Interview met Saskia: Reisbegeleider in Mexico

**Interview met Saskia: Reisbegeleider in Mexico
**

Saskia, op Wereldwijzer sasfis, ging aan de slag als reisbegeleider in Mexico en omgeving en is er sindsdien helemaal weg van. Buiten haar werk voor de reisorganisatie ging ze ook aan de slag als vrijwilligster bij een plaatselijke NGO. Hoe heeft ze dit alles ervaren en waarom is Mexico haar favoriete land gebleken? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?

Sinds 2008 kom ik regelmatig in Mexico. Ik werk er als reisbegeleider en gebruik het vaak als mijn uitvalsbasis tussen de reizen naar andere landen door.

2. Wat heeft je bewogen om naar Mexico te gaan?

Mijn eerste planning voor Djoser, de organisatie waar ik voor werk, bestond uit 5 reizen Mexico/Guatemala. Of het komt doordat het mijn eerste reizen als reisbegeleider waren, of door het land zelf, weet ik niet, maar Mexico blijft mijn favoriete land!

Chapulines, geroosterde sprinkhanen … Bij de families op de vuilnisbelt in Oaxaca

3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?

Als reisbegeleider neem ik groepen mee op reis door het land. Ook heb ik een tijdje als vrijwilliger gewerkt bij een NGO. Dat is zeg maar een liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet voor het verbeteren van de levensomstandigheden van families die op een vuilnisbelt wonen en werken, net buiten Oaxaca, een stad in het zuiden van Mexico.

4. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Die functie als vrijwilliger heb ik zelf geregeld. Er hing een oproep in een café in Oaxaca, waarin ze vrijwilligers zochten voor o.a. communicatie, grafisch ontwerp en projectcoördinatie. Ik heb communicatie en publiciteit gedaan en ze geholpen met de aanvragen van subsidies en donaties.

Centrum van Oaxaca … Mariachi’s in Mexico City

5. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?