**Interview: wonderschone natuur in Nieuw-Zeeland **
Ruud, haste, is een jaar lang in Nieuw-Zeeland geweest. Daar heeft hij driekwart jaar gewerkt in de tuinbouw. Wat Ruud het meest aantrok in Nieuw-Zeeland zijn de aardige mensen, het heerlijke klimaat en de wonderschone natuur. Dat de natuur mooi is, is te zien aan zijn geweldige foto’s.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Nieuw-Zeeland, van april 2009 t/m april 2010.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben er alleen naar toe gegaan.
3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik heb een half jaar gewerkt voor twee Nederlandse broers die een tuinbouwbedrijf bezitten en drie maanden voor een toeleverancier voor de tuinbouw.
**4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **
Ik was hier in 2006 op vakantie en ik wilde altijd al terug. Het klimaat is heerlijk, de mensen aardig en de natuur is wonderschoon. Jammer dat het zo ver weg is ![]()
**5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie? **
Ik heb alles zelf geregeld.
**6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt? **
Kerstmis vieren bij twee Kiwi’s thuis en het hele toeren over de eilanden.
**7. En de minst leuke ervaring? **
Autopech… precies op het moment dat er 1,5 week vakantie was en mijn auto dus niet gemaakt kon worden.
**8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt? **
Kiwi’s gaan vroeg naar bed en staan vroeg op… de populairste sporten zijn rugby en cricket in plaats van voetbal en iedereen is je ‘mate’ (vriend).
**9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **
Meer zelfstandigheid en mensenkennis. Ook de kennis om te werken in het buitenland volgens andere normen en waarden is heel interessant.
**10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **
Ik zou het zeker nog een keer doen. Ik had plannen om naar Canada te gaan dit jaar, maar aangezien ik een goede baan in Nederland heb gevonden, heb ik besloten dit niet te doen. Nieuw-Zeeland vind ik te ver om me nu definitief te vestigen, maar wie weet dat ik het ooit wel wil doen.
**11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land? **
Probeer van tevoren veel zaken te regelen. Ik had al werk geregeld en tijdig een vliegticket geboekt. Werk vinden gaat via Trade Me en ik kocht redelijk goedkoop een vliegticket via Kilroy.
Links bij dit interview: