Afgelopen zomer is Desiree voor het eerst op camp geweest met CCUSA. Zij vertelt in dit interview over haar ervaringen.
Op welk camp heb je gewerkt? Wat was het voor camp?
Deze zomer heb ik als camp counselor gewerkt op YMCA camp Kresge. Dit was een Camp voor kinderen van 4 tot 16 jaar oud. Ze hadden hier kinderen die hier konden blijven slapen en kinderen die alleen overdag kwamen of wel daycamp en overnight camp samen.
Waarom heb je voor CCUSA gekozen?
School vertelde ons vorig jaar september dat we stage konden gaan lopen in Amerika. Dit leek mij een super ervaring, eentje die je nooit meer kon vergeten. School heeft toen CCUSA aan ons voorgesteld. Dit is dan ook de reden dat ik met CCUSA naar Amerika ben gegaan.
Wat is de reden dat je als Camp Counselor wilde werken?
Ik volg momenteel de opleiding tot Pedagogisch Medewerker in de kinderopvang. Als Camp Counselor ben je de hele dag aan het werk met kinderen. Ook zorg je ervoor dat de kinderen een onvergetelijke zomer zullen krijgen. Dit doe je samen met al je collega’s die je hebt op Camp. Ook leer je in Amerika weer een hele andere manier van omgaan met kinderen en leer je een hele andere cultuur kennen. Dit was dus een perfecte kans om mezelf nog beter te kunnen ontwikkelen voor mijn studie en om ervaring in het buitenland op te kunnen doen, en bovenal je leert een hele boel nieuwe mensen kennen.
Wat is je leukste ervaring tijdens je verblijf op camp?
Mijn leukste ervaring van camp was vooral de band die je met de kinderen en alle andere collega’s opbouwde. Met de dag werden we hechter. Aan het einde van de week als de kinderen dan weer naar huis moesten was het vaak toch wel treurig en met de kinderen die langer dan een week bleven kreeg je nog meer een band en was het raar om ze weer gedag te zeggen. Ook met alle collega’s was het heel erg gezellig.
We hebben super veel leuke dingen mogen doen en was alles eigenlijk een hele leuke en toffe ervaring iets wat je niet elke dag mee kunt maken en ook niet zult mee maken. Wat ik dan ook het allerleukste vond kan ik niet zeggen. Alles was op zijn eigen manier heel leuk om te doen en mee te maken. Iets wat niemand mij meer kan afpakken en daar ben ik SUPER TROTS OP!!!
Wat kun je mensen vertellen over het eten op camp / eten in Amerika?
Op Camp hebben we veel van dezelfde dingen gegeten. Ook hebben we veel dingen gegeten die Amerikanen veel eten daar. Denk hierbij aan corndogs, hotdogs, hamburgers en pizza. Ook zijn taco’s erg populair. Het eten was wel altijd goed en er was voldoende keus om te eten.
Helemaal naar de andere kant van de oceaan, zonder vrienden of familie, voor best een lange tijd. Dat is nogal een stap. Waarom, vind jij, zou iemand die stap moeten zetten en op camp gaan werken?
Je zit misschien wel helemaal aan de andere kant van de oceaan maar door het internet ben je eigenlijk heel dichtbij elkaar maar, als je heel druk bezig bent en eigenlijk altijd wel bezig bent vergeet je ook heel snel dat je vrienden en familie aan de andere kant van de oceaan zitten. Je spreekt ze zeker nog wel maar door alle leuke dingen die je doet op Camp krijg je weinig tijd om je familie en vrienden te missen. Je moet deze ervaring dus zeker niet laten omdat je bang bent dat je je familie misschien wel gaat missen. Dit zal zeker in het begin gebeuren omdat je moet wennen aan alle nieuwe dingen die gebeuren op Camp maar, als je eenmaal gewend bent zal je dat ook snel vergeten en wil je uiteindelijk ook niet meer terug naar huis. Tenminste dat had ik heel sterk. Je moet dus zeker gaan voor de ervaringen en nieuwe dingen die je daar zult leren kennen. Ook maak je vrienden voor het leven met de mensen die je daar leert kennen. Een ervaring die je gewoon niet wilt missen.
Heb je het leven in de VS als een “cultuur shock”ervaren?
Het leven in de VS heb ik zeker niet als shock ervaren. Eigenlijk leven ze vrijwel hetzelfde zoals wij ook leven. Het enige wat wij niet kennen en zij wel doen is het hijsen van de vlag en dan het volkslied zingen. Dit doen ze vaak 3 keer per dag hier moet je in het begin wel aan wennen maar het went vanzelf. Uiteindelijk is het ook wel heel leuk en gezellig om samen met de kinderen gezellig te zingen. De kinderen vinden het leuk om te doen dus is het ook niet erg om te doen.
Wat heb je het meest gemist van camp toen je weer terug was in Nederland?
Wat ik het meeste miste toen ik weer terug was in Nederland was de gezelligheid met iedereen. In de avond gezellig met zijn alle rondom het kampvuur en gewoon praten over van alles en nog wat. De gezelligheid met elkaar miste ik echt toen ik weer terug was. Thuis ben ik alleen en heb ik geen broers of zussen en toen ik daar was voelde het echt aan als een grote hechte familie. Dit mis ik soms nog steeds!
Bij welk liedje denk je meteen weer aan camp?
Als ik op de radio het liedje Rude van Magic hoor denk ik direct terug aan Camp. Dit nummer stond altijd aan en als we in de auto zaten hoorde we dit liedje ook altijd. Ik vind het nog steeds een super leuk nummer dat mij elke keer weer aan de super tijden van Camp laat denken.
Maak de zin af… Als ik niet naar camp was gegaan dan
had ik misschien wel nooit de beste en gaafste zomer van mijn leven gehad en was ik nooit al deze mensen tegengekomen die ik nu wel ken. Ik ben van deze mensen gaan houden maar, ben ook zeker van het Camp leven gaan houden. Een ervaring en zomer om NOOIT MEER TE VERGETEN!!!