Interview met Suzanne: werken en reizen in Zuid-Amerika
Suzanne, Suzanne24, heeft 3 maanden vrijwilligerswerk in Bolivia gedaan. Daarna heeft ze nog 5 weken door Chili, Argentinië en Brazilië gereisd. Ze heeft onder andere de zoutvlaktes van Uyuni, de Atacama woestijn en de watervallen van Iguazu gezien. In dit interview geeft ze ook tips aan mensen die naar deze landen willen gaan, hoe je je het beste kunt voorbereiden en dat ze naast leuke, ook minder leuke ervaringen heeft gehad. Wereldwijzer vroeg haar er alles over.
1. Naar welke landen ben je geweest?
Ik ben naar Bolivia, Chili, Argentinië (en 1 dagje Brazilië) geweest.
2. Met wie heb je deze reis gemaakt?
Ik ben alleen op reis geweest.
**3. Van wanneer tot wanneer heb je deze reis gemaakt? **
Vrijwilligerswerk in Sucre, Bolivia van 24 februari t/m 21 mei. En van 21 mei t/m 27 juni heb ik een rondreis gemaakt.
*Links: Suzanne met een kindje op het vrijwilligerswerk
Rechts: De watervallen van Iguazu *
4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?
Ik heb deze reis in het kader van mijn minor van mijn opleiding gemaakt, dus het is lastig in te schatten hoe lang het plannen van de rondreis heeft geduurd. Ik ben in september 2009 begonnen met contact te leggen met organisaties voor de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Toen dat rond was, heb ik begin december mijn vlucht geboekt. Verder gaan er wel wat uren zitten in informatie zoeken en reiservaringen van anderen lezen, inentingen regelen, verblijf regelen. Ook moest ik een voorbereidingsverslag maken waar ik ongeveer een maand mee bezig ben geweest. Maar normaal doe je dit natuurlijk niet als je een rondreis maakt. Voor het reizen na mijn vrijwilligerswerk, heb ik niet veel geregeld (geen vervoer, geen hostels geboekt etc.), wel heb ik veel uren achter het internet gezeten en in reisgidsen gelezen om alvast wat mooie plekken uit te zoeken en wat kennis over de landen op te doen.
**5. Waar komt je interesse vandaan om deze reis te maken? **
Ik houd enorm van het ontdekken van andere landen, vooral als het een land met een totaal andere cultuur en mooi landschap betreft. Ik had de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan tijdens mijn studie en die heb ik aangegrepen. Ook houd ik ervan om een vreemde taal te leren. Spaans heb je echt nodig in Bolivia, want de mensen kunnen geen Engels. Ik had op televisie veel gezien van Argentinië, dus wilde ik daar graag heen na Bolivia. Het leken me allebei gewoon geweldige landen en ik was ook op zoek naar een land wat totaal anders was dan Nederland.
6. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Het ontmoeten van mensen over heel de wereld.
*Links: Een vrouw wast kleding in een rivier in Tarija, Bolivia
Rechts: Een traditioneel feest in Tarabuco, Bolivia *
7. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Ondanks dat je veel mensen ontmoet, voelde ik me af en toe toch best alleen. De mensen die je ontmoet zie je toch maar kort, want iedereen reist weer verder, dus de contacten bleven vaak oppervlakkig. Andere minder fijne ervaring is dat ik in La Paz op klaarlichte dag beroofd ben van mijn tas, waardoor ik onder andere veel foto’s en filmpjes kwijt ben geraakt. Daardoor was ik de rest van mijn reis minder op mijn gemak, snel achterdochtig en wist niet goed wanneer ik mensen kon vertrouwen. Dat vond ik erg jammer. Ook het feit dat je dan niet bij je familie of vrienden even terecht kan, is een heel naar gevoel.
8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?
De grootste verschillen tussen Nederland en Bolivia:
- Armoede: bedelaars, veel werkende (jonge) kinderen, staat van huizen, sloppenwijken etc.
- De kosten voor wonen en leven zijn ongeveer 8 keer zo laag als in Nederland
- Het klimaat
- De taal
- Benadering van tijd: op tijd komen, aan afspraken houden (in NL is dit een stuk strikter)
- Sociale zekerheid: in Bolivia kun je, als je weinig geld hebt, niet op veel dingen rekenen zoals verschillende vormen van gezondheidszorg, uitvaart, pensioen, inkomen bij arbeidsongeschikthied etc.
De grootste verschillen tussen Nederland en Argentinië:
- De taal
- Benadering van tijd: op tijd komen en aan afspraken houden.
In Chili ben ik maar een weekje geweest en in Brazilië 1 dag, dan is het lastig om een vergelijking te maken.
9. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?
In het begin zoveel mogelijk met handen en voeten er proberen uit te komen, je hebt geen keuze. Wel meteen intensief twee weken taallessen gevolgd. Daarna nog een week of 8 lessen gehad (ca. 8uur per week) om het Spaans verder onder de knie te krijgen.
*Links: De Atacama woestijn
Rechts: op de zoutvlaktes van Uyuni, Bolivia *
10. Wat vind je van de inwoners van de landen waar je bent geweest?
In Bolivia vond ik het erg verschillen. In Sucre waar ik 3 maanden zat vond ik de mensen heel vriendelijk. Ze zijn ook geduldig en erg gezellig om mee om te gaan. Ze zijn erg geïnteresseerd in jou als westerling. In La Paz vond ik de mensen gehaaster en wat minder vriendelijk, maar daar ben ik maar een paar dagen geweest. In Argentinië vond ik de mensen ook aardig, ze zijn iets meer westers, dat merk je in de omgang en ze staan meer open voor buitenlanders.
11. Zou je ooit nog terug willen naar deze landen?
Ik wil heel graag terug, zowel naar Bolivia als naar Argentinië. Er zijn in beide landen nog plekken waar ik nog niet geweest ben, maar waar ik wel graag nog heen wil. Ook wil ik terug naar Sucre, dat na 3 maanden toch een beetje mijn tweede thuis is geworden.
**12. Wat MOET je gezien hebben in de landen waar je naar toe bent geweest? **
In Bolivia: De zoutvlaktes van Uyuni en Sucre natuurlijk.
In Chili: Atacama woestijn (te combineren met de zoutvlaktes van Uyuni)
In Argentinië: De watervallen van Iguazu en Buenos Aires.
13. Heb je nog tips voor mensen die ook naar deze landen willen gaan?
Tip 1: leer Spaans! In elk geval de basis zodat je daar iets kunt regelen.
Tip 2: bereid je goed voor. Vooral als je naar Bolivia gaat, is het handig om je goed in te lezen zodat je op de hoogte bent van stakingen/wegblokkades, waar het eventueel onrustig is, welke buurten in steden je beter (in elk geval ’s avonds) kunt vermijden etc.
Tip 3: Plan je reis niet te strak, laat ruimte over voor onverwachte gebeurtenissen, of andere mooie plekken die je toch nog wilt zien.
**Links bij dit interview: **
.