Interview met Petra: Achtbaan aan ervaringen tijdens een stage in Bolivia
Petra, op Wereldwijzer Petrav, heeft stage gelopen in Bolivia. Ze wilde graag een journalistiek project doen in een Spaanstalig land in Zuid-Amerika. Petra heeft daar stage gelopen bij een lokaal tijdschrift, de Cocha-Banner en een lokaal radiostation, Radio Onda Verde. Ze vindt Bolivia een land met een authentieke cultuur, ontzettend leuke steden en indrukwekkende natuur. Wereldwijzer vroeg Petra alles over haar ervaringen tijdens haar stage in Bolivia.
1. In welk land heb je stage gelopen en wanneer?
Ik heb stage gelopen in Cochabamba, in Bolivia. Ik heb dat gedaan van september 2009 tot en met december.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen gegaan, maar je leert zo snel zo veel mensen kennen dat ik helemaal niet eenzaam ben geweest!
3. Wat voor een soort stage heb je gedaan?
Ik heb stage gelopen bij een lokaal tijdschrift, de Cocha-Banner en een lokaal radiostation, Radio Onda Verde. Voor de Cocha-banner schreef en bedacht ik artikelen, samen met de hoofdredacteur en een andere vrijwilliger. Ook maakten wij met zijn drieën de opmaak.
Bij Radio Onda Verde mocht ik elke dag een uur radio maken! Mijn programma heette ‘Europa Accion’, ik vertelde veel over Europa aan de Bolivianen, maar ook over mezelf. Daarnaast had ik bijvoorbeeld interviews met artiesten die kwamen optreden in de stad. Ik draaide ook europese muziek. De Dijk bijvoorbeeld, dat kennen ze nu in Cochabamba ook!
4. Wat heeft je bewogen om naar Bolivia te gaan?
Ik wilde heel graag naar een Spaanstalig land in Zuid-Amerika. Ook wilde ik heel graag een journalistiek project doen. Dat was mogelijk in Cochabamba. Daarnaast is Bolivia een land met een hele oude authentieke cultuur, heel anders dan bijvoorbeeld Argentinië. Bolivia is echt een onontdekt gebied met ontzettend leuke steden en indrukwekkende natuur.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb mijn reis via een organisatie geregeld; Projects-Abroad. Zij regelen een totaalpakket voor je; een project, verzekeringen en een gastgezin. Maar ook personeel ter plaatste dat me altijd kon helpen als ik met vragen zat. Heel erg fijn als je voor het eerst zo ver weg gaat.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Het is heel moeilijk om de leukste ervaring aan te wijzen. Je zit in zo’n geweldige achtbaan aan ervaringen. Ik vond mijn reis naar Park Toro Toro geweldig, maar ook de conferentie van Latijns-Amerikaanse presidenten waar ik voor mijn werk bij de radio heen mocht was heel erg indrukwekkend. Wat betreft de Cocha-banner heb ik vooral hele mooie herinneringen aan mijn collega’s daar. We hebben heel erg gelachen maar ook serieuze gesprekken gevoerd over politiek, cultuur enzovoorts.
7. En de minst leuke ervaring?
In Bolivia heb ik helaas salmonella opgelopen. Geen pretje!! Maar met de juiste medicijnen ook zo weer opgelost.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Bolivia?
Om eerlijk te zijn vond ik de cultuurschok meevallen. Ik zou niet een enorm verschil kunnen aanwijzen. Wat wel opviel was bijvoorbeeld het verkeer, iedereen toetert, rijdt door elkaar heen, trekt zich niets aan van stoplichten of voetgangers. Levensgevaarlijk! Maar ook de eetgewoonten; iedereen eet tussen de middag warm, en s avonds nog een broodje of een licht soepje. Maar het grootste verschil? Moeilijk.
**9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **
Om het leven te nemen zoals het komt, niet te veel na te denken en vooruit te plannen, maar in plaats daarvan mensen en situaties te accepteren zoals ze op je af komen.
10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Absoluut. Ik zou ontzettend graag terug gaan naar Bolivia. Maar een ander land sluit ik ook niet uit.
11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om stage te lopen in dit land?
Lees over Bolivia, luister naar muziek uit het land, praat veel met mensen die er geweest zijn. En verder; genieten en je reis nemen zoals hij komt!
**Links bij dit interview: **
.