Interview met Kim: Genieten van het leven op de Bahama’s
Kim, op Wereldwijzer KimSantos, was al een ervaren reiziger toen ze in 2010 met haar man en baby naar Nassau in de Bahama’s verhuisde. Eerder woonde ze al in Londen en Dubai, maar ondanks haar ervaring met wonen en werken in het buitenland was de verhuizing naar Nassau toch erg wennen. De Belgische bieren missen zij en haar man nog steeds, maar nu, een jaar later, geniet ze wel volop van het leven als voltijds-mamma in Nassau. Vooral de jaarlange zon, en het feit dat haar zoontje zo vrij kan opgroeien op het strand en in het zwembad zijn voor Kim reden om te genieten van haar leven op het eiland. Wereldwijzer vroeg haar alles over het leven op de Bahama’s.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon momenteel in Nassau, de hoofdstad van de Bahamas. Ik heb Hotel Management in Brugge, België, gestudeerd en in deze job is het belangrijk om flexibiliteit te tonen als je aan je carrière wil werken. Na anderhalf jaar in Amerika te hebben gewerkt, ben ik een avontuur aangegaan in Dubai. Het is in Madinat Jumeirah dat ik mijn Portugese man heb leren kennen, we werkten namelijk allebei in hetzelfde hotel. Na een jaartje in Dubai, wilden we dichter bij onze families wonen en beslisten dus om samen naar Londen te verhuizen. Daar hebben we vier jaar gewerkt, waarna mijn man een jaar geleden een aanbieding kreeg om in de Bahama’s te komen werken. Aangezien wij net een vijf maand oude zoon hadden, leek ons dit een leuke afwisseling en zo kon ik ook langer thuis blijven bij onze nieuwe aanwinst. Midden januari 2010 vertrok mijn man naar Nassau en ik volgde met onze zoon een maand later, zodat we de eerste moeilijkheden (zoals accommodatie zoeken, alles in orde maken, etc…) aan mijn zoon konden laten voorbijgaan.
2. Met wie woon je daar?
Wij wonen hier met onze familie van drie: mijn man, ons zoontje en ik. In het begin was dit helemaal niet makkelijk, hoewel we al zoveel reiservaring hadden! Met een baby zoon, ver weg van de familie, ergens waar je niemand kent, alles was helemaal anders dan onze vorige avonturen!
3. Wat is de reden geweest om naar de Bahama’s te verhuizen?
Mijn man en ik hadden origineel gepland om slechts twee jaar in Londen te blijven, maar door carrière en de snelle gang van zaken in die wereldstad, is de tijd voorbijgevlogen! Na vier jaar waren we echter wel klaar voor een nieuw avontuur en liefst onder de zon! Ik was op zwangerschapsverlof, wat een serieuze vermindering in mijn salaris teweeg bracht en mijn man had nood aan een nieuwe werk uitdaging. Toen ons een aanbod werd gemaakt, hebben we de beslissing genomen om de sprong te maken!
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
In Nassau kan je enkel werken met een werkvergunning, dus daar moesten we op wachten tot die werd geregeld door de nieuwe werkgever. Natuurlijk moesten we ook een huisje vinden en daarom is mijn man een maand vroeger vertrokken dan ons. Zo kon hij alles regelen voor onze aankomst midden februari. Ook moesten we alles opzeggen in onze woning in Londen, wat veel papierwerk met zich meebrengt.
Kim met man en zoon
5. Hoe bevalt het leven in Nassau?
Aangezien vooral mijn leven in hele grote mate veranderd is, van een voltijdse drukke job naar een voltijds moederschap, was mijn tijd hier in Nassau in het begin helemaal niet makkelijk. Mijn man werkt zes hele lange dagen per week, zodat ik vaak alleen thuis ben met onze zoon. Contacten leggen ligt een heel stuk moeilijker als je geen werkomgeving hebt, want met een baby ben je toch altijd meer gebonden aan thuis. Daarbij het gemis van familie en vrienden, maakt het heel moeilijk. Maar ik heb ondertussen al wat reiservaringen achter de rug en ik heb daaruit geleerd dat het begin altijd moeilijk is. Je moet alles leren, alles ontdekken, opzoeken, je openstellen voor anderen, en ondertussen ook jezelf niet verliezen! Het heeft voor mij ongeveer tien maanden geduurd om me volledig lekker in mijn vel te voelen in onze nieuwe stad! Eenmaal je contacten hebt gelegd- er zijn namelijk heel veel full time mama’s hier!- is het leven een heel stuk makkelijker en aangenamer! Nu, een jaar later, geniet ik echt van ons nieuwe leven hier en zie ik alle positieve dingen veel beter dan voordien.
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Ik geniet het meest van de jaarlange zon en het feit dat mijn zoontje hier zo vrij kan opgroeien! Hoewel het in het begin voor mij helemaal niet makkelijk was om thuis te blijven en ik heel erg verlangde om terug te gaan werken, heb ik nu beseft dat ik een unieke kans heb hier. Ik kan mijn zoon elke dag zien groeien en stoeien! Hij is trouwens meer Bahamiaans dan Belg, want hij leeft in de zon; op het strand, in het zwembad, etc… Het is geweldig om hem een prachtige jeugd te kunnen geven en hopelijk is dit een goede basis voor later.
7. Wat is de minst leuke ervaring?
Voor mij ligt deze meer persoonlijk, aangezien de eerste tien maanden niet makkelijk waren doordat mijn leven 360 graden was gedraaid. Dit was heel erg moeilijk in het begin, maar ik heb deze struikelblok overwonnen. Wat ook een serieuze aanpassing is geweest, is het ritme van leven hier. Na vier jaar in Londen, waar ze het leven een ‘rat race’ noemen en alles ontzettend snel gaat, was het een enorme aanpassing om naar het andere extreme te komen! Hier verloopt alles heel langzaam en relax, ze wandelen hier zelfs trager dan ons!!! In het verkeer moet je ook aandachtig zijn, want richtingaanwijzers worden zelden gebruikt, zodat de auto net voor jou opeens de straat kan inslaan zonder enige waarschuwing! Zoals in vele warme landen, is het ritme een stuk trager, maar hier is alles heel erg relax en dat was een grote aanpassing. Zelfs nu nog, kan ik me soms irriteren aan de inefficiëntie van de kassierster in de supermarkt! Trouwens, de supermarkt kan ook een bron van irritatie worden, want alles wordt namelijk ingevoerd van de Verenigde Staten. Dit betekent dat alles redelijk duur is en meestal niet vers is. Je moet altijd de vervaldatum van de dingen bekijken, want vaak zijn die al over tijd! Plus, kan je natuurlijk niet de dingen van thuis op de rekken zien staan! Hier komen de bezoekjes van thuis dan goed van pas! ![]()
8. Zijn er grote cultuurverschillen tussen de Bahama’s en België?
Als Belg of Nederlander zijn wij gewoon om alles mooi geregeld te hebben: de papierwinkel en wetten zijn netjes, de straten zijn mooi georganiseerd, de huizen zijn mooi opgedaan, de supermarkten vol met lekkers en alles te verkrijgen, etc… Dit is heel anders op een eiland! Alles is gewoon heel erg relax en mensen wijten niet zoveel belang aan hun spullen: auto’s rijden hier rond, alsof ze net uit het kerkhof zijn gereden (en vaak hebben ze dan nog een ‘te koop sticker’ op het venster!), er is 1 grote weg die van het oosten naar het westen gaat en die dus de ochtend – en avondspits moet verwerken, etc… De mensen daarentegen zijn heel erg vriendelijk hier. De Bahamianen hebben van nature uit een vriendelijke attitude wat ervoor zorgt dat je je welkom voelt. Als blanke wordt je automatisch als toerist beschouwd en willen ze je op de toeristische plekken dus altijd van alles aansmeren. Er is hier wel heel veel respect voor toeristen, aangezien het een grote bron van inkomsten is.
*Links: Zoontje in het zwembad, Rechts: Gezin *
9. Zijn er dingen die je uit België mist?
Hoewel ik gewoon ben om vaak dingen te missen uit mijn thuisland, vind ik dit nu nog erger omdat ik een zoontje heb en met hem bepaalde dingen niet kan delen. Simpele dingen zoals vanillepudding uit een zakje of speculoos kennen ze hier niet! Ook de Belgische bieren missen mijn man en ik enorm! Gelukkig krijgen wij regelmatig een bezoekje van mijn ouders, die dan altijd proberen een lading mee te brengen! Die biertjes krijgen dan een speciaal vakje in onze koelkast en worden ontzettend gekoesterd: enkel voor speciale gelegenheden!
10. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
De Bahama’s is een van de moeilijkste plekken ter wereld om een job te vinden. De regering geeft namelijk voorrang aan hun eigen volk en maakt het heel erg moeilijk voor buitenlanders om hier te komen werken. Een werkgever moet altijd kunnen aantonen dat ze geen geschikte Bahamiaan voor de job kunnen vinden en slechts dan kunnen zij overgaan tot buitenlandse selectie. Een aanvraag voor een werkvergunning moet worden goedgekeurd door de regering en elk jaar moet deze worden vernieuwd. Ook zijn er regels voor een getrouwd koppel en krijgt slechts 1 echtgenoot een werkvergunning. Dit is allemaal om het eigen volk voorop te stellen in de arbeidsmarkt en de werkloosheid zo laag mogelijk te houden.
11. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Door de natuur van mijn man zijn carrière, is dit onze manier van leven. Hij wordt normaal binnen anderhalf jaar gepromoveerd en met deze promotie komt een transfer naar een ander hotel binnen de keten. Indien hij niet bij deze keten blijft, is er de mogelijkheid om terug naar Europa te komen of misschien naar een ander werelddeel. In de hotelindustrie is flexibilteit heel erg belangrijk voor je carrière dus verhuizen is een zekerheid, geen ‘misschien’.
12. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar de Bahama’s willen verhuizen?
Het leven op een eiland is helemaal anders dan het leven in een stad of zelfs een dorp in Europa of elders. Daar moet je zeker op voorbereid zijn, want anders is de aanpassing heel erg moeilijk. Doe een beetje research op het internet, lees enkele blogs, spreek met mensen die hier wonen, etc… Je openstellen voor anderen is een must, omdat dit je zoveel sneller helpt om alles in plooien te laten vallen. Als vakantiebestemming is Nassau een prachtige plek, met de blauwe waters en de witte stranden, maar het dagelijkse leven hier kan zeker een verrassing zijn, nadat die eerste vakantie-maanden voorbij zijn! Bereid je voor op een langzaam ritme en het feit dat je hier niet alles kan vinden wat je gewoon bent in je thuisland, dus je zal andere dingen moeten vinden om je thuis te voelen! Skype is trouwens een fantastisch middel om je familie in je woonkamer te brengen!!!
**Links bij dit interview: **
.