Interview: roberts, beheerder Mexico en Cambodja Forum
Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? En wat willen ze zelf nog kwijt?
1. Wat is je band met het land/thema waarvan je forumbeheerder bent?
Mexico was mijn eerste echte verre bestemming en sindsdien ben ik er helemaal weg van. Verder heb ik het samen met mijn vriendin nog vele malen bezocht. Cambodja heb ik in 2007 voor de eerste keer bezocht met mijn vriendin. Hier ben ik ook betrokken bij een stichting www.Cambodia-Dutch.org en ben er afgelopen jaar nog geweest om o.a. de projecten te bezoeken.
Links: Robert zelf in Mexico
Rechts: De beroemde trein in de Copper Canyon
2. Hoe lang ben je al beheerder?
Mexico doe ik nu zo’n 4 jaar en Cambodja zo’n 3 jaar.
3. Bezoek je het land waar je beheerder van bent wel eens?
Afgelopen jaar nog beide landen bezocht.
4. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar geen antwoord op heb…
5. Waar kan je je aan ergeren?
Mensen die alleen maar op een forum komen om herrie te schoppen en vervelend te doen tegen anderen.
6. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?
Ik heb het ooit een keer nodig gehad.
7. Is er een link met je werk en forumbeheerder?
Ik kan niets bedenken.
8. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?
We gingen vroeger elk jaar naar Zwitserland en Oostenrijk op de camping, wat ik als kind al geweldig vond.
Toen ik klaar was met school heb ik samen met drie vrienden een VW busje gekocht en zijn zonder kaarten
de zomer door Europa gaan rijden en zijn hierdoor op de vreemdste plekken uitgekomen. Dat heeft me het
reisvirus pas echt bezorgd.
9. Wanneer was je het laatst in ‘jouw land’ en wat was de reden?
Afgelopen jaar beiden. In Cambodja grotendeels voor mijn werk bij Stichting Cambodia-Dutch en in Mexico
vooral vakantie, een nieuw stukje Mexico ontdekken en tevens oriënteren voor een eventueel huis aldaar.
10. Is het land van je forum ook je favoriete bestemming en/of zou je er willen wonen?
Cambodja is een prachtig land en met veel fijne mensen, maar niet het land waar ik zou willen wonen. In Mexico zijn we al een tijdje aan het kijken, maar of we er geheel naartoe gaan of we er een tweede huis kopen is nog niet helemaal duidelijk.
11. Beheers je de taal van het land?
Khmer enkel wat woordjes en Spaans de basis “kroeg” taal. Ik kan me wel behelpen, maar echt een conversatie aangaan is me nog te moeilijk.
12. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw land in vergelijking met Nederland.
In beide landen vind ik de corruptie zeer negatief, maar zit het erg diep geworteld en wordt het als normaal gezien. Positief vind ik vooral de kijk op het leven. Al hebben de mensen vaak niets, ze zijn meestal vriendelijk en vrolijk. Kunnen we in het vaak chagrijnige Nederland nog wat van leren.
13. Wanneer was je voor het eerst in je land en was je toen meteen “verkocht”?
In Mexico ben ik in 1998 voor het eerst geweest en heb er een geweldige tijd gehad met een paar vrienden. Ook de attracties en de leuke bevolking vond ik toen fantastisch. Ik was meteen verkocht. In Cambodja ben ik in 2007 voor het eerst geweest en vond het meteen een prachtig land. Ik was erg onder de indruk van de bevolking, wat Cambodja in mijn ogen het meest maakt.
14. Wat MOET je gezien hebben in jouw land?
Niets moet. Er zijn in Mexico en Cambodja de druk bezochte zogenaamde “must sees”, maar dat is vaak niet zonder reden en laat je er dus niet door weerhouden. In Mexico is het noorden minder bekend. Mijn favoriet in Mexico is dan ook het gebied Barrancas del Cobre (Copper Canyon), waar je een prachtige treinreis kunt combineren met mooie wandeltochten. In Cambodja kan ik je een bezoek, liefst meerdaags, op het platteland aanraden. Dat vind ik er de mooiste ervaring.
15. Wat is je favoriete maaltijd van jouw land?
In Mexico Mole Poblano met kip. Dikke hete saus met cacao als basis. In Cambodja is het favoriete gerecht amok.
16. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?
In Mexico heb ik twee keer de viering van de Onafhankelijkheidsdag op 16 september meegemaakt in Oaxaca en in Mazatlan. De avond ervoor waren grote gezellige feesten op de stadspleinen. Erg leuk om mee te maken. In Cambodja afgelopen jaar het Waterfestival in Siem Reap meegemaakt. Erg leuk en typisch Cambodjaans feest. Verder zijner in beide landen wel meer feestdagen die voor ons een leuke ervaring zijn.
17. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de inwoners van jouw land?
In Mexico vind ik de Dia de los Muertos (dag van de doden) op Allerheiligen en Allerzielen wel een beetje gek/vreemd, maar wel leuk. Men viert het door de graven van overleden dierbaren schoon te maken en te versieren en soms met een altaar in huis. Meestal brengt men de nacht door bij het graf en brengt men het lievelings eten en de lievelings drank van de overledenen mee. In Cambodja moet ik altijd lachen als ze weer eens geen nee durven zeggen en dan maar net doen alsof de vraag nooit gesteld is. Wij hebben ooit een uur op een toetje zitten wachten, wat we niet kregen i.v.m. het niet meer op voorraad hebben ervan. Nee zeggen is niet beleefd, dus misschien vergeten de gasten het wel.
18. Wat bewonder je aan de cultuur van jouw land?
Zoals boven geschreven de levensvreugde van de vaak (in onze ogen) arme bevolking.
19. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?
Zie vraag 18.
20. Waar ben je blij dat je vanaf bent uit je land van oorsprong?
Mochten we in Mexico gaan wonen, dan ga ik zeker niet de gejaagde cultuur van Nederland missen.
21. Hoe vaak ga je op reis?
Twee keer per jaar ongeveer.
22. Hoe reis je?
Liefst met openbaar vervoer. Lokale bussen en lijnbussen zijn mijn favoriet.
23. Waarom reis je?
Omdat ik wat wil zien van de wereld en gek ben op oude culturen.
24. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?
Mexico is zeker nummer 1, maar Cambodja, Panama en Madagaskar volgen op korte afstand.
25. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?
Half uurtje per dag, wat meestal in de pauze van mijn werk gebeurt.
26. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?
Denk het niet.
Links: Plaatselijke winkel op het platteland van Takeo
Rechts: In de tuk-tuk met de Cambodjaanse familie
27. Kom je wel eens naar onze bijeenkomsten? Waarom wel, niet?
Ben al eens op de vakantiebeurs gaan helpen en ben vorig jaar bij een meeting in het Afrika Museum bij Nijmegen geweest.
28. Van welke andere forums maak je ook gebruik?
Het reiscafe en het nieuwsdeel het meest. Ook kijk ik wel eens op andere landen die eventueel op onze planning staan.
29. Mis je iets op Wereldwijzer, of zou je iets verbeterd willen hebben?
Ik zou alleen graag een fotoalbumoptie binnen de landenfora zien.