Individuele rondreizen met chauffeur/gids??

Wij gaan voor de eerste keer naar Thailand. We hebben een reis op het oog waarbij alleen een chauffeur (met mini busje) aanwezig is. Dus geen gids. Bij de reisorganisatie vertelde ze me dat je bij de bezienswaardigheden heel eenvoudig een gids kunt inhuren.
Gaat dit lukken? Hoe is jullie ervaring?

Een chauffeur is maar een chauffeur. Indien je op voorhand weet dat de persoon in kwestie engels spreekt dan kan je het treffen.
Op het eerste gezicht lijkt me het een kaal aanbod, als een reisorganisatie op deze manier z’n reizen verkoopt.
Wellicht kan Dave je een beter voorstel doen.

Groet,
Joe

Begrijp het niet helemaal. Is het individuele reis of een reis met een gezelschapje waarbij een chauffeur met minibus een bepaalde (vooraf vastgestelde) route rijdt langs toeristische bezienswaardigheden?

Groeten vanuit Thailand (de laatsate dag).

Het is een individuele reis met 3 volwassenen (waarvan 1 in rolstoel). De reis is vooraf uitgestippeld langs bezienswaardigheden. Er reist alleen een chauffeur mee. Dus geen gids…
Is dit te doen?
:dag:

Ik denk dat dit vergelijkbaar is met zelfstandig rondtrekken zoals zo velen doen (zoals wij nu) en dus prima te doen. Je bent gewoon zelfstandig aan het reizen, alleen niet met het OV, maar met een prive-busje. Je moet dan natuurlijk wel zelf meer uitzoeken en je wat inlezen in het land, maar je bent wel vrij om je eigen (dag)indeling te maken en dat is heerlijk. Wij moeten er bijv. niet aan denken om met een georganiseerde (bus)reis mee te gaan waarbij de reisleider bepaald hoe laat de kudde waar moet zijn en hebben dat ook nooit gedaan.

Als je wilt kun je hier in Thailand overigens een lokale Engelssprekende gids(e) inhuren; zoek maar even op dit forum; in herinner me een aanbeveling.

Wij hebben in noord Thailand (Chiang Mai, Ciang Rai, Golden Triangle) zelf vorige week gebruik gemaakt van een gids (Somboon) met 4WD en die is geweldig. Van de Karen stam en weet heel vel van de natuur en het land. En (juist) niet alleen van de toeristische plekjes! Regelde daarnaast alles wat we wilden; overnachtingen onderweg, boottocht, eten, etc. en past zich helemaal aan aan jouw wensen. Maar er zijn er meer (indien er een extra plek is in de minibus voor hem/haar). En het is hier niet duur. Wel het overwegen waard.

1 like

Beste,
Wij zijn dit ook aan het overwegen om met een groepje van 4 een deel van Thailand te verkennen. Maar ik stel me dan de vraag: hoe kijkt de locale bevolking naar het toerisme ? Is het veilig om daar alleen met een huurwagen rond te reizen ? Laten de mensen je met rust of vragen ze veel aandacht en geld ? Hoe zit het daar met de criminaliteit ? Worden er veel toeristen overvallen of bestolen. Dit klinkt misschien wat overdreven maar moeten wij hier bewust rekening mee houden ? Graag Uw mening, bedankt !

We zijn net terug uit Thailand en hebben ons nooit ook maar een moment onveilig gevoeld. Ook niet in de sloppenwijken van Bangkok. Ondanks de enorme tegenstellingen in het land van rijk en arm hebben de Thai door hun Boeddhistische opvoeding veel respect voor elkaar en zijn vriendelijk en doorgaans niet opdringerig. In Bangkok zeurden alleen de Tuktukchauffeurs aan je hoofd dat ze je wilden vervoeren en dat vonden we eigenlijk wel eens hinderlijk. En bij aankomst in Bangkok enkele (illegale) ronselende taxichauffeurs, maar dat is te vergelijken met Schiphol.

Verder wordt je zeker niet lastig gevallen. Houd er wel rekening mee dat als het een keer gebeurt dat een Thai je onderweg “zomaar” aanspreekt, hij iets aan je wilt verdienen. Loop dan gewoon door en ga er nooit op in. Het is echter lang en lang zo erg niet als in de islamitische landen (Marokko etc.).

Overvallen of bestelen, wij hebben het niet meegemaakt en ook van niemand gehoord. Opletten op je spullen moet je overal. En ga ook niet met je rijkdom te koop lopen. Nergens voor nodig.

In het noorden (Chiang Mai, Chiang Rai) is het allemaal nog een stukje vriendelijker. Vooral daar hebben we een geweldige tijd gehad. We zijn daar met een ontzettend goede privé gids met 4WD (Mitsubishi Pajero) een paar dagen op pad geweest naar vooral de niet toeristische plekken (dwars door de bergen). Een aanrader!

Het enige dat onderweg gebeurde was, dat we een stukje van een ongeveer 20 km. lange grensweg tussen Birma en Thailand zouden rijden, maar die was op dat moment afgesloten door de Thaise militairen omdat het te gevaarlijk was. Birma is het enige niet democratische land in de omgeving (heeft militair bewind en veel burgeroorlog door rivaliserende stammen), maar het is nooit angstig en dat is dan ook het enige van betekenis geweest in al die tijd.

Ga met een gerust hart naar Thailand; het zal je bevallen. Wel iets om rekening mee te houden voor Carina Peeters is dat er in Thailand absoluut geen voorzieningen zijn voor rolstoelen. In Bangkok zijn de stoepen een grote puinhoop, smal, missende tegels, open putten, allerlei rommel of stalletjes op de stoep, etc. Er zijn vrijwel geen afritjes voor rolstoelen en als die er al zijn, dan staat er wel een auto voor geparkeerd. Het is daarom het wel handigste om de verplaatsingen zoveel mogelijk met het busje te doen. Maar met de rolstoel over Khao San Road is bijv. weer geen enkel probleem. Daar rijden immers alle karretjes, scooters en zelfs auto’s ook door de menigte heen. En iedereen maakt plaats!

In bezienswaardigheden (Tempels, paleizen etc.) zijn ook steeds veel trapjes en drempels die voor enig ongemak kunnen zorgen. Maar laat je niet afschrikken. Het zou wel handig zijn als er twee sterkere helpers bij zijn die de rolstoel zo nu en dan over de trapjes en de drempels kunnen tillen. Het is qua voorzieningen geen Nederland, maar Thailand is wel een geweldige ervaring en de Thai zijn zeer behulpzaam. Dat zal zeker ook de chauffeur zijn en dan is het niet eens nodig dat hij Engels spreekt!

Succes en veel genieten in Thailand!

1 like

ik kom al jaren 1 of 2 maal per jaar in thailand en heb me er nooit onveilig gevoeld, of toch wel maar dat was achterop een motortaxi welke echt als een idioot door het verkeer aan het racen was. maar angst voor beroving ofzo heb ik nooit gehad
wel moet je natuurlijk de kat niet op het spek binden en constant met allerlei dure apparaten of sierraden gaan lopen pronken dan zou het mischien toch kunnen gebeuren
maar thailand is een veiliger land dan bijvoorbeeld nederland of belgie