Interview: 10 vragen aan CCUSA

Via CCUSA kun je stages en werk regelen in Amerika of Canada. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan CCUSA.

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zandccusa.png

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Ik ben Maud Nuyten. Sinds 2005 werk ik als Country Director voor CCUSA. Ik ben verantwoordelijk voor de werving & selectie van alle Nederlandse deelnemers die in de zomer via CCUSA in Amerika of Canada gaan werken en reizen. Ook stoom ik iedereen helemaal klaar voor vertrek, zodat ze in mei of juni helemaal voorbereid en enthousiast aan hun avontuur kunnen beginnen.

2. Wat is je eigen reiservaring?

Toen ik amper 16 jaar was ging ik voor het eerst, alleen, een zomer in Italië op een camping werken bij een animatieteam. Mijn ouders vonden het nogal wat, maar lieten me gelukkig gaan. Ik was op dat moment bezig met een MBO opleiding toerisme, dus ze wisten dat reizen nou eenmaal was waar ik van droomde.

Maar mijn grootste wens was om naar Amerika te gaan om daar te werken en reizen. Toen ik op mijn 18e stage mocht lopen voor de MTRO kwam ik met CCUSA in contact en ging ik op een summercamp werken in Texas. Toen ben ik nog verliefder geworden op Amerika en sindsdien ben ik er vaak geweest. Ik heb veel binnen Europa gereisd, maar ben ook naar meer exotische oorden geweest zoals Indonesië en Kaapverdië. Voor mijn stage HBO toerisme koos ik Aruba als bestemming en ook dat was een fantastische ervaring.

http://media.wereldwijzer.nl/vast02/wwz.1527.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast02/wwz.1528.jpg

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

In 1986, dus we doen al een tijdje mee. CCUSA is een Amerikaanse organisatie en ons hoofdkantoor is gevestigd in California. Toen er wereldwijd kantoren geopend werden was Nederland één van de eerste landen waar een CCUSA kantoor kwam.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

De bedoeling is dat we dan nog groter en bekender zijn. We werken samen met 800 à 900 summercamps en er zijn dus stageplekken / summerjobs genoeg. We willen zoveel mogelijk jongeren de “Best Summer of Your Life” laten beleven. We willen groeien!

We hebben wat moeilijke jaren achter de rug toen de crisis in Amerika op zijn ergst was. Summercamps en andere werkgevers namen toen bijna geen internationaal personeel meer aan. Maar dat is nu al een tijd achter de rug. We hebben plekken genoeg!
Dus ik hoop dat iedereen zich massaal bij CCUSA aanmeldt. Ook zullen er ongetwijfeld nieuwe avontuurlijke programma’s bijkomen in andere landen.

5. In welke landen kunnen jullie stages regelen?

Wij regelen stages in Amerika en Canada. Rusland behoort ook tot de mogelijkheden maar dan dien je wel een woordje Russisch te kunnen spreken. Maar Amerika / Canada is onze specialiteit.

6. Voor welke studierichtingen regelen jullie stages?

De stagiaires die wij aannemen komen voornamelijk van opleidingen: Zorg & Welzijn, Sport & Bewegen en Toerisme & Recreatie. Hoewel we ook veel HBO en Universitaire studenten als deelnemer hebben, zijn onze programma’s als stage het meest geschikt voor het MBO. Daarvoor zijn we ook erkend bij Calibris, Kenwerk en Aequor.

7. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

Dat is een makkelijke vraag. Men kiest voor CCUSA vanwege de goede begeleiding.
Bij CCUSA maken we alle ingewikkelde zaken makkelijk voor je. We nemen je bij de hand en begeleiden je van het begin tot het eind. Onze service is uitgebreid en persoonlijk. Bij CCUSA ben je geen nummertje maar kennen we je al snel bij naam.

En wil je in Amerika werken, dan is CCUSA de enige organisatie waar je mee te maken hebt. We zijn geen tussenpersoon voor een andere grotere organisatie. In Nederland schrijf je je in bij CCUSA en in Amerika ben je ook met CCUSA.

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

In deze tijd van het jaar, september, oktober, als onze deelnemers weer terug zijn uit Amerika of Canada dan hoor ik de ene mooie ervaring na de andere. Ik word daar heel gelukkig van en het is daarom dat ik mijn werk zo leuk vind. We verkopen hier bij CCUSA geen telefoonabonnementen of wasmachines, maar we verkopen een avontuur!
Een “life changing experience”. En ik zit soms met kippevel achter mijn computer of aan de telefoon als ik de enthousiaste verhalen hoor van mensen die net terug zijn. Dus als je me vraagt wat is nou de allermooiste ervaring? Ik weet het niet. Het zijn er zoveel. Iets wat me wel heel erg is bijgebleven is dit:

Ik was een keer op een MBO school om daar een presentatie te geven voor de tweede en derde jaars leerlingen die op zoek waren naar een stageplaats voor de zomer die volgde. Het was ergens in oktober. Na mijn presentatie laten we altijd een oud deelnemer aan het woord. Een leerling van de betreffende school die net terug is. De zaal zat vol met ongeveer 70 leerlingen en ouders. Na mijn verhaal was het publiek al enthousiast, maar toen ging Marleen vertellen over haar zomer op een ‘Special Needs Camp’.

Ik heb nog nooit in mijn leven iemand zo gepassioneerd horen vertellen over haar ervaringen. Iedereen hing aan haar lippen en mijn hart vulde zich met trots en blijdschap. Ze had zo’n fantastische zomer gehad en zoals ze het vertelde werd je zelf ook helemaal enthousiast. Het voelde alsof je er bij was. Je kon het je helemaal voorstellen. Ze eindigde met een brief waarin ze een “geluksmoment” dat ze op camp had, had verwoord.

Toen ze dat voorlas raakte ze gemotioneerd en kwamen er tranen van blijdschap. Ik dacht “Wauw! Dat summercamp zoiets met je kan doen!” De hele zaal was stil en onder de indruk. De stilte werd doorbroken door een vader die zei: “Nou! Als je nog niet om was? Dan ben je het nu wel!” Toen moest iedereen lachen en volgde er een staande ovatie voor Marleen. Ik knapte zowat uit elkaar van blijdschap en trots.

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Iets wat mij opvalt is dat Nederlandse Camp Counselors en Support Staff momenteel heel erg in trek zijn bij de Amerikaanse camps. We hadden als Nederlanders al een goede reputatie hoor. Maar ik zie het aan de Camp Fair die we ieder jaar organiseren.

CCUSA organiseert Camp Fairs in verschillende landen en de Amerikaanse summercamp directors kunnen zich daarvoor opgeven. Ze gaan dan bijvoorbeeld naar Melbourne, Sydney, Praag, London of Amsterdam om daar face-to-face kandidaten te ontmoeten en aan te nemen. Een paar jaar geleden kwamen er een stuk of vijf summercamps naar de Camp Fair in Amsterdam. Maar tegenwoordig zijn het er wel vijftien en moeten we soms camps op een wachtlijst zetten. Ineens willen al die camps naar onze Amsterdamse Camp Fair komen en sommigen komen ieder jaar terug. Dat is opvallend en erg leuk natuurlijk!

En als een Camp Director dan terugkomt naar de Camp Fair en me vertelt “Maud, all my Dutch staff members did a terrific job at camp last summer! They were awesome!” dan ben ik natuurlijk trots. Het is leuk dat ze terugkomen om nog meer Nederlanders aan te nemen voor hun camp.

10. Wat wil je zelf nog kwijt?

De Camp Fair waar ik het over had zal in 2015 ook weer plaatsvinden in Amsterdam en wel op vrijdag 13 februari. Iedereen die als deelnemer staat ingeschreven bij CCUSA en in februari nog geen plaatsing heeft bij een camp, mag er naartoe. Het is een geweldig evenement en veel deelnemers lopen die dag blij met een contract op zak naar buiten. Hou voor meer informatie onze Facebook pagina in de gaten www.facebook.com/ccusa.netherlands

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zandccusa.png

Links bij dit interview

https://www.youtube.com/watch?v=RMNAr-E_srE