Peiling: Zou je in Indonesië willen wonen?

Indonesië is een geweldige reisbestemming. Maar zou je er ook wel willen wonen? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Ik wil wel in indonesie wonen omdat eerstens mijn wieg op het mooie eiland Ambon stond.
Al word ik hier 150 jaar zal toch altijd een vreemde eend in de bijt blijven.
Bovendien is het daar warm en warmte is goed voor mijn gezondheid en het leven is daar niet zo gejaagd als in Nederland.
Dus als ik met pensioen ben ga ik kijken of ik daar niet mijn oude dag kan slijten dan maar wat comfort inleveren heb ik wel voor over.

Misschien behoor ik niet tot de doelgroep om de eenvoudige reden dat ik er al 6 maanden woon per jaar.
Maar zonder enig probleem zou ik er ook best wel een heel jaar willen wonen.
Ja, mijn vrouw krijg ik niet mee voor 1 jaar verblijf daar dus dan maar 1/2 jaartje genieten zonder stress, met vriendelijke mensen, met meestal goed weer, met misschien wat minder luxe dan in Nederland maar je hebt daar in Indonesië ook niet veel luxe nodig.
En wat te denken van het heerlijke eten.
Ik voel me echt een bofkont dat ik daar 6 maanden mag verblijven. Erg druk heb ik het daar ook niet dankzij mijn 6-koppige staf.

Ik ben in 1977 voor het eerst in indonesie geweest en ben meteen verliefd geworden op dit land en bali in het bijzonder.Ben de taal gaan leren en beheers dit nu volledig,. Ik ga vaak terug en probeer daar toch na min 65 jr. te gaan wonen. Ik zag op de vakantiebeurs daar een speciale kraam voor die immigratieform. verstrekte met daarbij de nodige info en bepalingen. groeten Ton…Selamat jalan dan berangkali tinggal di sana

di mana? Rumah saya juga senang

Wij wonen in Kalibaru - Oost-Java.

Ja, dat je er graag wil wonen kan ik best begrijpen, maar dat van die vreemde eend in de bijt niet helemaal? Zeker mensen uit Indonesië zijn toch helemaal ingeburgerd en welkom in Nederland dacht ik altijd.
Wij hebben een vriendin die geboren en getogen is in Jakarta en vanwege haar huwelijk naar Bali is gegaan en wat is nu het geval, wel geaccepteerd maar toch een vreemde eend in de bijt. Zo zie je maar weer dat er verschillend tegen aan gekeken wordt.

Harry :zon02:

Dat is zeker waar. Zelf krijgen wij wel eens Nederlands-Indonesische gasten die er helemaal uitzien als Indonesiër maar die toch worden herkend (zonder dat ze iets hebben gesproken) als Nederlander.
Zelf worden wij voor 100% geaccepteerd in de kampung maar wij doen dan ook met alles mee - Begrafenissen - Huwelijken - Besnijdenissen en noem het verder maar op.
Ook als mensen in de problemen zitten zoeken we ze op.

Dat lijkt mij dan ook de enige juiste instelling waar ter wereld je ook woont.
Acceptatie is dan welhaast 100% zeker, maar je blijft toch altijd iemand van “buiten” en dat hoeft helemaal niet negatief te worden opgevat, integendeel zelfs. :zon02:

Karena kekasihku saya tingal di jakt pus.Maar bezin eer je begint!Alles heeft zijn voor en nadelen.Het is geen èènvoudig land eerder complex.Tapi saya suka indo.Aku mikir aku harus ikut hati.

Het is inderdaad complex maar welk land is dit nu niet. Je moet je gewoon aan een aantal regels houden en je bent en blijft maar een gast hoe goed de mensen het ook menen. Echte vrienden zal je dan ook nooit krijgen.
Je moet veel water bij de wijn doen en in ieder geval je westerse bril afzetten.

Ja Vendie,Bule always bule.En echte vrienden dat bestaat nergens.Het leven is geven en nemen.In indo kan je slechts beperken tot je vrouw en familie van je vrouw,en dat is meestal al moeilijk.Aanpassen,ja ik voel me meer thuis in indo dan europa.Als ik zeg complex bedoel ik ,op politiek en sociaal vlak.Niet de mensen.:dag: Ik draag geen bril !

ik heb zelf ook plannen in om in indonesie te wonen ( manado) ik ben zelf daar geboren maar hier in nederland opgegroeid. Mijn doelstelling is om over 3 jaar in manado te gaan wonen & bedrijfje op te zetten waar ik nu eigenlijk al mee bezig ben. Gelukkig spreek ik de taal vloeiend en ik heb daar nog families wonen dus kan ik overal terecht. Waar je ook woont je hebt wel te maken met de voor en nadelen. Het is gewoon kwestie van aanpassen. Zelf ervaar ik dat mensen daar met niks al gelukkig kan zijn en mensen in de westerse landen niet misschien heeft het ook met de maatschappij te maken, het is hier ik ik ik en heel materialistisch waardoor wij de kleine dingen vergeten. Maar goed het is ieder voor zich en we beleven het allemaal op onze eigen manier

Mijn ervaring in Indonesië, ik woon er niet maar ik kom er regelmatig, dat het ‘ík ik ik’ vooral daar juist nummer een staat. Kijk maar eens naar het altijd maar voordringen, het steeds maar weer als eerste in een bus willen stappen. Ik kan nog veel meer dingen opnoemen. Maar… veel succes daar! :dag:

**@ sumbar ; ****dat is ook **precies wat ik zeg, iedereen ervaart het anders, ik ga ook vaak terug en waar je ook woont je hebt de voor en nadelen. En ondanks de nadelen die ook zijn heb ik daar het meest naar me zin. Als je daar ben dan merk je pas dat je luxeheid eigenlijk niet nodig heb om gelukkig te zijn. Maar iedereen ervaart het op andere manier.

Hey santhy, waarom denk je dat ik kippig ben? Ik kon je posting in blauw en met kleine lettertje goed lezen hoor. Als je de luxe hier in NL gewend bent zal het niet meevallen om in Indonesië te wennen. Beleefdheid in een bank, postkantoor, reisbureau en andere openbare gelegenheden heeft totaal geen zin: je komt dan nooit aan de beurt tenminste als je je niet enigszins assertief opstelt. Dat zijn de kleine ergernissen in dat schitterende land… Het is voor mij dan ook na een of twee maanden wel weer genoeg maar het land blijft mij altijd trekken, de opdringerige inwoners (een bule is immers een wandelende dompet) niet zo. Geldt overigens niet voor iedere Indonesiër, dit opdringerige kom je het meest tegen in toeristische gebieden. Overigens kan ik hier en ook elders gelukkig zijn, is niet plaatsgebonden. Veel geluk in het prachtige Indonesië! Foto’s 1,2 en 3 maar ook foto’s 4,5 en 6.

ik ben de luxeheid van nederland niet gewend, ik werk gewoon en doe mij best en zodra ik genoeg gespaard heb dan ben ik hier weg, NL is een mooie land, maar ik ga toch naar de roots…waar ik geboren ben, en meer dan de helft van mijn familie wonen daar …maar goed heb ik gezegd dat je kippig ben dan, ik was alleen aan het kijken welke tekst en kleur ik wilde gebruiken, maar nogmaals iedereen ervaart het op zijn eigen manier en om achter te komen of het land wel is of niet moet je daar geweest zijn, iedereen heeft zijn eigen mening…ik kom zelf uit noord sulawesi, daar kom jenog niet zo veel toeristen tegen en dat maakt juist het fijne ervan…

Misschien als je roets daar ligt. We zijn op Bali op vakantie geweest, maar zou er voor geen goud willen wonen. Binnenland is er prachtig, verder is het er mij te smerig.

@ spooky122…: ik kom uit Noord - Sulawesi ( manado ) daar kom je heeel weinig toeristen, en als je toerist tegen komt dan zijn het meestal hollanders die met mensen uit noord-sulawesi zijn getrouwd. ik vind het daar heerlijk ook vanwege de natuur veel lekker groen en weinig toeristen, ik woon hier al meer dan 20 jaar, maar ondanks dat ik hier al heel lang woon, wil ik nog steeds daar wonen, ik spreek de taal heel goed dus op dat gebied kan ik me makkelijk verwoorden.