Interrail Oost - Europa deze zomer

Ik ga deze zomer voor drie weken met een vrienden interrailen door Oost-Europa. Ik heb op het forum al handige tips gevonden, maar er zijn een paar dingen die ik me nog afvraag.

Dit is onze route tot nu toe:
Utrecht - Ljubljana
Ljubljana - (meer van) Bled (daar 1 nacht slapen)
Bled - Zagreb
Zagreb - Split
Split - Budapest
Budapest - Praag
Praag - Berlijn

Is deze route een beetje te doen? We zijn ongeveer vier dagen op elke bestemming. Ik hoor graag of jullie tips hebben over de route.

Waar we verder tegenaan lopen:

  • We willen van Ljubljana naar Zagreb en tussendoor nog een nachtje naar Bled. Is dit te doen met de trein? Of moet je dan eerst weer helemaal terug naar Ljubljana?
  • Tussen Zagreb en Split willen we uiteraard een tussenstop maken bij de Plitvice Meren. Het makkelijkst zou zijn als je 's ochtends heel vroeg Zagreb verlaat, naar Plitvice gaat (stopt er een trein vlakbij het park??) en aan het eind van de middag doorreist naar Split. Is dit mogelijk? Of is het slimmer om te overnachten bij de Plitvice Meren en de volgende dag naar Split te gaan? Kan dit per trein?
  • Is er een rechtstreekse verbinding tussen Split en Budapest of moeten we eerst helemaal terug naar Zagreb?
  • Volgens mij hebben we best veel tijd uitgetrokken per bestemming en kunnen we er nog wel iets bij doen. Vier dagen Praag en drie dagen Ljubljana is volgens sommigen bijvoorbeeld nogal lang. Ik twijfel tussen: Eerst naar Wenen voordat we naar Ljubljana gaan. / Krakow bezoeken tussen Budapest en Praag. / Tussenstop bij het Balatonmeer. Wat raden jullie aan? Of denken jullie dat de planning zou goed is en we er beter niks meer tussen kunnen ‘proppen’.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en andere tips zijn natuurlijk ook welkom!!

Hoi Astridoo,

De route die je hebt uitgestippeld is goed te doen! Ik denk dat drie/vier dagen Ljubljana inderdaad vrij lang is. Daarentegen kan je je gemakkelijk vier dagen vermaken in Praag. Wenen bezoeken voordat je naar Ljubljana doorreist is een goede keuze. Wenen is een prachtige stad en er is veel te zien. Neem er dus de tijd voor en maak er geen haast bezoekje van slechts één dag van.

  • Je zult vanuit Bled terug moeten naar Ljubljana om de trein naar Zagreb te nemen. Bled heeft een goede verbinding met Ljubljana en de reis duurt ook niet heel erg lang. De ervaring leert dat dit goed te doen is. Er is een goede camping in Bled, aan het meer gelegen waar je kunt overnachten. Niet te duur.

  • Nationaal Park Plitvice is een echte must-see en in alle seizoenen en weersomstandigheden erg mooi. Vooral met lichte (mot)regen doet het mystiek aan. Je kunt vanuit Zagreb met de bus naar Plitvice. Met de trein kom je er niet. Doorreizen vanuit Plitvice naar Split zou misschien met een bus wel kunnen, maar is niet ideaal. Als je een interrailpas hebt zo ik het zo doen: 's morgens vroeg vanuit Zagreb naar Plitvice met de bus. Lekker dagje in het park doorbrengen en vervolgens de bus terug naar Zagreb nemen. Overnachten in Zagreb en de volgende dag vanuit daar de eerste trein naar Split nemen. De ervaring leert dat dit goed te doen is. In Zagreb ligt een leuk hostel, met een tuincamping. Je kunt er voor weinig in de tuin kamperen.

  • Bijna alle verbindingen tussen Split en Boedapest gaan over Zagreb. Daar moet je overstappen. Je komt dus altijd weer bij Zagreb uit, want er is geen directe trein van Split naar Boedapest.

  • Balatonmeer is leuk, maar kost je ook wel tijd. Als je voldoende tijd hebt zou je best een aantal dagen ergens rond het Balatonmeer kunnen doorbrengen. Siofok is beroemd als een echte partylocatie, maar zoek je de rust dan kun je beter in de buurt van Kis-Balaton Natuurgebied / Kesthely verblijven op een rustige camping. Als je Balaton overweegt, zou ik het laatste aanraden en een camping uitzoeken waar je fietsen kunt huren. Je kunt met de fiets leuke stadjes aan het meer opzoeken en je bent mobiel. Wat je al zegt… prop je planning niet te vol want dat is echt zonde van je reis. Neem ook de tijd voor een lekker dagje niks / bijkomen en houd rekening met reistijden. Je verliest soms een halve dag alleen maar aan het reizen van hot naar her.

Als je wilt kan ik je een aantal adressen geven van campings waar je kunt verblijven tijdens je reis. Ik heb ongeveer een gelijke route gedaan in 2011 en zou je over het een en ander kunnen adviseren. Laat maar weten als je nog vragen hebt.

Wauw Natural Earth, enorm bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik echt heel veel mee! Als ik het zo hoor, lijkt Wenen mij de beste en mooiste optie. Je tip om terug naar Zagreb te gaan, in plaats van in 1 keer naar Split is ook super. Anders moet je sowieso al je spullen meesjouwen, dus dat gaan we zeker doen. Ook schoot mij te binnen dat we ook eerst naar Bled kunnen gaan en dan pas door reizen naar Ljubljana. Ik begrijp dat jij tijdens je interrail hebt gekampeerd? Ik had die mogelijkheid zelf eigenlijk al uitgesloten, had bedacht om in hostels te overnachten. Vond jij het niet heel onhandig om zo veel spullen mee te sjouwen en kon je altijd wel een slaapplek vinden in de steden? We staan overal voor open hoor, maar het leek ons niet logisch omdat we bijna alleen maar steden bezoeken. Heel erg bedankt voor je tips!!

Graag gedaan. Ik heb tijdens mijn interrail inderdaad bijna overal gekampeerd. Eigenlijk hebben we dat gedaan omdat dat gewoon goedkoper was dan de hostels. We waren met z’n tweeën, hadden 1 grote backpack en allebei een normale (school)rugzak. Dat was ruim voldoende. Lichtgewicht slaapzakken en een lichtgewicht tent met superlichtgewicht slaapmatten. Deze zijn te koop bij de Decathlon en zijn niet zo duur als bijvoorbeeld van Beversport of andere trekkingwinkels. Het is even een investering, maar je hebt er gegarandeerd veel plezier en profijt van! Bij ons paste het allemaal prima in de rugzak. Wat ik echter niet meegenomen heb is kookgerei, hamer, e.d… In de stad eten is goed te doen en nog betaalbaar ook. En een hamer voor je tentharingen is vaak niet nodig. Als het echt nodig is kan een hamer altijd wel geleend worden.

Overigens verbleven wij in Bled op een camping en hebben vanuit daar Ljubljana bezocht. Zo hadden we geen hostel nodig in de stad en Bled is prachtig en lekker rustig om te verblijven.

Nog een tip: Koop geen Global Pass, die haal je er nooit uit. Stippel goed je routes en dagen uit en combineer dan verschillende One Country passen. Dat is vaak veel voordeliger, zelfs als je een of twee trajecten buiten de pas laat vallen en gewoon een kaartje koopt aan het loket. Een goede voorbereiding scheelt je heel veel uitzoekwerk ter plaatse (meer tijd voor leuke dingen) en bovendien ook veel geld.

Als ik mijn reisschema kan vinden, zal ik deze in een PM naar je toesturen.

Die laatste tip heb ik vaker gehoord, maar we twijfel enorm. Veel treinkaartjes zijn inderdaad onwijs goedkoop en dan kun je ook sneller met de bus gaan zo af en toe. Het grootste struikelpunt is dat we ook naar Berlijn gaan en de reis van Berlijn naar Nederland kost al zo’n 120 euro en we maken in het begin natuurlijk ook een lange reis naar Slovenie. Denk je dat we dan niet op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomen met de Global Pass? Ik kan trouwens nergens de precieze prijzen vinden, ook niet op bahn.de. daar kun je wel alle tijden vinden, maar omdat je met zoveel verschillende treinen reist. Weet jij misschien waar ik de precieze prijzen kan vinden?