Interview met Tanja: Wonend in Australië vanaf 2007

Interview met Tanja: Wonend in Australië vanaf 2007

Op dit moment woont Tanja, tmdiepen, samen met haar eigen paard uit Nederland in Australië. Haar huis ligt aan de voet van Bleu Mountains. Ze woont daar met haar man en één van zijn dochters. Ze geniet er van de natuur, dieren en relaxte mensen. Wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen.

**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **
Ik woon sinds mei 2007 in Australie aan de voet van de Blue Mountains zo’n 50 km buiten Sydney.

2. Met wie woon je daar?
Ik woon hier met mijn echtgenoot en een van zijn drie dochters. We hebben een 2.5 acre property met 2 paarden, een hond en een kat. In Nederland was mijn grootste bezit mijn paard Nic. Ik kon geen afscheid van hem nemen en heb hem uiteindelijk laten overvliegen. Hij staat nu in de achtertuin.

3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
In 2003 leerde ik via internet de Nederlander Robert kennen. Denkende dat chatten met iemand uit Australie ‘veilig’ genoeg zou zijn (ver genoeg om geen relatie mee te hoeven beginnen) pakte het toch anders uit. Na heel wat ge-email besloot ik uiteindelijk om in 2007 de stap te wagen en naar Australie te emigreren.

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Australie is tegenwoordig niet zo makkelijk meer om binnen te komen. Als je gaat voor de liefde wil de overheid zekerheid hebben over de echtheid van de relatie. De echtheid van de relatie moeten worden bevestigd door getuigenverklaringen, foto’s samen, emails e.d. De ambassade zit in Berlijn. Robert en ik zijn daar samen met een 10 cm dik dossier naar toe gegaan waarna ik binnen 10 minuten mijn fiancée visum verkreeg. Daarna zijn we conform de voorwaarden binnen 9 maanden getrouwd met onze voeten in het zand op het strand van Fiji.

5. Hoe bevalt het leven daar?
De eerste twee jaren waren wennen. Ik miste familie, vrienden, mijn oude sociale leven en kleine dingen zoals fietsen, gezellige cafeetjes en mijn favoriete winkels. Daarentegen hoef je niet te wennen aan de prachtige natuur (kaketoes en kangaroes in je achtertuin) en het heerlijke klimaat; de zon schijnt vrijwel elke dag! Je leert hier ontstressen. Als ik nu in Nederland ben vind ik de mensen gestresst en heb ik moeite om het tempo bij te houden.

**6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe? **
Dat zijn er zo veel. Maar een van de mooiste ervaringen was toch wel toen we met onze boot de zee op gingen en een twintigtal dolfijnen voor de boeg met ons mee zwommen.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
De mensen zijn veel relaxter maar daardoor ligt het werktempo ook veel lager dan in Nederland. Er heerst ook wel een andere mentaliteit. In Nederland nemen we zelf verantwoordelijkheid voor fouten die we maken. In Australie wordt direct met de vinger naar een ander gewezen en in veel gevallen word je voor het gerecht gedaagd. Australiers zijn bijzonder vriendelijk en behulpzaam al duurt het even voordat ze je prive toelaten. Vriendschappen zijn niet noodzakelijkerwijs voor het leven. Er wordt regelmatig verhuisd over hele grote afstanden.

**8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist? **
Fietsen. De afstanden zijn hier vaak groot en fietspaden zijn er weinig en beginnen en eindigen op de meest onlogische plaatsen. Een helm is verplicht maar daarmee mag je dan weer wel langs de snelweg fietsen (niet aan te raden want men is hier absoluut niet ingesteld op fietsers). Ook gezellige eetgelegenheden met sfeervolle verlichting, zachte muziek en leuke stukken aan de muur in plaats van tv’s, zijn moeilijk te vinden.

9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Het is niet al te moeilijk om werk te vinden maar je moet niet verwachten dat je op hetzelfde niveau begint als waar je in Nederland bent geeindigd. Ook de salarissen liggen lager dan in Nederland terwijl het leven hier duurder is.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Nee dit is nu mijn thuis. Ik zou hier niet meer weg willen.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Het klinkt als een cliché maar wanneer je naar Australie verhuist begin je op alle vlakken weer vanaf onderen. Sommige emigranten keren binnen een jaar gedesillusioneerd terug naar Nederland omdat ze dachten het meteen veel beter te krijgen dan in Nederland. Maar het is hard werken om hier een financieel en sociaal solide bestaan op te bouwen met alle zekerheden die men in Nederland gewend was.

Links bij dit artikel

1 like