Inkomen in BC - minimum loon vs. leef loon

In British Columbia is het minimum loon verhoogd en daarbij was de discussie dat het bij lange na niet genoeg is om ook daadwerkelijk te kunnen leven hier. Nu is Vancouver natuurlijk erg duur om te wonen en kan je beter een paar honderd of paar duizend kilometer naar het oosten gaan voor goedkoop wonen maar ik dacht dat ik even wat informatie plaats hierover voor mensen, voornamelijk gezinnen, die naar Vancouver willen verhuizen.

Het minimumloon was $8 per uur. Dat is natuurlijk helemaal niets als je het omrekend naar euro’s.

Nu is het minimum loon in BC verhoogd naar $10.25 per uur.
Hier een lijst met alle provincies:

Maargoed van een minimum inkomen kan je niet rondkomen, en al helemaal niet als je in de buurt van Vancouver woont. Hier is berekend dat voor gezinnen het ‘Living wage’, het loon om in je basisbehoeften te voorzien (geen pensioen, sparen of studiekosten), $19.14 per uur is. Maar let wel, dit is berekend op basis van een gezien met twee kinderen en twee full-time werkende ouders.

http://livingwageforfamilies.ca/

Dus mensen die hierheen willen komen met het gezien, wees erop voorbereid dat het hier duurder leven is dan op het ‘platteland’ of kleinere steden.

De huizenmarkt is hier trouwens verschrikkelijk. Er is nooit een crisis geweest en de gemiddelde huisprijs in de regio is meer dan $650.000 . En let wel, dat is inclusief de huizen verderop in Langley. Ik woon in North Vancouver en een fatsoenlijk huis voor een gezin krijg je hier niet onder $700.000, de meeste hier in de buurt gaan voor $800.000 tot $950.000. West Vancouver kan je al helemaal uit je hoofd zetten aangezien dat een beetje het Gooi en Castricum van de regio is (wel verschrikkelijk mooi wonen daar met uitzichten over de stad en regio). Waar je ook rekening mee moet houden is de property tax, de OZB. Die verschilt erg per gemeente, District of North Vancouver is hier erg duur waarbij een OZB van ongeveer 0.6% natuurlijk erg veel is op jaarbasis als je huis $850.000 waard is. Maar dit verschilt dus per gemeente en daar zal ik goed naar kijken om te bepalen waar je wilt wonen als geld een factor is.

Een leuk feitje als je denk om naar North Vancouver te komen, North Vancouver bestaat uit twee gemeentes, City of North Vancouver en District of North Vancouver. De City is gecentreerd rondom de Lonsdale Quay aan het water en het district eromheen. File:GVRD North Vancouver district.svg - Wikipedia

Om huizen te kijken kan je naar: www.mls.ca

1 like

Yep, kan eea beamen. Hoorde het onlangs op de lokale radio.
Overigens is de huizenmarkt hier (Whitehorse, Yukon) net zo overspannen als 10 - 15 jaar geleden in Nederland. $ 900 per maand voor een kamer in een basement is niet ongewoon. Reken op een huurprijs van $ 2,000 - $ 2,750 per maand voor een 3 bedroom house.
En… des te noordelijker je woont des te duurder de Costs of Living. 't Is maar een weet.
Gelukkig heb ik een ‘redelijk’ inkomen als schoolbus driver & bus driver ('t is ook niet ongebruikelijk om meer dan 1 job te hebben).
‘We’ hebben hier overigens ook voordelen: free health care (muv tandarts en medicijnen); schools t/m highschool zijn gratis; en als je north of 60° woont extra belastingvoordeel :slight_smile:

Ondanks dit alles…wil ik hier nooit meer weg :slight_smile:

Rob

Interessant… mijn Canadese vriendin en ik willen komend najaar van Montreal naar Vancouver verhuizen. Hoogstwaarschijnlijk North Vancouver. We richten ons voorlopig op een huurappartement. Die prijzen lijken nog enigszins mee te vallen: ongeveer $1200-1500 voor een redelijke 2 bedroom. Dat betaal je in Amsterdam ook, om van bijvoorbeeld Londen of New York City maar niet te spreken. Gelukkig zijn we maar met z’n tweetjes en ben ik al verzekerd van werk. En je krijgt er natuurlijk een prachtige leefomgeving voor terug.

@McSnowy, als je nog tips hebt voor North Vancouver houd ik me aanbevolen :wink:
We denken aan iets niet al te ver van Lonsdale Quay, zodat we makkelijk per seabus naar downtown kunnen commuten.

North Vancouver bestaat uit twee gemeentes, de City en de District, rondom de Quay is het City en daaromheen is het District. Je hebt gelijk dat het heel mooi wonen is maargoed, er moet ook gewerkt worden. Ik weet niet of jullie al werk hebben en of dat in Vancouver is of dat je ook op de North Shore kan werken.

Als jullie zeker zijn dat je hierheen wilt zou ik vroeg beginnen met de huizenjacht. Veel basement suites (die goedkoper zijn dan appartementen) worden gehuurd door studenten en neiwue beginnen in het najaar aan hun studie hier op Capilano University. Daar zal je dus mee moeten concurreren. Je zal wel een streepje voor hebben bij huisbazen omdat je als koppel komt en geen student bent, die zijn vaak stabieler en rustiger :wink:

De basement suite onder ons huis hadden we erg snel verhuurd, het is suite met woonkamer en een slaapkamer die we gewoon op craigslist hadden gezet. Omdat de vorige huurders (twee jongens, studenten) een bende hadden achtergelaten hadden we nog geen foto’s en zonder foto’s of iets hadden we in no-time potentiele huurders. We hadden besloten niet voor de eerste de beste te gaan omdat dat de vorige keer niet goed uitpakte. Maargoed, de eerste die kwamen (een jong koppel uit Calgary waarvan er eentje ging werken en eentje ging studeren) waren een erg goede match en dus zijn we wel met de eerste de beste gegaan. Gelukkig geen spijt van gehad en ze zitten er nog. Anyway dat speelde zich af in juni/juli en zij waren al een tijdje op zoek. Het is dus in de zomer drukker op de markt.

1 like

Bedankt McSnowy, handige achtergrondinfo!

Ik werk op afstand (“telewerken” in oud-Nederlandsch) en kan dus thuis werken, maar zal waarschijnlijk een flexplek downtown gaan gebruiken. Vandaar liefst in de buurt van Lonsdale Quay. Op de site van Translink lees ik dat de fiets gratis mee kan op de seabus, maar dat er per overtocht maar plek is voor 6 fietsen. Lijkt me erg weinig. Weet jij hoe dat in de praktijk werkt?

Het plan is ongeveer dat ik eind van de zomer / begin najaar naar Vancouver ga om op zoek te gaan naar woonruimte. Zodra die gevonden is, zegt mijn vriendin haar baan in Montreal op en komt achter mij aan. Hopelijk hebben we bij verhuurders inderdaad een streepje voor op studenten. Ik heb in ieder geval begrepen dat een werkgeversverklaring en een goede referentie van de vorige huisbaas erg zouden moeten helpen.

Ben zelf nog maar 1 keer met de seabus geweest dus heb er niet op gelet. Ik kan eens kijken want t bedrijf dat we oprichten is daar twee/drie blokken vandaan. Wat ik normaal zie is dat fietsen in North Van niet zo gek veel gebeurd omdat het erg heuvelachtig is hier en het praktisch tegen een berg opgebouwd is. Ik denk niet dat een probleem zal worden, de fiets op de seabus. Als je ook meer flexibele tijden hebt dat je de seabus gebruikt zal het denk ik helemaal geen probleem worden.