Informatie Reuzengebergte Tsjechie gezocht!!

Hey hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik en m’n vriendin zijn van plan te gaan skieen, hetzij eind 2009 dan wel begin 2010. Het is nu nogal vroeg misschien om erover te beginnen maar we willen wel goed voorbereid weg. Voor mij is het de eerste keer maar m’n vriendin is vaker geweest. Ons oog is in eerste instantie gevallen op het Reuzengebergte in Tsjechie en dan wel in de omgeving van Spindleruv Mlyn. We willen graag een beetje goedkoop dus vandaar de keus voor Tsjechie.

Nu willen we graag weten wat de exacte prijzen zijn van skipassen en eventuele lessen. Tevens de ervaringen van mensen die er geweest zijn zouden we erg op prijs stellen. Enkele tips misschien of aanraders ook altijd welkom.

Alvast bedankt!!

Gr. Richard :dag:

Hallo Richard,

Als je graag een beetje goedkoop wilt gaan skiën, is Tjsechië wel een geschikt land.
Ik ben net terug uit Rokydnice Nad Jezeru in het Reuzengebergte. Ik weet natuurlijk niet wat je gewend bent, of je al ooit geskied hebt en waar, maar verwacht geen situatie als bijvoorbeeld Tirol. Er ligt om te beginnen minder sneeuw (zag ik vanochtend nog op tv), maar ook de mogelijkheid om aan dit soort probleem het hoofd te bieden zijn té beperkt aanwezig. In Oostenrijk zie je op populaire pistes elke 100m een sneeuwkanon staan. In Tsjechië zie je er hooguit 2 op een hele piste. Ook zijn er minder pistebullys(?, je weet wel die sneeuwschuivers op de piste) en worden ze niet al te intensief gebruikt waardoor de pistes niet geweldig geprepareerd zijn.
Tenslotte moet je niet al te zwaar op de hand zijn, want de omgeving, rijkelijk voorzien van vervallen Stalinistische fabrieken e.d. is niet echt opbeurend.
Daar staat tegenover dat je voor € 202,- een combi kunt boeken voor een skipas voor alle pistes (in het gebied waar ik was) én een volledige ski-uitrusting, dus stokken schoenen en skies voor een hele week (nieuwjaar). Een hotdog en een pilsje op de piste kosten samen tussen de € 2,50 en de € 3,- , een warme maaltijd in een restaurant met drankjes rond de € 10,- pp.

Als je goedkoop belangrijker vindt dan comfortabel kun je het hier goed naar je zin hebben.
Ik heb voor mezelf besloten: volgende keer maar weer naar een skigebied dat berekend is op de verwachtingen van westerse toeristen.

Ik wens je veel wijsheid en een fijne vakantie.

Harry