Internettoegang in Afrika is...

Hoe eenvoudig of lastig is het in Afrika om toegang te krijgen tot het internet in openbare gelegenheden of hotels? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Is redelijk goed verkrijgbaar, maar de snelheid of de betrouwbaarheid laat vaak te wensen over, in vergelijking met wat we in Nederland gewend zijn.

Als je in de gelegenheid bent om even een wat luxe Lodge aan te doen: Koop je voor een aantal minuten internet!

Beste is een stick kopen met kaartje en krediet. Werkt goed in Kenia (safaricom is de operator) Met 10euro kan je lang op het internet.

In Tanzania ruim aanwezig via de mobiele operators op je mobiele telefoon met lokaal nummer of via een USB modem op je notebook. Snelheid 9-50 kb/s :frowning: In de steden wat sneller.
We hopen op meer snelheid en meer continuiteit. Kosten voor deze snelheid ca 15 euro per maand voor hogere snelheden (indien aanwezig) duurder per kB.
Maar:
Te veel overbooked (dus tijdens kantooruren nog minder snelheid)
IP nummers van de providers te ruim vertegenwoordigd op de blacklists dus SMTP mail nauweljks mogelijk.
Doch:
Geen klagen want zelfs in verre remote gebieden aanwezig!

Deze is eigenlijk niet te beantwoorden. Het is heel erg afhankelijk van waar je in Afrika bent.
En ook binnen 1 Afrikaans land, kan het nog heel verschillend zijn per regio/plaats.
In Tanzania vind ik de internettoegang nog erg beperkt en heel erg traag.
Los van het feit dat de stroom regelmatig uitvalt.
Wanneer je kan beschikken over internet via je mobiel heb je meer kans op een redelijke verbinding.
Maar ik heb al gelezen dat er ook over Tanzania andere meningen zijn.
Fairsafari Tanzania

In juni/juli 2012 7 weken gefietst in Malawi en Zambia. Wifi is soms in lodges/hotels aanwezig, maar er zijn steeds verschillende providers, het signaal is vaak erg zwak en de verbinding traag. Mobiele telefoon was echter zelfs op de meest afgelegen plaatsen goed beschikbaar. Het is daarom veel flexibeler (en goedkoper) om een simlock-vrije dongel aan te schaffen (bv de Huawei E353) en per land een simkaart plus airtime te kopen.

Hi,

Niemand weet waar je precies heen gaat. Dan is het wat lastig om een goed antwoord te geven. Ik wilde toch even toevoegen:

En als je geen simlockvrije dongle kan vinden, kan je een van Airtel kopen. Die provider is een een groot aantal landen in zuid/oost afrika vertegenwoordigd. Ik heb het zelf in Malawi, Zambia, Tanzania en Kenia gebruikt.

mvg,

Internet. Tja ooit rampzalig, maar ik ben nu wel erg onder de indruk! Het verschilt natuurlijk per land en internet tijdens een safari doet ook wel een beetje afbreuk aan het echte safarigevoel, maar tegenwoordig zelfs vaak Wifi in de bush. Laat ik me, voor nu, even beperken tot Kenya. In de steden vrijwel overal internet en bij aankomst als je op Yomo Kenyatta Airport een simkaart koopt met data dan heb je voor ca. 10€ toegang tot internet. Top!:cheer: Dat lukte me niet in de USA!