Interview met Marion: Wonend in Tanzania
Samen met man en dochter woont Marion in Tanzania. In 2010 vertrok ze naar Tanzania om er werk te vinden. Dat vond ze en ze vond meer, waardoor ze er is blijven wonen. Ook al mist ze haar vrienden en familie staat ze achter haar keuze. Aan Wereldwijzer vertelde ze haar verhaal.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon Tanzania sinds november 2010.
2. Met wie woon je daar?
Ik woon samen met mijn Tanzaniaanse man, Bernard Sumari en onze dochter Mia.
3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
In 2010 liep mijn vorige relatie stuk en was ik klaar met mijn promotie-onderzoek. Ik wilde al langer een paar jaar in Afrika werken. Aangezien ik al vaker in Tanzania kwam o.a. voor de Stichting Children of Kilimanjaro en voor een stage, besloot ik dat het nu tijd was om voor een langere periode naar Tanzania te gaan. Het idee was om voor enkele jaren te gaan en te proberen voor die jaren daar een baan te zoeken. Ik gaf mezelf een paar maanden de tijd. Binnen een maand had ik een baan en een huisje. Ook bleek dat er meer was tussen mijn goede vriend Bernard en mij. Uiteindelijk is dat de reden geweest om mij definitief te settelen in Tanzania. We besloten hier te wonen omdat we een eigen tourcompany, Caracal Tours & Safaris, hebben. In juli 2011 zijn we getrouwd en in juli 2012 is onze dochter Mia geboren.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Om in Tanzania te kunnen wonen en werken heb je een residence permit nodig. Ik ben eerst op een toeristenvisum gegaan. Zodra ik een baan had gevonden heeft mijn werk een residence permit geregeld. Ik kreeg die gelukkig voor twee jaar. Ik zal hem echter eind dit jaar moeten verlengen. Verder heb ik een expatverzekering afgesloten, want de Nederlandse basisverzekering mocht niet meer aangezien ik hier woon en werk. Daarnaast heb ik me uit laten schrijven uit Nederland, ben ik momenteel bezig met het regelen van AOW en ANW en moet ik nu een M-formulier bij de belasting invullen. Ook was ik nog huis-eigenaar in Nederland van een huis dat te koop stond. Voor de hele rompslomp rond de verkoop heb ik mijn vader gemachtigd zodat hij in Nederland alles makkelijk kan regelen. Inmiddels heb ik het huis verkocht. Verder heb ik al mijn abonnementen lidmaatschappen en abonnementen zoals mobiele telefoon stopgezet. Ik heb me verder voorbereid zoals ik me op elke reis voorbereidde. Af en toe nemen mensen nog wat spullen van mij mee, maar het zijn alleen kleine dingen. Alle meubels en grote andere dingen heb ik verkocht in Nederland. Er staan nog wat dozen bij mijn ouders die ik niet weg wil doen.
5. Hoe bevalt het leven daar?
Het leven bevalt hier goed. Ik woon aan de voet van de Kilimanjaro en de omgeving is prachtig. We hebben een leuk huisje met een woonkamer, twee slaapkamers, een keuken en een badkamer. Ook hebben we best een flinke tuin. De buurt waar we wonen is een mix van rijke en arme mensen en dat vind ik ook leuk. Ik voel me er veilig, wat niet overal kan denk ik. Verder ontdekken we steeds weer mooie plekjes in de buurt zoals mooie watervallen op de berg en hotsprings met azuurblauw water. Dit zijn echt paradijsjes waar je af en toe lekker voor een dagje heen kunt. Het is natuurlijk ook heerlijk dat je zo op safari kunt om te genieten van wildlife in de mooie nationale parken . Soms is het leven hier ook wel eens lastig door cultuurverschillen en door het missen van familie en vrienden. Verder zijn er redelijk wat frustraties op werk en regeldingen-gebied, maar zolang je flexibel blijft is het hier prima. In Nederland zijn we heel direct en dat is hier niet. Ik hou van de tropische temperaturen, hoewel ik de Nederlandse winters ook wel mis.
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Mijn leukste ervaring tot nu toe is mijn relatie met mijn man en het feit dat we een kindje kregen. Ik was heel benieuwd hoe hij de zwangerschap en bevalling zou ervaren aangezien de Tanzaniaanse man over het algemeen niet heel betrokken is bij de zwangerschap. Ze zijn bijv. ook niet bij de bevalling. Bernard is overal bijgeweest en dat was heel speicaal. Dat we dit samen doormaken met een verschillende culturele achtergrond is heel bijzonder. We proberen Mia het beste mee te geven van beide culturen.
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Ja, er zijn zeker grote verschillen. Het moeilijkste vind ik dat mensen hier veel minder open zijn en hun emoties niet tonen. Dat is echt een verschil met nederland. Je krijgt nooit helemaal duidelijk hoe of wat en wat iemand denkt van je wat je zegt of wat iemand denkt van een bepaalde situatie. Verder is het nooit stil. Mensen hebben altijd de radio of tv aan. Dat vind ik soms wel eens storend. Ook merk je dat de koloniale periode hier veel heeft achtergelaten. Men vraagt toch nog vaak aan de blanken om geld of giften. De afhankelijkheid die toen is ontstaan is nu nog duidelijk merkbaar. Verder zie je dat de armoede die veel mensen hebben meegemaakt en nog steeds meemaken de mens erg hebzuchtig maken en soms ook egoistisch. Mensen gaan helemaal voor hun eigen haggie, wat begrijpelijk is als je niks hebt. Maar het gaat soms wel in tegen mijn gevoelens van samen delen. Aan de andere kant zijn de mensen enorm gastvrij en vriendelijk. Je moet gewoon vragen en dan is alles goed. Dat is ook een verschil met nederland. Men zal je hier niet snel iets aanbieden, zoals bijvoorbeeld een ritje naar de stad, maar als je erom vraagt dan is het prima.
8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Ja, ik mis vooral het contact met mijn vrienden en familie. Dat is hier toch anders. Het is moeilijk om met Tanzanianen een vriendschap op te bouwen zoals wij dat kennen in Nederland. Dat komt vooral door het verschil in emoties tonen en openheid. Wat dat betreft ben je dan toch afhankelijk van andere expats. Ik probeer een goede balans te vinden in contact met lokale mensen en met expats, maar dat is nog wel eens lastig. Verder mis ik het Nederlandse eten en vooral de varieteit daarin. Het Tanzaniaanse eten is prima, maar het is erg eenzijdig. Altijd worden dezelfde producten gebruikt en er wordt enorm veel olie en zout gebruikt bij het koken. Gelukkig zijn er wel steeds meer Westerse supermarkten waar je een uitgebreider assortiment hebt en daardoor ook andere dingen kunt koken. Älleen Nederlandse kaas blijft erg duur, dus dat koop ik heel af en toe en daar geniet ik dan extra van.
9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Over het algemeen is het niet zo makkelijk aangezien veel banen zoals wij die in nederland kennen hier gewoonweg niet zijn. Ik was hier al eerder geweest en het ziekenhuis waar ik werk als onderzoeker heeft veel connecties met Nederland. Heel toevallig hadden zij net een positie die aansloot bij mijn carriere. Het lastige is dat je hier totaal geen sociale voorzieningen hebt, althans niet zo als we die in Nederland kennen. Geen pensioenopbouw, geen goede verzekeringen etc. Gelukkig kun je een aantal dingen in Nederland nog prima regelen, maar met mijn lokale salaris is dat wel duur. Je moet echter een beetje creatief zijn om je eigen baan te creeren. Dat is in het onderzoek iets makkelijker dan in andere werkvelden denk ik. Zo schrijf ik nu mijn eigen onderzoeksvoorstel om straks in te dienen voor fondsen en hopelijk kan ik dan doen wat ik erg leuk vind. Daarnaast ben ik ook druk met de administratie van de tourcompany van mijn man, Caracal Tours & Safaris . Hij is vooral bezig met de safaris en ik doe het contact met de klanten en de financiele administratie. Op die manier creeer toch ook werk en een inkomen en het is nog leuk ook om het mooie Tanzania te laten zien aan mensen uit mijn eigen cultuur.Misschien zal ik op een gegeven moment moeten kiezen voor de company of voor mijn onderzoekscarriere, maar dat ligt in de toekomst. Nu gaat het prima zo.
10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik denk niet te verhuizen naar een ander land. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat we proberen om uiteindelijk toch ook deels in Nederland te wonen, bijvoorbeeld in het laagseizoen. Maar dan zullen we wel een verblijfsvergunning voor mijn man moeten gaan regelen en dat zal niet makkelijk zijn. Voorlopig focussen we ons op Tanzania en willen we daar ook een huis gaan bouwen op de grond die we hebben.
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Ik denk dat het vooral belangrijk is te weten dat je het land en de mensen hier op een heel andere manier leert kennen zodra je hier woont in vergelijking met wanneer je hier op vakantie bent. Daar moet je op voorbereid zijn. Verder zul je heel veel papierwerk moeten regelen waarbij je hier van kantoor naar kantoor wordt gestuurd. Dat is soms wel eens onbegrijpelijk. Voor een rijbewijs bijvoorbeeld ben ik zes keer naar een ander kantoor geweest om op elke plek weer een nieuw formulier te halen en in te vullen. Maar als je flexibel en creatief bent ingesteld is het leven hier heerlijk.
Links bij dit interview