Interview met Mathieu: Vrijwilligerswerk in Thailand
Mathieu, op Wereldwijzer tjux19, heeft in de zomer van 2010 vrijwilligerswerk gedaan in Thailand. Hij heeft samen met zijn vriendin Engelse les gegeven aan kinderen op een middelbare school. Wat hij daar onder andere geleerd heeft, is dat je ook op een andere manier kan leven dan men in Nederland gewend is. In Nederland hebben veel mensen stress en maken zich zorgen om geld. In Thailand zijn de mensen over het algemeen armer, maar ze zijn blij met wat ze hebben. Lees hier alles over de ervaring van Mathieu met vrijwilligerswerk in Thailand.
**1. In welk land heb je vrijwilligerswerk gedaan en wanneer? **
Ik heb in de zomer van 2010 een maand vrijwilligerswerk gedaan in Nong Khai, Thailand. Na deze maand zijn we verder gereisd naar het zuiden en hebben we nog verschillende steden en eilanden bezocht.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben samen met mijn vriendin naar Thailand gegaan, in Nong Khai hebben we veel mensen leren kennen uit: Engeland, Amerika, Curaçao, Hongarije en Nederland, waarvan we twee meiden later nog hebben opgezocht in Londen.
**3. Wat voor een soort werk heb je gedaan? **
We hebben Engelse les gegeven aan kinderen in de leeftijd tussen de 12 en 18 jaar op een middelbare school. Zelf waren wij 18 en 19, dus dat was soms wel even apart. Het lijkt alsof het langer duurt voordat deze kinderen volwassen zijn, dit komt ook doordat ze er heel jong uitzien.
De leraren Engels spreken zelf amper deze taal en er zijn geen Engelse programma’s op TV, hierdoor is hun woordenschat heel klein. De Engelse werkboeken die werden gebruikt voor het lesgeven waren bijna alleen maar gericht op grammatica, wat helemaal niet aan de orde kan komen als er nog geen woord gesproken wordt. Hierdoor was het voor ons heel belangrijk om met plaatjes, tekeningen en spelletjes te werken om de woordenkennis van deze kinderen te verbreden. Het opzoeken van woorden in het woordenboek was al heel lastig, aangezien het hele alfabet daar anders is. Dat was dus training 1: het Alfabet leren. Daarnaast deden spelletjes als galgje en “wat teken ik” leuke spelletjes om te doen. In de hoogste klas werd er veel gebruik gemaakt van muziek, Engelse liedjes als, “WAKA WAKA” en “Wavin Flag” werden goed meegezongen.
Buiten de lessen om hebben we ook nog een paar ceremonies meegemaakt op de school, zijn we uit eten geweest naar aanleiding van een afscheid van een lerares en zijn we door de hoogste klas uitgenodigd om op een zaterdag mee te gaan naar een waterval. Verder zijn we twee keer met een groep een weekend naar Udon Thani geweest om de stad te zien en te feesten, bowlen en om naar de film te gaan in een bioscoop. Overal hebben we aardige mensen ontmoet, waar we nu nog steeds contact mee hebben.
**4. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie? **
We hebben dit via een Nederlandse organisatie geregeld waar ik een beetje teleurgesteld in ben, Activity International. Wij dachten in eerste instantie dat dit de organisatie was die ons ook zou begeleiden in Thailand zelf. Achteraf heeft de geweldige organisatie Travel to Teach ons begeleidt.
**5. Hoe is het bevallen? **
Eén woord is genoeg: GEWELDIG. Het is alleen wel een aanrader om minimaal een maand te gaan. Er was een Nederlandse jongen die 2 weken kwam en in die twee weken vielen een paar feestdagen, hierdoor kon hij maar een paar dagen echt lesgeven. De ervaring is niet alleen het lesgeven, maar ook de vriendschappen die je hieraan overhoudt en het contact met de lokale bevolking.
6. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
In eerste instantie omdat ik het land geweldig vind! Dit weet ik omdat ik er in 2007 al ben geweest. Aardige mensen, aardige toeristen, goedkoop, mooi weer, mooie natuur en er is gewoon van alles te doen (als je weet waar je moet kijken).
**7. Wat is de leukste ervaring die je tijdens het werk hebt meegemaakt? **
Eén van de leukste ervaringen was wel het bezoeken van de waterval met onze Thaise studenten. 's Ochtends met de bus zijn we vanaf Nong Khai naar Wiangkum gereden waar alle studenten ons stonden op te wachten. Vlak waar de bus stopte woonde een van onze studenten. Voor dat huis stond 1 pick up en 1 song taew (pick up met soort leren overkapping). Haar moeder had eten gemaakt en dat namen we mee. Stop 1: ijsblokjes, stop 2: BIER, stop 3: tempel, stop 4: tempel met ENORM uitzicht over het landschap en stop 5: de waterval. Het regende pijpenstelen, maar dat maakte het alleen maar leuker! Toen zingend achter in de pick up terug naar huis, waar ze ons hebben afgezet voor de deur. We hebben zoveel lol gehad, zonder dat we elkaar echt goed konden begrijpen!
Links: Met de studenten bij de watervallen
**8. En de minst leuke ervaring? **
Het minst leuke wat ik heb meegemaakt is eigenlijk toen ik hoorde hoeveel geld de Nederlandse organisatie aan ons verdiend heeft, zonder actief te zijn in het buitenland. Ik vind het al een beetje vreemd om te betalen voor werk, maar voor huisvesting, vervoer en lunch snap ik dat wel. En de organisatie heeft ook fulltime werknemers die betaald moeten worden. Maar dat een Nederlandse contactorganisatie daar zoveel geld mee moet verdienen vind ik onzin.
**9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt? **
Het grootste verschil met Nederland vind ik de eetcultuur, 's ochtends aten we meestal alleen fruit en soms muesli met melk, dit is alleen niet echt Thais. ’s Middags en ’s avonds aten we altijd warm en we kookten eigenlijk nooit, alleen als we kookles kregen van Travel to Teach. De maaltijden die je over het algemeen in het noorden eet is echt Thais, altijd rijst. Wel gevarieerd met vis, kip, rund of varken.
Een ander groot verschil met Nederland is dat 99% boeddhist is. Iedereen geeft geld aan de tempels zodat er monniken kunnen leven. Deze monniken krijgen ’s ochtends voor zeven uur eten van de bevolking. Het was heel mooi om te zien hoe dat er aan toe gaat.
De koning is een heilige voor ALLE Thai. Als je met deze man spot is de kans op gevangenisstraf groot.
Als laatste: Altijd blijven lachen, dan helpt de bevolking je altijd!
10. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Mijn waardevolste ervaring is dat je het leven ook op een andere manier kan leven dan we in Nederland gewend zijn. Het grootste deel van de Thaise bevolking vindt zichzelf niet arm, al lekt het dak van zijn of haar woning aan alle kanten. Ze leven op straat, iedereen verkoopt wat hij of zij wil en verdient genoeg om te genieten. Geen stress en niet alleen maar denken aan geld. Deze mensen genieten met alles wat ze hebben.
Links: English camp. Rechts: Rice picking festival
**11. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **
Ik zou het zeker nog eens doen, of ik het in Thailand zou doen weet ik nog niet. Maar ik ga sowieso kijken naar de mogelijkheden van Travel to Teach. In de zomer van 2011 ga ik weer naar Thailand, deze keer met vrienden. We gaan naar gebieden waar ik al geweest ben, maar we gaan ook nieuwe gebieden ontdekken.
12. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om vrijwilligerswerk te gaan doen in dit land?
- Sta open voor andere culturen, heb geduld en neem zelf ook de tijd.
- Kijk of je het via een lokale organisatie kan doen, zoals Travel to Teach, anders betaal je gewoon teveel.
- Extra geld meenemen voor de Thaise mensen is GÈÈN vereiste! Op veel sites staat dat het heel erg verstandig is om extra geld mee te nemen voor de mensen daar. Voor Thailand is dit naar mijn ervaring echt niet nodig. Ze hebben wat ze nodig hebben, alleen geen kennis.
4: Ga minimaal 1 maand, de ticket is de grootste kostenpost. Daar verblijven is goedkoper dan in Nederland.
5: Ga na het werk reizen en leer het land kennen.
6: Leer een klein beetje de taal, getallen en standaardzinnen.
7: Eindig op een eiland en geniet!
**Links bij dit interview: **
.