Ik ben van plan om een aantal weken in Peru door te brengen in een klein dorp in de buurt van Cusco; Huasao. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het terplaatse organiseren van een internetverbinding. Ik heb geen idee hoe de Peruanen zelf dat regelen en welke mogelijkheden er zijn? wie heeft er ideeën of ervaring ?
Je kunt het eens vragen aan het Niños Hotel, zij hebben ook een Hacienda in Huasao. www.ninoshotel.comIk was er in 2006 wat natuurlijk lang geleden is (voor internetbegrippen).
Die Niños Hacienda in Huasao was toen nog net niet open (laatste hand werd gelegd aan de bouw) en er waren nog nul toeristen. Ik heb toen ook geen internetcafeetje gezien, het was een klein en primitief dorp. Maar ik kan me zo voorstellen dat dat er inmiddels wel een internetcafeetje is, de tijden veranderen en Peruanen willen ook graag een computer en internet gebruiken.
Anders is het een half uurtje naar Cuzco, waar het stikt van de internetcafé’s, en tegenwoordig waarschijnlijk ook van de wifi in normale café’s/hotels.
Of misschien mag je in die Niños Hacienda gebruik maken van wifi, als ze dat hebben (weet ik niet… op hun site lijken alleen de Niños Hotels in Cuzco wifi te hebben, niet de Niños Hacienda in Huasao… maar je kan het nog vragen voor de zekerheid).
Er zijn verschillende manieren om internet te verkrijgen in kleinere plaatsen in Peru. Per plaats zal afhangen wat er beschikbaar is. Ik weet niet wat er mogelijk is in Huasao, maar de volgende opties zouden beschikbaar kunnen zijn:
- 2G/3G mobiel internet (Claro of Movistar) -> langzaam
- Internet via straalverbinding, hangt af van of er vrij zicht is naar een plaats waar wel bedraad internet is.
- Internet via een satelliet (VSAT), erg duur en alleen contracten voor langere termijn.
- Internet cafe
Voor een aantal weken denk ik dat alleen mobiel internet te regelen is. Of je moet iemand kunnen vinden die al internet heeft en dat aan jou doorverkoopt. In kleine dorpen hebben mensen echter vaak geen internet. Hotels en internet cafe’s hebben wel vaak internet en kunnen dat misschien aan jou doorverkopen.
Een USB modem is een oplossing (tijdelijke) ,Die van Claro is dan aan te raden…ik heb zowel Claro en Movistar al geprobeerd en Claro heeft zonder twijfel beste signaal …en dit op vele plaatsen …!Ok hoeverder je ergens in een afgelegen gebied zit…kan het zijn dat het traag of niet loopt ! Ik was content met mijne Claro…en ik zat of zit veel in de bergen …nu met Movistar ist huilen met de pet op…of af ,-)
Je hebt modems van verschillende sterkte…die betaal je maandelijks…ge hebt ook een modem die je herlaad zoals een gsm…is wel niet aangeraden ! Prijzen vindt op Claro.pe !
Sowieso verbaas ik me over de kosten van een internet verbinding in Peru. Ik betaal daar meer dan in NL.