Interview met Ans: Vrijwilligerswerk op een school in Gambia
Ans, termeulen, is op eigen initiatief vrijwilligerswerk gaan doen op een school in Gambia. Haar voornaamste doel is om voldoende geld te regelen zodat de kinderen naar school kunnen en blijven gaan. Op dit moment is ze daar en voor haar vertrek schreef ze Wereldwijzer haar verhaal.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
In Gambia ben ik in 2007 begonnen met Choicesschool
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik heb het initiatief alleen genomen
3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
In eerste instantie ging ik op vakantie, daarna ben ik blijven gaan, ik ga nu bijna weer. Om 7 uur vertrekt mijn vlucht (14 februari 2012).
4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Het hoofddoel is zorgen dat er geld is om de kinderen naar school te laten gaan, als ik daar ben assisteer ik de docent, ik zal nooit zijn les overnemen, sluit mij aan bij zijn manier van lesgeven. Verder ben ik daar sociaal werker, ga met vrouwen naar het ziekenhuis, zorg dat de waterput functioneert, geef medicijnen, speel met de kinderen, ga met ze naar het strand… voor hen de eerste keer
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Zelfstandig met een contactpersoon daar. Hij weet als geen ander wat er nodig is, spreekt het dialect Wolf
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
De snoetjes van de kinderen als we samen aan het spelen zijn!
7. En de minst leuke ervaring?
Op dit moment is er minder geld voor het project, ik wil actiever achter sponsoren aan zodat de kinderen daadwerkelijk naar school gaan en blijven gaan, bij mijn laatste bezoek aan de school merkte ik dat er minder kinderen waren, door minder geld, jammer!
8. Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land?
Voorlopig blijf ik hier naar toe gaan.
9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Ik ervaar daar een rust, de mensen zijn blij al hebben ze geen geld en weten ze niet hoe de dag van morgen er uit Ziet. Ze leven van dag naar dag, go with the flow. Ze zorgen voor elkaar, leven met elkaar
10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Respecteer de mensen, neem het niet over en zorg dat je een betrouwbaar contact aldaar krijgt/hebt!
Link bij dit artikel