Interview met Britt: Getrouwd en wonend in Jakarta (Indonesië)
Britt, Brittdoo, woont nu in Jakarta samen met haar Indonesische man. Ze is er getrouwd en heeft geregeld dat ze in Indonesië kan verblijven. Het leven in Jakarta bevalt haar goed en Wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in Jakarta (de hoofdstad van Indonesië) sinds september 2011.
2. Met wie woon je daar?
Ik woon hier samen met mijn Indonesische man.
3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
Ik ben naar Indonesië verhuisd om te trouwen en samen te wonen met mijn man.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Ik heb eerst mijn studie in Nederland afgerond en ben enkele maanden hierna naar Indonesië verhuisd. Ik moest in eerste instantie een sociaal-cultureel visum regelen om 6 maanden in Indonesië te kunnen verblijven. Na het huwelijk heb ik een KITAS (lang verblijf visum) aangevraagd waarmee ik in ieder geval een jaar in Indonesië mag verblijven. Verder hoefde ik weinig te regelen, omdat ik geen baan en eigen woning in Nederland had.
5. Hoe bevalt het leven daar?
Het is altijd even wennen als je naar een nieuwe plek verhuist. Zeker als je naar een ander land met een totaal andere cultuur verhuist en de taal niet spreekt. Inmiddels voel ik me aardig thuis en bevalt het leven in Jakarta mij goed.
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Mijn bruiloft op Bali is de mooiste ervaring tot nu toe. Een international huwelijk met zowel Indonesische als Nederlandse gasten op een prachtig tropisch eiland.
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Absoluut. Nederland is een klein, welvarend land zonder grote cultuurverschillen tussen regio’s en waar religie voor velen geen belangrijke rol in het leven speelt. Indonesië is een ontwikkelingsland met een enorme verscheidenheid aan culturen en religies. Het land telt zo’n 240 miljoen inwoners waarvan de meerderheid Islamitisch is.
**8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist? **
Eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er momenten dat ik mijn familie in Nederland mis, maar dat hoort er bij. Verder zou ik soms wel willen dat Indonesië wat beter ‘georganiseerd’ en minder corrupt was. Als er iets geregeld moet worden, mis ik de Nederlandse duidelijkheid en overzichtelijkheid.
9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Het is absoluut niet makkelijk om als buitenlander werk te vinden in Indonesië. Zelfs in mijn situatie met een universitaire mastergraad, lang verblijf visum en Indonesische man. De reden is voornamelijk dat het lastig en duur is voor bedrijven om een werkvergunning voor een buitenlander te regelen. Overheidsbeleid zorgt ervoor dat buitenlanders niet aangenomen kunnen worden voor werk dat ook door een Indonesiër gedaan kan worden. Daarnaast is de werkloosheidsgraad in Indonesië en zeker in Jakarta heel hoog. Ook voor Indonesiërs is het niet eenvoudig om werk te vinden (met een redelijk inkomen).
10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik denk er zeker over om in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen, maar voorlopig blijf ik nog even in Indonesië.
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Houdt er rekening mee dat het heel lastig is om werk te vinden in Indonesië. Ook kost het aardig wat tijd om een lang verblijf visum te krijgen. Verder is het handig om de taal te leren vóór je naar Indonesië vertrekt (lang niet iedereen in Indonesië spreekt Engels).
Links bij dit artikel