bovendien heb ik heel veel interesses en ben dus voortdurend op een opgewekte manier gespitst op allerhande details. Ik drink de informatie als het ware in: visueel, geschreven, geuren, etc. etc. etc. Ik vreet me vol aan informatie en indrukken, zogezegd.

19. Is er een link met je werk en forumbeheerder?

Ik ben zelf taalkundige en schrijver.

17. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?

Ik heb niet echt landen waar het storm loopt, helemaal Iran niet meer sinds daar zo veel demonstraties zijn.

18. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?

Kledingvoorschriften Iran. Ik probeer er zelf wat grapjes over te maken, wat moet je anders?

19. Waar kan je je aan ergeren?

Mensen die de boel op stang willen jagen met vragen waarop ze het antwoord weten en waarmee ze willen provoceren: “Kun je in Iran wel een lekker biertje op het terras drinken?” en waarmee ze kennen geven dat ze denken dat ik 1-en-al pro-Iran en pro-drankverbod en dat soort onzin ben.

20. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?

Ja, in verband met gezeur als bij vraag 19.

21. Kom je wel eens naar de Wereldwijzer bijeenkomsten? Waarom wel, niet?

Ik ben één keer geweest. Is wel wat ver weg.

22. Van welke andere forums maak je ook gebruik?

Ik reis nogal vaak en vraag dus elders ook wel eens info: op landenfora van andere landen op Wereldwijzer.

23. Mis je iets op dit forum, of zou je iets verbeterd willen hebben?

Ik zou graag willen dat ik de dingen die verwijderd zijn op mijn forum zelf niet meer zie of in ieder geval dat er een modus is die ik kan aan- en uitzetten zodat ik die posts niet HOEF te zien, zodat ik het forum zie zoals een bezoeker het ziet.

Links bij dit interview:

.

Het is jammer dat jouw vader je kennelijk niet heeft geleerd dat je de meningen van anderen dient te respecteren en dat je ook wel eens ongelijk kan hebben…