Informatie over Libië

Ik kan jullie gerust stellen: ik was twee weken in Libie en ik vond de mensen erg vriendelijk en beleefd. Erg veilig ook om daar rond te lopen.

Je kunt meteen na aankomst op het vliegveld van Tripoli geld wisselen bij een wisselkantoortje. Ik raad euro’s aan (die komen niet uit het verdorven Amerika).

Je kunt geld opnemen bij geldautomaten, in Tripoli bijv. in de lobby van het Al Kabir Hotel aan de boulevard aan het water, dichtbij het Groene Plein (centrum).

Betalen met credit cards als Visa, American Express en MasterCard gaat voor zover ik weet niet (deze zijn nl. Amerikaans).

Libische dinars die over zijn kun je weer omwisselen op het vliegveld.

1 euro = 1.6 dinar

1 dinar = 0,60 eurocent

Deze koers is al minimaal sinds eind november 2008 hetzelfde gebleven.

Neem geen alcohol mee naar Libie.
Vraag niet naar alcohol in Libie. Alcohol is er verboden.

Er is wel alcohol-vrij bier te verkrijgen.

Libie kent geen kledingvoorschriften voor mannen of vrouwen.

Vrouwen hoeven geen hoofddoek te dragen.

Blote benen (mannen EN vrouwen), blote borst (mannen) en decolletes afgeraden.

De meeste hotels zijn inclusief ontbijt.
Probeer de warme maaltijd rond lunchtijd te scoren.
's Avonds gaan de restaurants vroeg dicht en is er niet zo veel te krijgen.

De Ramadan is in 2010 pas van plm. 13 augustus tot 13 september.

Libie is een droog land. Er heerst geen malaria e.d. Ook vaccinaties zijn neit vereist voor een verblijf in Libie.

Water drink je het beste uit flessen.

Het is mogelijk om te emailen / telefoneren vanuit Libie.
Geen problemen mee gehad.

Kan ik zomaar een bus of lokaal vliegtuig of taxi van stad naar stad nemen in Libie?

Op dit moment is het zo dat begeleiding door een officiele, betaalde gids in Libie vereist is. Het is een korte tijd wel mogelijk geweest om vrij rond te reizen als Westerling in Libie. Deze vrijheid is afgeschaft, o.a. omdat enkele Europese reizigers prehistorische tekeningen in grotten hadden beschadigd en probeerden te verwijderen en te stelen.