Hallo Roxanne,
Je vroeg je af, of er nog voldoende tijd is om een stage in het buitenland te regelen. De tijd is inderdaad krap, maar wie niet waagt, die niet wint. Als je het graag wilt, kunnen we in ieder geval ons best ervoor doen. En er is gelukkig veel mogelijk.
Wel adviseer ik om ook te zoeken binnen Nederland naar een stage.
Mocht een buitenlandstage toch niet lukken, dan ben je met het zoeken van een stage in Nederland een eind op weg en heb je geen tijd verloren daarvoor. Want ook daarvoor begint de tijd al te dringen, mee vanwege de kerstvakantieperiode.
HAstage (HulpActie stage) is geen commercieel stagebemiddelingsbureau. Zulke bureau’s heb ik wel in mijn netwerk en een aantal ervan zit ook op dit forum, bijvoorbeeld: Abroad Internships en Sterrenstages.
Abroad Internships (contactpersoon: Susanne de Bruin) kan ik je sowieso aanraden. Sterrenstages (contactpersoon: Stephen Albada Jelgersma) is meer voor facilitaire en hospitality stages.
Tip 1: Mocht je bij Abroad Internships nog niet hebben gevraagd, zou ik je dat allereerst willen aanbevelen. Dat bureau is betrouwbaar, er kan veel worden geregeld, je weet precies wat je eraan hebt, prijzen zijn reëel en er valt goed mee te praten en te overleggen. Die stages zijn goed geregeld.
Wat ik doe, de hele hulpactie HAstage, is gratis en geheel vrijblijvend. Het is voor mij maatschappelijk vrijwilligerswerk. Je behoudt zelf alle controle, initiatief en verantwoordelijkheid bij het zoeken en regelen van je stage. Verantwoordelijkheden neem ik niet van je over, maar wat ik doe, doe ik verantwoord en zo goed mogelijk.
Je kunt mij/HAstage zien als een verlengstuk van je eigen netwerk, met wat extra mogelijkheden en expertise op het gebied van stage.
Ik assisteer met tips, informatie, aanwijzingen en doorverwijzingen en help met het uitzoeken van dingen. Je bent vrij om te kiezen wat je ermee doet.
Tip 2: Erkende Leerbedrijven bieden hun stages - onder andere - aan via het “Kenniscentrum Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven” van hun branche. Al die Kenniscentra maken deel uit van de vereniging Colo. De website Stagemarkt.nl is vanuit Colo opgezet. Vrijwel alle stageplaatsen van Erkende Leerbedrijven - ook buitenlandse - worden op Stagemarkt.nl geplaatst. Daar zou je eens kunnen kijken.
Tip 3: Ben je al actief op LinkedIn? Bij het zoeken naar een stage kun je daar veel uit halen. Daar zijn veel ondernemers en andere professionals actief, ook buitenlandse. Ik heb al even voor je gekeken naar Spaanse bedrijven in jouw vakgebied, daar zijn er heel wat van! Als je een dergelijk bedrijf hebt gevonden, die je interessant vindt, kun je kijken wie er bij dat bedrijf werken, daarna hun persoonlijke profiel bezoeken, kijken van welke LinkedIn-groepen ze lid zijn en in zo’n groep vervolgens je stagevraag plaatsen, bij voorkeur onder de tab “Jobs” bij “Jobs Discussions”. Wel is het dan slim om je LinkedIn-profiel goed voor elkaar te hebben, zodat je goed overkomt op een mogelijke stageplaatsaanbieder die jouw profiel bezoekt en hij/zij in jou geïnteresseerd raakt. Dan kan diegene meteen ook contact met je opnemen via je profiel.
Tip 4: Maar daarmee weet je nog niet of het bedrijf een Erkend Leerbedrijf is.
Op de websites van de meeste Kenniscentra zijn lijsten beschikbaar waarin alle Erkende Leerbedrijven staan vermeld, maar ook via Stagemarkt.nl kun je meestal wel achterhalen of een bedrijf al Erkend Leerbedrijf is.
Tip 5: Wanneer een bedrijf waar jij stage zou willen lopen, nog geen Erkend Leerbedrijf is, kun je dat bedrijf vragen om Erkend Leerbedrijf te worden. Dat bedrijf kan daarvoor dan contact opnemen met het Kenniscentrum dat van toepassing is voor zijn branche. Er gaat natuurlijk wat tijd in zitten om zoiets te regelen, daarmee moet je wel rekening houden, zéker wanneer je - zoals in jouw situatie - al snel een stageplek moet hebben.
Met deze tips kunnen we wel even vooruit. Hoe eerder we beginnen, hoe meer kans je hebt dat een stage in het buitenland nog gaat lukken.
Mocht je dat nog niet hebben gedaan: Informeer jij bij Susanne de Bruin van Abroad Internships? Als je me daarna opzoekt op LinkedIn, help ik je daar verder. Uiteraard kun je hier op WereldWijzer.nl ook gewoon bij me terecht.
Zelf ga ik alvast voor je aan de slag met de websites van enkele Kenniscentra, nog wat andere relevante websites en natuurlijk op LinkedIn. Ook ga ik 's kijken wat ik kan bereiken via mijn netwerkcontacten. Zodra ik wat concrete resultaten heb, laat ik het je weten.
Succes, en een goed weekend toegewenst!
Vriendelijke groet,
Patrick de Vrij
http://www.linkedin.com/in/patrickdevrij
HAstage