Interview: Met het hele gezin in Progreso, Mexico

Interview

Gerben, Elke en Michelle wonen sinds begin 2006 in Progreso, Mexico. Na de Nederlandse Antillen terug te zijn in Nederland, begint het weer te kriebelen om naar een mooi tropisch land te verhuizen. Hoe is alles verlopen tot op vandaag? Wereldwijzer vroeg het hen.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Wij wonen sinds Januari 2006 in Mexico.Om precies te zijn: Progreso, hetgeen in de staat Yucatan (Naast Quintana Roo = Cancun, Playa del Carmen, etc.) ligt. Progreso heeft de langste pier ter wereld, alwaar cruiseschepen, tankers en div. andere schepen aanleggen voor aan- en afvoer. Het is een hele vriendelijke buurt (25 km. ten noorden van Coloniale stad Merida) en van criminaliteit en andere negatieve aspecten van het leven, hebben ze hier nog niet zoveel van gehoord.

Gerben, Elke en Michelle

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?
We hadden reeds 10 jaar op de Ned. Antillen gewoond en waren nooit van plan om in NL. te blijven, want we ‘gedijen’ nu eenmaal beter in een warmer klimaat.En nadat we van Cancun t/m Guatemala gereisd hadden, hadden we besloten om ons in Puerto Morelos (onder Cancun) te vestigen om aldaar een restaurant te beginnen. Dus baan opzeggen, huis verkopen, container vullen en opslaan en tickets kopen, toen Wilma voor flink wat ravage had gezorgd eind 2005, mede het project dat we wilden starten. Vrienden gebeld en die zeiden dat je in Merida minder kans op orkanen hebt, dus ticket veranderen en in Merida landen ipv. Cancun. Toen de kustplaats opgezocht die het dichtst in de buurt van Merida ligt en viola: Progreso gevonden…!

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?
Ticket kopen dus om er te mogen landen, toeristen visa 1 keer verlengt met wat extra dagen, zodat we rustig onze FM3 konden aanvragen, en die hebben we nadat we de ‘sociedad’ (vennootschap) hadden gekocht laten veranderen in ‘werkende directeuren’. Op het ogenblik hebben wij onze FM2 in aanvraag zodat we maar eens in de 5 jaar hoeven te betalen voor een verlenging ipv. ieder jaar.

4. Hoe bevalt het leven in Mexico?
De zon schijnt, we zijn gelukkig met wat we doen en met elkaar.Michelle is méér dan een voorbeeldige dochter.We zijn de hele dag bezig buiten en binnen, draaien goed (hebben onlangs het huis naast ons gekocht) En we spreken zowaar Spaans ook !De Yucatan is een hele fijne staat om te wonen; erg aardige / vriendelijke mensen.

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?
Op de scholen hebben ze ‘escoltas’ (iedere maandag houden ze een vlaggenceremonie en de escolta is de groep van 6 die al marcherend de vlag naar de mast brengt) Michelle was na een jaar al de vlaggedraagster, hier moet je erg serieus voor zijn; kortom het is een eer ook voor de ouders. Er waren Mexicaanse ouders die vonden dat een buitenlands kind het niet mocht zijn, waarop de lerares antwoorde dat hun zoon cq. dochter dan maar beter hun best moesten doen om ook in aanmerking te komen.

Michelle in een typische Mayajurk

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?
JA ZEKER !!! Het is lekker weer het hele jaar door, mensen verdringen je niet voor de kassa of een andere rij waar je in staat.Idereen zegt goedendag tegen je als je het hun wenst, en zolang je je belasting betaald; willen ze niet méér. Je hoeft maar 1 kik te geven dat je hulpbehoevend bent, en er staan gelijk een paar man om je heen om te helpen.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Met de ‘echte’ lokale bevolking gaat het natuurlijk anders, daar hun jou beschouwen als iemand die veel welgestelder is dan hen, maar als je ze helpt (speelgoed, kleren of iets te eten voor de kleine) kunnen zij je niet vaak genoeg bedanken.De integratie met de wat meer welgestelden (middenklasse) of andere buitenlanders die hier wonen is prima, want je hebt veel overeenkomsten ivm de kijk op het leven in algemeen anders woon je niet samen in een Mexicaans dorp.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Het leven vind hier merendeels buiten plaats, de mensen leven echt voor en tussen hun familie, als wij een kamer verhuren willen ze er het liefst met 10 man in, niet omdat ze het niet kunnen betalen, maar enkel om bij elkaar te zijn.En ze slapen hier in deze staat merendeels in hangmatten; dus er zouden er heel wat in kunnen. Als een man met kind en moeder gaat vissen, de boot maakt kapzij en ma en kind vallen overboord, beiden kunnen niet zwemmen, zodat hij er maar 1 kan redden, wie denk je dat ie redt ? Juist de moeder: want daar heb je er maar 1 van en een kind zou je nog altijd kunnen maken.(logisch ?) Verdere cultuur verschillen: Coca cola en chips als ontbijt ipv.brinta pap, plastic slippers ipv. klompen, cactussen / agaven ipv. tulpen, onderwater rivieren ipv. kanalen & maya tempels ipv. windmolens.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?
Wij hebben een bestaand bedrijf overgenomen en hebben een keuze gemaakt uit diverse mogelijkheden, dus; JA ! als je geld bij je hebt is alles te koop.!!!(aub. bellen voor een afspraak !!!)

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Als je jezelf bent en blijft, jij jezelf aanpast aan het ‘gast’ land waar je gaat wonen, lokale mensen vraagt om je te helpen met de taal en andere struikelblokken die je gaandeweg tegenkomt: dan zul je versteld staan van de hulpvaardigheid en gastvrijheid die mensen je aan zullen gaan bieden.Want zeg je een “stomme buitenlander” te zijn, die het niet weet en graag alles wilt leren over en van hen.Maak je borst dan maar nat,want je gaat overspoeld worden met kennis.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?
Aan het begin was het flink knokken, janken en doorgaan. Het is natuurlijk voor ons (ouders) heel makkelijk om te gaan verhuizen. Maar voor een 10-jarige die alleen Nederlands spreekt en gedumpt wordt op een school waar ze in het Spaans en Engels studeren, is / was het aan het begin echt geen lolletje. We zitten er nu 3 jaar en onze kleine (13 jaar) spreekt 3 talen ! Dit is de beloning voor haar om iedere dag nog zo hard knokkend uit te komen…
Anders waren we weer verhuisd en hadden we waarschijnlijk ergens anders gewoond, want een ongelukkig kind maakt het wel heel erg gemakkelijk om de boel op te geven. En met recht mogen wij ons "trotse ouders " noemen.!!!

=====================================

Meer weten over Mexico? Bezoek het Mexico Forum op Wereldwijzer.

Kijk voor meer informatie op http://www.hotelyakunah.com.mx/

Leuk die interviews.
Een dingentje voor Gerben, Elke en Michelle alleen om problemen te voorkomen:
De FM2 moet je nog steeds ieder jaar vernieuwen. Na 5 jaar de FM 2 te hebben vernieuwd krijg je een andere status en hoef je niet meer terug te komen. Waarschijnlijk hebben ze dat verkeerd uitgelegd gekregen/begrepen bij het migratiebureau. Scheelt weer wat boetes wat met z’n drieen anders nogal flink in de kosten kan lopen. :wink:

Wij zijn afgelopen Januari in Progreso geweest, omdat onze dochter in Merida woont.
Klimaat gewoon super, stadje weinig bijzonders en het strand aan de westkant van de pier een droomlocatie. Mijn vrouw was er al eerder en toen alleen en kon helaas weinig van het strand oostelijk van de pier genieten omdat ze werd weggetreiterd door heel vervelende opdringerige " mannetjes " Mijn vrouw heeft weliswaar een superfiguur maar als je 56 bent dan ben je niet meer zo gesteld op dit soort aandacht.

Maar, dat is het enige negatieve punt van Progreso ! Nu, als echtpaar, was het heel prima daar. Het is wel zo dat het een toeristenoord is, met de bijbehorende kwaliteit van restaurants. Misschien zijn we een beetje vooringenomen omdat onze schoonzoon, een mexicaan van Maya origine, ons de mexicaanse keuken op niveau heeft laten waarderen.
Toch , over het algemee is de kwaliteit helemaal niet verkeerd en zullen we met plezier weer terugkeren!

ik woon zelf sinds 18 december 2005 in veracruz beter in la sierra de zongolica en het valt niet altijd mee dikwijls verkopen ze nee en moet er uren gereist worden
wat die fm2 betreft ben blij met de reactie die ik las over die 5 jaar

:vak02:>>>hallo alledrie,
Met veel belangstelling heb ik jullie bericht gelezen ! Knap om zomaar in een vreemd land te gaan wonen ! Maar uit jullie verhaal te horen houden jullie van “den Vreemde”. Ik vind dit te bewonderen en dat heb ik altijd bij mijn zoon gedaan en bewonder ook zijn doorzettingsvermogen !
Waarom schrijf ik deze mail: Mijn oudste zoon is getrouwd met een mexicaanse en zij hebben 2 kinderen en wonen in Ensenada aan de westkust
in Baja California. Mijn schoondochter en haar moeder, zij woont bij de kinderen in, zijn een restaurantje begonnen in Ensenada, een Mexicaans retaurant met typische Mexicaanse hapjes ! Mijn zoon werkt op een grote kwekerij in de buurt en doet dit samen met nog een Hollander en een Amerikaan.
Verleden jaar zijn we bij hun op bezoek geweest en dat was geweldig. Ze maken het goed, dus een hele geruststelling !
Heel veel groeten uit Nederland van
Miny van Renssen-Weert Limburg