Interview: Je stagetijd doorbrengen in Amerika

Interview

Amanda, AvH, zit nu al ruim vier maanden in de Verenigde Staten voor haar stage. Wat bewoog haar om deze stap te zetten? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uit is gekomen? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Momenteel verblijf ik al ruim vier maanden in the United States of America. Het land met ruim 303 miljoen inwoners, verdeeld over 50 staten. Even wat anders dan de Nederlandse glorie, welke hier bekend staat als ‘country of wooden shoes, red light district, and drugs’ of zelfs helemaal niet bekend is! (“Is that next to Amsterdam?”)

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar de Verenigde Staten te verhuizen?
De staat Wisconsin is deze maanden mijn nieuwe ‘thuis’. De reden dat ik hier terecht ben gekomen is mijn stage, bij een internationale onderneming waar een onderdeel van gevestigd is in Sturtevant, Wisconsin. Mijn grote geluk is geweest dat mijn oom en tante hier wonen en mij al deze maanden van het broodnodige onderdak en verzorging voorzien!

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in de Verenigde Staten te gaan wonen?
Om deze stage alleen al te mogen lopen heb ik aardig wat papierwerk (en 5 maanden rompslomp) moeten doorstaan. Ik mag hier namelijk verblijven op een officieel J-1 visum. Hiervoor dien je diverse organisaties te benaderen en allerlei formulieren in te vullen, foto’s in te leveren en niet te vergeten een fee te betalen aan de organisaties die je nodig hebt om andere formulieren weer te verkrijgen. Aardig wat tijd en moeite dus, maar waar een wil is, is zeker een weg.

Verder zijn er natuurlijk allerlei andere formaliteiten waar je mee te maken krijgt voor een langer verblijf in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen. Aangezien the USA bekend staat om de ‘I sue you!’-instelling en deze instelling ook zeker wordt nageleefd dien je een goede verzekering te regelen op het gebied van aansprakelijkheid en niet te vergeten de 5 a 6 maal hogere medical costs.

Daarnaast heb je allerlei abonnementen thuis lopen, is het fijn om hier in the USA een bankrekening te hebben en heb ik zelfs een Social Security number (is gelijk aan een sofinummer in NL) kunnen regelen voor de rest van mijn leven. Een langere tijd naar het buitenland brengt dus aardig wat (papier)werk met zich mee!

Links: Amanda met op de achtergrond de VS
Rechts: Amanda met een vriendin

4. Hoe bevalt het leven in de Verenigde Staten?
Echter is dit het allemaal waard geweest. Het leven in de Verenigde Staten bevalt mij op dit moment geweldig, zeker omdat alle factoren me meezitten. Ik word hier in de watten gelegd door mijn oom en tante, heb het enorm naar mijn zin op mijn stage en ook alle andere mensen die ik tegen het lijf loop zijn open en vriendelijk. Een praatje in de supermarkt is niet vreemd en met handen en voeten kom je overal.

5. Wat is je leukste ervaring in de Verenigde Staten tot nu toe geweest?
De leukste ervaring… Wat een moeilijke vraag. Ik vind namelijk de hele ervaring van ‘in het buitenland’ verblijven helemaal geweldig. Uiteraard zijn er vele ‘kleinere’ gebeurtenissen aan te wijzen, van het bezoeken van pretparken, base-ball wedstrijden, potje golf, avondjes uit, het ontdekken van geweldige restaurantjes, het maken van nieuwe vrienden, het mee mogen rijden in snelle auto’s, tot de simpele lokale dingen van het ontdekken van winkels, postkantoren of gewoon de omgeving verkennen.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in de Verenigde Staten wonen?
Door het echt ‘wonen’ in de Verenigde Staten leer je de plaatselijke gebruiken en de manier van leven. Uiteraard zijn er hier verschillen in te vinden. Zoals ik ondervonden heb, is alles big, bigger, biggest. The Verenigde Staten is het land van het gemak. Mensen eten graag en veel. Mensen shoppen graag en veel. Daar is gelijk weer een typisch Amerikaans iets op aan te merken. Mensen geven veel geld uit. Zoals ik het hier beleef meer als ze eigenlijk hebben. Het komt me meer dan eens voor dat mensen hun karretje niet kunnen betalen, wat me keer op keer blijft verbazen.

Aan de andere kant is er een grote weelde. Rijtjeshuizen bestaan niet (geschakelde villa’s is het dichts bij de buren, naast de flats), een auto wordt gezien als een eerste levensmiddel (de afstanden zijn nu eenmaal groter) en de dure merken pronken weeldig in de steden.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik kan nog wel uren doorgaan over typische Amerikaanse gebruiken, maar het daadwerkelijke ‘verschil’ wat ik ondervonden heb is helemaal niet zo groot. Wellicht door mijn Nederlandse nuchterheid, wellicht door het feit dat iedereen gevoelens heeft, honger kan hebben en centjes moet verdienen om deze en andere eerste levensbehoeften te voorzien.

Integratie is daarom dan ook niet heel erg moeilijk, zolang je jezelf maar open stelt voor deze gebruiken. Ik heb tot nu toe alleen nog maar vriendelijkheid terug ondervonden. Interesse, nieuwsgierigheid en respect zijn aan de orde van de dag.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Deze dingen worden echter aangevuld met een grote hysterie, bergen enthousiasme en vreselijk veel emotie. Amerikanen zijn over het algemeen gek van de kleinste dingen, hebben grote idolen en zijn erg extreem in hun gevoelens. Daarentegen zijn ze niet altijd direct in het uiten van deze gevoelens of andere zaken, bijvoorbeeld in werksituaties. Het is dan ook grappig om ze met de Nederlandse directheid kennis te laten maken, wat ze soms even van hun stuk brengt, maar even later over het algemeen erg gewaardeerd wordt.

Links: Amanda met een vriend tijdens een sportwedstrijd
Rechts: Amanda in pretpark met vrienden

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in de Verenigde Staten?
Het vinden van mijn stage heeft mij door mijn persoonlijke situatie niet veel problemen opgeleverd. Echter kan ik me voorstellen dat dit zonder enig netwerk in de Verenigde Staten heel wat moeilijker kan zijn. Daarbij komt de prijzige en tijdrovende procedure voor visa’s (benodigd voor verblijven langer dan 3 maanden), welke niet helpen.

10. Waar moeten mensen die in de Verenigde Staten komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Waar je rekening mee moet houden bij het komen in de Verenigde Staten. Het is en blijft een ander land. Een andere taal, een andere cultuur, een andere manier van denken. Zolang je nuchter en open bent in diverse situaties, zul je langzaam in dit land je weg vinden. Uiteraard heeft dit bij een ieder zo zijn tijd nodig, dit kan niet van de een op de andere dag.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in de Verenigde Staten te gaan wonen?
Hoewel het uiteraard ook bij mij even tijd kostte om ‘echt’ mijn draai te vinden in het Amerikaanse leventje, heb ik nooit spijt gehad om hier te gaan wonen. Ik mag mezelf gelukkig prijzen met alles wat ik meemaak en van iedere ervaring die ik inmiddels al rijker ben. Een ieder zal zijn mindere momenten hebben en sommige dingen in Nederland ‘beter’ (geregeld) vinden, maar dat neemt niet weg dat het een land van vele mogelijkheden blijft.

=====================================

Meer weten over de Verenigde Staten? Bezoek het Verenigde Staten Forum op Wereldwijzer.

Meer informatie en ervaringen over de Verenigde Staten van Amanda kun je vinden op: www.amanda.reismee.nl.

mooi om te lezen Amanda!!

Wauw, je beleeft dus écht wel die Amerikaanse droom!! Geweldig :slight_smile:
Zelf wil ik ook naar Amerika voor vakantie maar het geld is eigenlijk het enige probleem.
Als ik eenmaal gespaard heb en al de formaliteiten zijn in orde dan kunnen ze me zeker verwachten. Nog veel plezier ginder en geniet van dat mooie land met de mooie natuur en vriendelijke mensen!! Groetjes, Nathalie.