Ik ga in de zomer met een vriendin interrailen door frankrijk, heeft er nog iemand tips? Hoe is het railnet, welke dingen zijn aan te raden, wat is af te raden. Wat zijn jullie ervaringen? Alles is welkom
Groetjes Maartje
Ik ga in de zomer met een vriendin interrailen door frankrijk, heeft er nog iemand tips? Hoe is het railnet, welke dingen zijn aan te raden, wat is af te raden. Wat zijn jullie ervaringen? Alles is welkom
Groetjes Maartje
Ik kan je helaas niet verder helpen, maar op http://forum.worldonrails.nl/ kun je een forum over interrail vinden…
misschien dat je daar meer respons op je vragen krijgt!
Succes!
Ik weet ook niet heel veel over interrailpassen ed, maar over het Franse treinennetwerk kan ik wel het een en ander vertellen.
Eerst en vooral, dé site om informatie over treinen (uurregelingen, tarieven zonder railpas etc) in Frankrijk te vinden is www.sncf.com. Deze site is echt heel handig, vind ik, maar wel in het Frans (ik weet zo niet van buiten of je ook Engels kan kiezen).
Ten tweede, ik veronderstel dat je met een interrailpas niet alle soorten treinen kan kiezen, bvb TGVs en zo ? Dan moet je wel oppassen in Frankrijk, want er zijn vele lijnen waar geen gewone treinen op rijden, enkel TGVs. Dit is niet alleen op lange afstandslijnen (zoals Parijs-Marseille bvb), maar ook op kortere lijnen (zoals Le Mans-Rennes).
Je moet ook eens kijken op de sncf-website waar je heen wil, en hoeveel die ritten je zouden kosten zonder interrailpas. Soms kom je goedkoper uit als je gewoon losse ticketten koopt nl. Als dit het geval is, denk er dan aub aan om je ticket te “composter” vóór je in de trein gaat: dit doe je aan gele of oranje “bakken” die aan het begin van het perron staan. Je steekt je ticket erin en het apparaat maakt er een gaatje in of zet er een stempel op. Als je dit niet doet, kan je een serieuze boete krijgen.
O ja, nog iets, in Frankrijk zijn de anti-terroristenmaatregels voor het openbaar vervoer veel duidelijker dan bvb in België : het is niet abnormaal bvb om zwaargewapende gendarmes (in legerachtige kledij) met bijhorende vervaarlijke honden te zien circuleren in de grote stations. Ook móet er op je bagage een naamkaartje worden vastgemaakt (die kan je vinden in de stations) en wordt er heel erg voorzichtig omgegaan met “schijnbaar achtergelaten bagage”. Blijf dus altijd bij je bagage en let er heel goed op.
De meeste treinen zijn ook comfortabel (en niet-rokers !) en het lijnennetwerk is redelijk uitgebreid: zelfs kleine stadjes/dorpjes kunnen een station hebben. Voor meer info, zie www.sncf.com.
Dit is zowat het eerste waar ik aan denk bij treinen in Frankrijk, ik hoop dat je er iets aan hebt. Je mag me altijd om meer informatie vragen, ik zal proberen te helpen, zeker als je wat gerichtere vragen stelt.
Veel plezier !
Ik heb vorig jaar geinterraild door Frankrijk en het is ons supergoed bevallen! De treinen zijn er (op een enkele na) veel comfortabeler dan in Nederland. Waar we alleen eerst een beetje mee in de knoei zaten waren de vertrektijden, er staan niet van die grote gele borden op het station zoals bij ons, maar op elk station kun je foldertjes vinden waar de vertrektijden in staan van de treinen die vanaf dat station vertrekken.
Voor de Thalys en de TGV moet je toeslag betalen. Voor de Thalys is dat 10 euro (belachelijk veel voor een trein waar je bagage niet eens in past en je je benen nauwelijks kwijt kunt… maar het gaat wel snel!), voor de TGV maar een paar euro meestal, zelfs voor een nachttrein. Als je je heen en terugreis reserveerd, is dat voldoende. Tussendoor hebben wij nooit een TGV gebruikt en als je dat wel doet kun je altijd op het station zelf even reserveren.
Zorg btw wel dat je je heen en terugreis op tijd reserveert! Wij hebben dit niet gedaan (een week van tevoren…) en alles zat al vol. We konden alleen nog met een nachttrein naar het zuiden, was opzich trouwens niet zo’n probleem…
Aanrader: Carcassonne! Een stadje dat tussen Toulouse en de Middelandse zee ligt. Bij dit stadje is een grote oude burcht met een klein stadje erin! In die burcht zelf is een jeugdherberg, maar ga als het even kan naar de camping daar, een heerlijk stekkie. De burcht is op loopafstand en er rijdt om het kwartier een busje naar Carcassonne zelf.
Afrader: de Alpen! Op Grenoble na zijn het allemaal ministationnetjes waar bijna geen trein rijdt en de campings zijn ver van het station. Gewoon niet zo’n handig gebied voor interrailers.
Veel plezier van de zomer, interrailen is echt een supermanier om wat van een land te zien, ik ga dit jaar zeker weten weer!:yes:
Ik raad je aan bij een betere kaartenwinkel (landkaarten e.d.)(www.reisboekhandel.nl) de landkaart van frankrijk te bestellen met alle openbaarvervoer verbindingen. Ideaal! Hij kost ongeveer 10 euro. De uitgever is: itineraires & territoires. De kaart heet: France Transports. Ook via de franse site te bestellen: www.itineraires-et-territoires.com
Verder kan ik je uit ervaring zeggen… je moet niet te veel haast hebben, de verbindingen sluiten vaak niet heel erg goed op elkaar aan. Zo heb ik afgelopen zomer een stuk gereisd, waarbij ik meer heb gewacht dan daadwerkelijk in de trein gezeten. En inderdaad is het erg verstandig de heen en terugreis te reserveren, dit kan 2 maanden vooraf, o.a. via http://www.voyages-sncf.com/dynamic/_SvHomePage?_DLG=SvHomePage&_CMD=cmdHomepageNL&WB=HP
Veel Plezier!
Ben op zoek naar een leuke reisgenote die zin heeft mee te interaillen door frankrijk(en in overleg een gedeelte Spanje)
Helaas hebben al mijn vriendinnen al plannen (met vriend) of zijn niet zo avontuurlijk ingesteld. IK hoop via de site iemand te vinden die er net zoveel zin in heeft als ik!
Plaats een berichtje of stuur een emailtje(via deze site) :yes:
Ik wacht met spanning af!
Groetjes claudia