Interview: emigreren naar een bergachtige omgeving in het hartje van Argentinië

Interview: emigreren naar een bergachtige omgeving in het hartje van Argentinië

Jan Lettinga, Chenque, is in 2008 samen met zijn vrouw en twee kinderen geëmigreerd naar Argentinië. Argentinië is een land waar het sociale leven voorop staat. Volgens Jan is het drinken van Mate, een Argentijnse thee-variant, daar een goed voorbeeld van. “Het wordt de hele dag samen genuttigd en is dus eigenlijk een soort sociaal smeermiddel”, aldus Jan. Wereldwijzer vroeg hem alles over het leven in het gemoedelijke Argentinië.

**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **

Ik woon sinds augustus 2008 in het hartje (midden) van Argentinië.

**2. Waarom heb je specifiek voor dit land gekozen? **

Mijn vrouw is Argentijnse en met haar heb ik sinds 1999 vele malen door dit schitterende land rond gereisd. Samen liepen we in Nederland altijd te fantaseren over een eventueel vertrek naar Argentinië (en dus een terugkeer voor mijn vrouw). In 2008 hebben we deze droom dus gerealiseerd.

**3. Met wie woon je daar? **

Met mijn vrouw en twee kinderen van 2 en 6 jaar.

De familie Lettinga - Heras

**4. Hoe bevalt het leven daar? **

Uitstekend. We zijn al goed ingeburgerd en hebben in het dorp waar wij wonen fijne, nieuwe vrienden gemaakt.

5. Wat is kenmerkend aan Argentinië?

Het is een samenleving waar het sociale leven voorop staat, dus er is altijd wel een reden tot een ontmoeting of een feestje. Goed voorbeeld daarvan vind ik het drinken van Mate, een Argentijnse thee-variant, die de hele dag gezamenlijk wordt genuttigd en een soort “sociaal smeermiddel” is. Argentinië is ook een relatief jonge democratie waar nog een hoop te verbeteren valt. Dat heeft ook zijn charme. Niet alles is al tot in den treure uitgedacht en georganiseerd.

**6. En wat vinden je kinderen van het leven in Argentinië? **

Ze genieten er met volle teugen van. Wij wonen in een bergachtige omgeving met veel natuurschoon, dus de kinderen spelen de hele dag buiten.

**7. Vinden de kinderen het leuk om daar naar school te gaan? **

Mijn zoontje van zes gaat naar de basisschool waar hij het erg naar zijn zin heeft. De lessen zijn overigens alleen 's middags, van half twee tot half zes (vier uur per dag). Mijn dochter van bijna 3 jaar gaat enkele dagen per week naar de creche in ons dorp en heeft daar altijd veel plezier.

Links: Huertas Malas, regio Córdoba.
Rechts: Trekking te voet in Salta - Vallecitos

**8. Wat voor een werk doe jij daar? **

Mijn vrouw en ik runnen samen een eigen reisorganisatie (Heart of Argentina Travel) en stellen individuele rondreizen op maat samen binnen Argentinië. Heel leuk om te doen, wij combineren de kennis van het land met onze passie voor reizen. Onze klanten vinden het een voordeel dat wij zelf in Argentinië wonen, hierdoor zijn wij in staat iedere klant gedurende de rondreis uitstekend te begeleiden.

9. Wat doe je in je vrije tijd?

We zijn mensen die veel samenkomen met onze vrienden, we organiseren een “asado” (barbeque), maken samen muziek, voetballen op het
dorpsplein, etc. Daarnaast reizen we zelf ook geregeld voor ons werk door Argentinië.

10. Heb je het gevoel dat je opgenomen wordt in de samenleving?

Absoluut. Ik voelde mij altijd al thuis in Argentinië en dat gevoel is sinds wij hier wonen alleen maar sterker geworden. Argentinië is een land dat onder andere is opgebouwd door immigranten, het is een “melting pot” zoals de Verenigde Staten dat ook is. Nieuwkomers voelen zich daardoor al snel thuis denk ik.

Links: “Asado con cuero”, een Argentijnse BBQ waarbij een volledige koe in de huid wordt gebraden.
Rechts: Jezuïten estancia in Alta Gracia

**11. Hoe gaan mensen daar met elkaar om? **

Het dagelijkse leven is erg gemoedelijk, een babbeltje met de buurman, even een praatje met de groenteboer, etc. De Argentijn is erg familiair en sociaal, de familie en vrienden zijn het middelpunt van het leven.

12. Heb je weleens heimwee of overwogen om naar Nederland terug te keren?

Nee.

**13. Zou je andere Nederlanders adviseren om naar Argentinië te verhuizen? **

Wel als je van het goede leven houdt, je tegen een wat minder strak georganiseerde maatschappij bent opgewassen en je een sociaal ingesteld persoon bent.

**Links bij dit interview: **

.

Leuk interview Jan! Ik ga even water opzetten voor een mate, hoewel er niemand in de buurt is om die te delen :slight_smile: Wel weer grappig: een Philips waterkoker, mét speciale ´mate-stand´ zodat het water niet kookt :chin:

@Jack:
Ja, die waterkoker ken ik, een slimme uitvinding. Ik doe het voorlopig gewoon nog op de traditionele manier met de “pava” en luisterend naar een beginnend sissend geluid dat aangeeft dat het water bijna kookt…mooi ook de rituelen rond de mate. De opmerkingen die je af en toe krijgt: als je de mate te lang laat staan krijg je de opmerking “¿estás enseñando al mate hablar?” (“leer de mate praten of zo?”) en als ik per ongeluk wordt overgeslagen in de ronde beticht ik de verdeler altijd van discriminatie (gringo´s drinken ook mate hoor!)…

suerte,
Jan

Ik ken de variant van de provincie Corrientes: Ché, el micrófono! En als je iemand een mate wilt laten maken: Ceba el mate… Chau mate!

En in veel gevallen ben IK het hier juist die de mate verzorgt :slight_smile: Tja, getrouwd met een Correntina, dus dan ben je al snel de expert :zon02:

Leuk interview Jan! Jullie hebben het echt naar je zin hè?

Jack, ff over die waterkoker… die zijn toch heel duur? Dochterlief wil er nl ook één, want ik mag het water ook niet laten koken…

Maar het drinken van Quilmes is ook best een sociaal gebeuren toch?

Chau pibes

Ik geloof dat ik er rond de 250 peso voor heb betaald, maar er zijn ook goedkopere/duurdere. Gewoon in een witgoed-winkel kijken (Megatone, Garbarini etc). En Quilmes is vaak ook een sociaal gebeuren inderdaad :zon02:

Maar het drinken van Quilmes is ook best een sociaal gebeuren toch?

Als ik heel de dag aan de Quilmes zou zitten dan zou ik geen reis meer verkopen:drugged:

Geef mij trouwens “la cerveza artesanal” van mijn vriend Emilio maar, 100 meter bij mijn huis vandaan maakt hij zijn eigen bieren in een microbrouwerij achterin een washok. Niet te versmaden!

Saludos,
Jan

Dit is de man van het [URL=“http://www.facebook.com/pages/San-Antonio-de-Arredondo-Argentina/Heart-of-Argentina-Travel/88834504393#%21/photo.php?fbid=99004264393&set=a.94356199393.82222.88834504393”]lokale bier
:slight_smile:

Dag Jan, klinkt goed daar, euhhh hulp nodig?

mvrgr
Klaas

Ga je niet op een gegeven moment weer naar de wat grotere stad verlangen? Het is voor mij altijd een droom geweest om met een mooie Italiaanse vrouw neer te strijken in een leuk dorpje in de Abruzzen, of iets dergelijks, alleen het komt er… helaas nooit van. :dag:

Het helpt natuurlijk dat je je eigen organisatie hebt, maar los van het vinden van werk, zijn er altijd bepaalde spannende aspecten aan de Argentijnse stad en zeker Buenos Aires. Ik zou het toch wel moeilijk vinden om het stadsleven achter me te laten, ook omdat de afstanden zo groot zijn.

@Don Agucho: ik woon op 1 uur rijden van Córdoba stad, dus daar haal ik geregeld mijn portie “grote stad”. Het is geen Buenos Aires natuurlijk qua cultureel aanbod of qua gastronomie, maar het is een leuke stad. En na 1 dag in de grote stad, met de hitte, verkeersdrukte en chaos, is het best wel lekker om weer naar het dorpje terug te keren. Maar ik mis de grote stad zeker, vooral de keuze aan restaurants (etnisch eten, alhoewel beperkt in Argentinië) en goede concerten (ook zeer beperkt, alleen in BA is er soms iets aantrekkelijks). Het is ook een bewuste keuze om in een dorp te gaan wonen dat niet te ver van de grote stad ligt. Ik zou dus niet in een vergelijkbaar dorp in Patagonië gaan wonen voor alleen mijn rust…

@Klaas: ik zie je reactie nu pas. Dank voor je aanbod, ik heb op dit moment geen hulp nodig. Ben jij aan het rondreizen per camper of zo? Je naam suggereert zoiets…

groet,
Jan

Puh, Bariloche is een STAD hoor! :wink: De dichtstbijzijnde echte stad hier is Neuquén op 5 uur rijden, of Osorno in Chili maar daar doe je ook al gauw 5 uur over met alle grensperikelen/papierwerk…

Puh, Bariloche is een STAD hoor!

Jazeker, die opmerking over een dorp in Patagonië sloeg zeker niet op Bariloche…eerder op Gobernador Gregores (ooit een keer een tussenlanding gemaakt :zon02:)…
Alhoewel ik ook niet in Bariloche zou gaan wonen, want het is mij gewoon té ver van de dichtsbijzijnde echte grote stad. Als je al bedroefd wordt van het culturele aanbod in steden als Rosario of Córdoba dan vrees ik dat Bariloche/Neuquén & Osorno ook niet veel beters te bieden hebben, of vergis ik me hier sterk?

Waarom Italiaans???

Je weet wel wat de bron is van al die schoonheid bij Argentijnse vrouwen…

Mwhahaha voel me nu wel een beetje gepasseerd hoor!
Er woont trouwens een hele mooie Nederlandse vrouw in BsAs hè Jack?

Heb ik nu een paar Baskische bergherderinnetjes beledigd?:beef:

Baskis ???

Al die verschillende gebieden in de Oude Wereld waaruit Argentijnen zijn komen aanzetten… niet te tellen!

O dat bedoel je, ja ze komen overal vandaan…zelfs uit Nederland.
Ben btw niet uit Baskenland hoor, waarom denk je dat?