Interview met Herman: Eigen bedrijf opgericht in Tanzania

Interview met Herman: Eigen bedrijf opgericht in Tanzania

Herman, MamboViewPoint, woont nu 3,5 jaar samen met zijn vrouw in Tanzania. Ze hebben daar een eigen bedrijf opgericht. Ze krijgen steeds minder redenen om daar weg te gaan. Dus ze zullen er nog wel een tijdje blijven. Aan Wereldwijzer schreef hij zijn verhaal.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Tanzania, 3,5 jaar.

2. Met wie woon je daar?
Met mijn vrouw.

**3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen? **
Om daadwereklijk iets te doen aan de armoede bestrijding.

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Ons bedrijf in Nederland verkopen en afbouwen. In Tanzania een nieuwe bedrijf oprichten en de nodige documenten verwerven.

5. Hoe bevalt het leven daar?
Prima, we hebben elke dag minder redenen om terug te gaan.

6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Dat ons idee succesvol is gebleken.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Ja, zeer groot voor ons is het denken en handelen van mensen hier soms moeilijk of niet te begrijpen.

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Kaas, chocolade en de Oerol (jaarlijks festijn op Terschelling).

**9. Is het makkelijk om daar werk te vinden? **
Nee, als het alleen om werk of een bedrijf gaat ook niet aan te raden.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Nee, we hebben onze handen vol hier.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Met de overal aanwezige corruptie.

Links bij dit interview

Vorig jaar september heb ik bij Herman en Marion gelogeerd in een Tent. Is niet alleen erg leerzaam en nuttig om op MamboViewPoint te verblijven, maar ook erg leuk.

uh…, wat voor bedrijf?

Ik wist het toevallig omdat ik er geweest ben, en is inderdaad niet echt in het interview te lezen.
Ze hebben een mooie website met veel info: http://www.mamboviewpoint.org/

MamboViewPoint is een authentieke Eco Lodge nabij het dorpje Mambo in de Usambara mountains in Tanzania.
Ons hoofddoel is niet de lodge maar om een stukje ontwikkeling te brengen.
De lodge vormt nu een stabiele basis en zorgt voor de infrastructuur tbv onze stichting.
Lees het complete verhaal op www.MamboViewPoint.org/Downloads/MamboViewPoint_A_NewApproach.pdf

Ik ben ook bij Herman geweest vorig jaar en het is echt een super mooie en leuke ervaring, echt een aanrader!

Ik heb ook het idee dat MamboViewPoint heel veel doet aan het bestrijden van de armoede in de omgeving.