Interview: emigreren naar een bergachtige omgeving in het hartje van Argentinië
Jan Lettinga, Chenque, is in 2008 samen met zijn vrouw en twee kinderen geëmigreerd naar Argentinië. Argentinië is een land waar het sociale leven voorop staat. Volgens Jan is het drinken van Mate, een Argentijnse thee-variant, daar een goed voorbeeld van. “Het wordt de hele dag samen genuttigd en is dus eigenlijk een soort sociaal smeermiddel”, aldus Jan. Wereldwijzer vroeg hem alles over het leven in het gemoedelijke Argentinië.
**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **
Ik woon sinds augustus 2008 in het hartje (midden) van Argentinië.
**2. Waarom heb je specifiek voor dit land gekozen? **
Mijn vrouw is Argentijnse en met haar heb ik sinds 1999 vele malen door dit schitterende land rond gereisd. Samen liepen we in Nederland altijd te fantaseren over een eventueel vertrek naar Argentinië (en dus een terugkeer voor mijn vrouw). In 2008 hebben we deze droom dus gerealiseerd.
**3. Met wie woon je daar? **
Met mijn vrouw en twee kinderen van 2 en 6 jaar.
De familie Lettinga - Heras
**4. Hoe bevalt het leven daar? **
Uitstekend. We zijn al goed ingeburgerd en hebben in het dorp waar wij wonen fijne, nieuwe vrienden gemaakt.
5. Wat is kenmerkend aan Argentinië?
Het is een samenleving waar het sociale leven voorop staat, dus er is altijd wel een reden tot een ontmoeting of een feestje. Goed voorbeeld daarvan vind ik het drinken van Mate, een Argentijnse thee-variant, die de hele dag gezamenlijk wordt genuttigd en een soort “sociaal smeermiddel” is. Argentinië is ook een relatief jonge democratie waar nog een hoop te verbeteren valt. Dat heeft ook zijn charme. Niet alles is al tot in den treure uitgedacht en georganiseerd.
**6. En wat vinden je kinderen van het leven in Argentinië? **
Ze genieten er met volle teugen van. Wij wonen in een bergachtige omgeving met veel natuurschoon, dus de kinderen spelen de hele dag buiten.
**7. Vinden de kinderen het leuk om daar naar school te gaan? **
Mijn zoontje van zes gaat naar de basisschool waar hij het erg naar zijn zin heeft. De lessen zijn overigens alleen 's middags, van half twee tot half zes (vier uur per dag). Mijn dochter van bijna 3 jaar gaat enkele dagen per week naar de creche in ons dorp en heeft daar altijd veel plezier.
Links: Huertas Malas, regio Córdoba.
Rechts: Trekking te voet in Salta - Vallecitos
**8. Wat voor een werk doe jij daar? **
Mijn vrouw en ik runnen samen een eigen reisorganisatie (Heart of Argentina Travel) en stellen individuele rondreizen op maat samen binnen Argentinië. Heel leuk om te doen, wij combineren de kennis van het land met onze passie voor reizen. Onze klanten vinden het een voordeel dat wij zelf in Argentinië wonen, hierdoor zijn wij in staat iedere klant gedurende de rondreis uitstekend te begeleiden.
9. Wat doe je in je vrije tijd?
We zijn mensen die veel samenkomen met onze vrienden, we organiseren een “asado” (barbeque), maken samen muziek, voetballen op het
dorpsplein, etc. Daarnaast reizen we zelf ook geregeld voor ons werk door Argentinië.
10. Heb je het gevoel dat je opgenomen wordt in de samenleving?
Absoluut. Ik voelde mij altijd al thuis in Argentinië en dat gevoel is sinds wij hier wonen alleen maar sterker geworden. Argentinië is een land dat onder andere is opgebouwd door immigranten, het is een “melting pot” zoals de Verenigde Staten dat ook is. Nieuwkomers voelen zich daardoor al snel thuis denk ik.
Links: “Asado con cuero”, een Argentijnse BBQ waarbij een volledige koe in de huid wordt gebraden.
Rechts: Jezuïten estancia in Alta Gracia
**11. Hoe gaan mensen daar met elkaar om? **
Het dagelijkse leven is erg gemoedelijk, een babbeltje met de buurman, even een praatje met de groenteboer, etc. De Argentijn is erg familiair en sociaal, de familie en vrienden zijn het middelpunt van het leven.
12. Heb je weleens heimwee of overwogen om naar Nederland terug te keren?
Nee.
**13. Zou je andere Nederlanders adviseren om naar Argentinië te verhuizen? **
Wel als je van het goede leven houdt, je tegen een wat minder strak georganiseerde maatschappij bent opgewassen en je een sociaal ingesteld persoon bent.
**Links bij dit interview: **
.