Interview: Bed & Breakfast opzetten in Italië

Interview

Stef, Stef7sa, woont sinds juni van 2008 in Italië. Daar heeft hij samen met Nico een bed & breakfast opgezet. Wat bewoog hen om naar Italië te verhuizen? Hebben zij er spijt van of is het een droom die voor hen uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hen.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 1 juni 2008 definitief in Italië.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Italië te verhuizen?
De aankoop van een huis is Italië, met daarbij enkele appartementen die verhuurd worden aan toeristen.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Italië te gaan wonen?
Inschrijving bij de gemeente (Residenza); aanvragen codice fiscale; inschrijven bij ziekenfonds; invoeren auto. In Nederland hebben we dus het omgekeerde uit moeten voeren door middel van uitschrijven.

Links: Stef & Nico in het zonnige Italië
Rechts: Op het station van Pavia

4. Hoe bevalt het leven in Italië?
Heel erg goed! De omgeving, het eten en drinken, de mensen, het klimaat alles is hier prima.

5. Wat is je leukste ervaring in Italië tot nu toe geweest?
Ik denk de zondagmiddaglunches! Deze zijn erg uitgebreid en goedkoop.

Daarnaast de nieuwe mensen die wij hier ontmoeten. Altijd heel erg leuk en spontaan.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Italië wonen?
Het klimaat: We hebben hier een fantastische zomer en herfst. In Nederland is dat altijd maar afwachten.

Het eten is hier beter van kwaliteit en zeker de helft goedkoper.

Daarnaast de mensen. Hun beleefdheid en hulpvaardigheid is (meestal, niet altijd) opvallend, en dus kennelijk beter dan in Nederland.

Tot slot de ruimte en rust die je hier (in de Oltrepò) kunt kopen voor de prijs van een rijtjeshuis in een nieuwbouwwijk in Nederland is echt onvoorstelbaar.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Heel erg vlot. We hebben al goede vrienden gemaakt en de nodige kennissen opgepikt. Het gaat vrij gemakkelijk, doordat we de taal spreken maken we heel vaak en snel een babbeltje met voorbijgangers. Het hebben van een hond is daarbij dé katalysator.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
De Nederlandse nauwgezetheid en slagvaardigheid, punctualiteit en afspraken nakomen, dat is hier in Italië inderdaad vele malen minder. Maar als keerzijde is men hier weer veel flexibeler, hulpvaardiger en begripvoller dan in Nederland.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Italië?
We creëren hier ons eigen werk met onze eigen Bed & Breakfast.

10. Waar moeten mensen die in Italië komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Ten eerste het koopproces van een huis is het meest riskant en ingewikkeld. Bereid je goed voor, door bijvoorbeeld een gids als wonen en kopen in Italië door te nemen en ervaringen van anderen in te winnen, via bijvoorbeeld internet.

Neem geen dure NL makelaar of adviseur in de hand, maar een betrouwbare It geometra (via de site van de vereniging van geometra’s te vinden), die is ONMISBAAR!! Daarmee reduceer je de grootste risico’s en het hoeft niet veel te kosten (in ons geval nog geen 1000 euro).

Ten tweede is het erg belangrijk om de taal te leren, en wel vooraf!! Dat scheelt zo ongelofelijk veel in gedoe, bij problemen en het helpt enorm bij het opdoen van contacten met de plaatselijke bevolking.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Italië te gaan wonen?
Nee, op dit moment nog niet, maar we zijn nog maar net begonnen uiteraard.

=====================================

Meer weten over Italië? Bezoek het Italië Forum op Wereldwijzer.

hallo,
leuk te lezen jullie verhaal over het prachtige leven in La dolce Vita.
Waar zitten jullie ergens en kunnen jullie me informeren over jullie Bed and Breakfast?
Hartelijk dank.

Joost Backelandt
email;joostback@hotmail.com

Inderdaad een leuk interview en goede tips, maar zelf ga ik liever op vakantie :slight_smile: en me lekker laten verwennen.
Graag info waar en hoe jullie zitten en tips , dichtbij welk vliegveld? info streek en hebben jullie al een website?

gr. Liesbeth

Waarom vermelden jullie niet gelijk de website erbij? Wij zoeken nl. nog een leuk adres in italië voor juni 2009.

groetjes, Ria.

Hallo Liesbeth,
alle info vind je op www.duepadroni.it !
Vliegen kan het goedkoopst op Bergamo Orio sul Serio.

www.duepadroni.it

Ria,
Voor een leuk vakantie adresje in Ialie hoef je niet ver te zoeken.
Casa Vecchia, eenvoudig, goedkoop maar helemaal Italie.
Italie zoals de italianen het hebben bedoeld.
Grognardo, vlakbij Acqui terme, Centraal in de driehoek Genua, Milaan, Turijn.
Midden in de monferato, tussen de wijngaarden, met zwembad.
Kijk eens op onze site: www.grognardo.nl
Harrie en Martje
:ITALY:

Hallo,

Jullie verhaal spreekt mij heel erg aan. Hoe lang heeft het in totaal geduurt voordat jullie helemaal gestart waren en gesetteld? Zouden jullie mij informatie kunnen mailen en dergelijke. Waar ik bijvoorbeeld een huis met een aantal appartementjes zou kunnen krijgen en waar ik een gids kan benaderen?

Hartelijk dank voor jullie medewerking.

Groetjes An

Hoi mannen,

Leuk idee en mooi dat jullie het tot stand hebben gebracht de B&B! Bravissimi!
Ikzelf woon in Milaan, en jullie zitten in Pavia? Wat is het adres van jullie B&B, als ik eens in de buurt ben… kom ik even kijken !

Fammi sapere… A presto! saluti, Maya

Leuk en herkenbaar om te lezen! Het boekje wonen en kopen in Italie is inderdaad een erg handig boek om te lezen. Wij zijn zelf begin dit jaar naar Italie verhuisd om een b&b te beginnen, naar Le Marche om precies te zijn. Wij hadden wel ontzettend veel geluk met de aannemer en geometra. Alles precies op tijd, volgens de gemaakte afspraak en binnen het budget.
Veel succes met jullie b&b!
Saluti,
Ingrid Scherpenisse

Hallo mannen,
wat leuk om te lezen. Ik zou ook graag in italie willen wonen dus aan jullie intervieuw heb ik heel veel. Ik wil eerst 1 of 2 maanden werken in italie enkijken of dat bevalt? Kan dat bij jullie?
groeten aukje van doorn

Hallo allemaal,

Een update! We zijn nu ruim 4 jaar gastheer van onze Villa I Due Padroni en het bevalt meer dan uitstekend. We hebben heel veel leuke gasten mogen ontvangen, en met veel daarvan hebben we nog steeds contact via bijv Facebook. We zijn ook erg gelukkig met de hoge waarderingen die we op Zoover hebben mogen ontvangen. Om nog meer Nederlanders en Belgen kennis te kunnen maken met dit mooie gebied, hebben we een aantal streekgenoten bereid gevonden ook een appartement te huur aan te bieden. Dat zijn er intussen een stuk of vier, allemaal vlakbij ons gelegen en op even mooie plekjes. Op de website www.vacation-rental-italy.eu vind je een presentatie van deze alternatieven.

Wil je meer weten over hoe het ons het eerste jaar verging en wat we allemaal meemaakten bij het zoeken en kopen en verbouwen van het huis? Lees dan mijn boek Italiaanse Toestanden (verschijnt voorjaar 2014), waarvan een voorproefje nu al te vinden is op italiaanse-toestanden.duepadroni.itWil je op de hoogte blijven van de voortgang van het boek, ga dan naar de Facebook pagina Leven in Italie.

Ciao
Stef & Nico

1 like

Hallo

Weer een update: het vervolg van het boek Italiaanse Toestanden is uit, titel Méér Italiaanse Toestanden.
Paas aanbieding: bestel het nieuwe ebook voor 4,95€ bij bol.com, dan krijg je het eerste deel via mij gratis!
[video]https://youtu.be/sRgtqX3sqnI[/video]