Income tax

Zoals ieder jaar moet er voor april je income tax gedaan worden als je in Canada woont/werkt. Ik heb dit gister laten doen en ze hebben me in eerste instantie goed laten schrikken. Let hierbij wel even goed op met je doel van werken/reizen en evt je provincie kan dit verschil maken. Ik weet namelijk niet 100% zeker of de 11.000 nogwat dollar provincial or landelijke government is. Ga alsjeblieft wel naar een goed bureau, omdat je buitenlands bent moet je income tax naar het international tax services office gestuurd worden.

Anyway, ik zit zelf in Ontario en heb hier ook de gehele tijd gezeten en gewerkt. Dit maakt mij voor de tax een “resident” van ON. Er is een vast bedrag, 11.000 nogwat dollar wat he tax vrij mag verdienen. Daar bovenop kan je nog credits krijgen waar je niks over hoeft te betalen. Daarnaast zit er ook nog weer verschil tussen of je langer of korter dan 6 maanden in Canada bent en of het inkomen in Canada 90% of meer van je jaar inkomen is of niet maar wat voor gevolgen dit voor je tax heeft durf ik niet te zeggen. Hou er wel rekening mee dat naast geld terug krijgen het ook zo kan zijn dat je geld moet betalen omdat je niet genoeg tax hebt betaald alhoewel dit bij de meeste (tenzij je een 100$ pu baan hebt) wel meevallen.

De grap zit hem in dat als je geen Canadees resident bent je werkgever blijkbaar 25% van je loon moet afdragen aan tax, wat (veel) meer is dan een Canadees resident. Aangezien ik dit niet wist en blijkbaar mijn werkgevers ook niet hebben ze beide denk ik zo’n 12-15% ingehouden. En hier is het belangrijk om te weten hoeveel je per uur verdient en wat je van plan bent te gaan doen mbt werken en reizen. Vd 9 maanden die ik in 2013 in Canada ben geweest heb ik er zo’n 5,5-6 gewerkt en is mijn Canadese inkomen over 2013 90% of meer geweest van mijn totale inkomem in 2013 (NL dus meegerekend). Alles bij elkaar heb ik meer dan 11.000 dollar verdient maar dmv credits heb ik uiteindelijk zo’n 13.000 dollar tax vrij als inkomen gehad. Had ik verder nog een paar duizend waar ik wel tax over moest betalen. Daarover werd vervolgens berekend hoeveel ik aan tax moest betalen, kwam er uit dat ik teveel aan pension plan heb betaald en dat en de teveel betaalde tax krijg ik uiteindelijk terug en geloof me, dat is een behoorlijk leuk bedrag.
Uiteindelijk heb ik het met de normale Canadese reduction dus wel gehaald en hoef ik niks te betalen maar dat komt mede doordat ik maar een paar duizend meer dan 13.000 dollar heb verdient en daardoor dus uiteindelijk niet zoveel heb hoeven afdragen.
Volgens mij zijn er wat mensen die dit jaar op een WHP voornamelijk het jaar gaan werken en al banen hebben. Tevens ook belangrijk voor de YPers!
Probeer adhv je uurloon even uit te vinden hoeveel je per jaar/tegen het eind van 2014 verdiend moet hebben. Zit je onder de 11.000 dan krijg je wrs bijna alles terug. Zit je er (ver) boven vraag je werkgever dan evt wat meer tax in te houden om te voorkomen dat je moet bijbetalen. Vergeet dan alleen niet om voor april 2015 je taxen terug te vragen. Dat ik ruim 13.000 tax vrij kreeg heeft te maken met credits die je kan krijgen. Dit is voor iedereen verschillend en kan per jaar verschillen, daarom zeg ik hou die 11.000 aan. En daarbij komt nog dat ik niet zeker weet of die 11.000 provincial of national was want daar zit ook nog wat verschil in en daardoor zou het evt per provincie wat kunnen verschillen. Of het Canadese inkomen 90% of meer is van je totale inkomen over het jaar maakt ook nog een groot verschil.
Het enige is omdat het via het international tax services office moet kan het (veel) langer duren en krijg je waarschijnlijk een cheque gestuurd naar het adres wat je aan hun doorgeeft. Zeker in het geval van een Canadees adres zorg dan dat er iemand is die het voor je in je bank account kan stoppen (hoeft diegene niet voor op je rekening te staan) of dat je zelf in Canada bent. Geen idee of je een NL adres door kan geven, vast wel maar dat soort dingen zou je met je tax bureau moeten regelen.
Zit je maar voor een paar maanden in Canada of verlaat je voor het eind van het jaar Canada alweer (voor je je tax formulieren van je werkgever opgestuurd hebt gekregen), of is je inkomen minder dan 90% van je totaal, ga dan op voorhand even naar een bureau om uit te vinden wat ze voor je kunnen doen icm het ITSO. Neem dan je payroll of pay checks mee waarop staat hoeveel je verdient hebt en hoeveel tax je betaalt hebt (bewaar deze goed! Ik heb namelijk van 1 werkgever mijn T4 formulier nooit gehad. Deze is naar mijn oude adres gestuurd en alhoewel degene zegt het naar mijn nieuwe adres gestuurd te hebben heb ik hem nooit ontvangen en dankzij mijn payroll kon alsnog mijn tax en teruggave berekend worden. Scheelde een paar 100 dollar).

Vragen kan ik waarschijnlijk niet echt beantwoorden aangezien ik geen tax expert ben maar ik hoop wel dat ik wat meer informatie hierover heb kunnen geven. Zoals al eerder vermeld zit ik in Ontario en kan het misschien per provincie verschillen.

Thanks Blacky voor je informatie! Ik ga eens kijken hoe het zit in BC. Mijn loon weet ik al alleen moet ik dan uitrekenen hoeveel tax het is.

Heeft het met deze link te maken? Want in BC begin je met 11 dollar per uur. Moet je dan uiteindelijk niet veel tax terug betalen?

Via Wereldwijzer app

Dat je begint met 11 dollar zegt niet zoveel, dat is het minimum loon. Het is afhankelijk van je baan/opleiding. Hier in ON krijg je als elektricien namelijk zo’n 50$ p u betaald. Maar met een lager uurloon duurt het idd langer voor je aan de 11.000 komt en hoef je uiteindelijk dus minder belasting te betalen.

Overigens denk ik dat t niet 12-15% was maar 15-20% dat normaal ingehouden wordt op mijn loon.

Oké, waar ik ga werken krijg ik 11 dollar per uur. Maar ik blijf daar niet heel het jaar want ik ga nog ergens anders werken waar ik wel een opleiding voor gedaan heb, veranderd die tax dan ook weer

Via Wereldwijzer app

Nee tax (belasting) betaal je over het totaal wat je verdient hebt aan het eind van het jaar (-11.000 belasting vrij)

Ik neem aan dat je met de eerste Canadees resident ‘temporary’ word bedoeld. en met de tweede ‘perminent’

thnx voor je info, hier zullen nog vele mee te maken gaan krijgen.

waarop worden die credits gebaseerd?

Ik kreeg oa credits voor het überhaupt al aan het werk zijn en voor het meebetalen aan het canada pension plan. Ik weet dat er een is voor als je bijvoorbeeld voor een familie lid zorgt en zo is er nog een hele lijst maar heb dat momenteel niet bij de hand… :slight_smile:

Iemand ervaring met hoeveel belasting je in Nederland moet afdragen over je in Canada verdiende loon?

Ik heb een jaar in Canada gewerkt, en belasting betaald over mijn loon daar. Als ik nu de belasting aangifte in Nederland invul, en mijn inkomen in Canada daarin mee neem, dan lijkt het erop dat ik alsnog een vlink bedrag aan inkomsten belasting, premie volksverzekeringen en bijdrage zorgverzekeringswet moet gaan betalen.

(Het door mij te betalen bedrag krijg ik te zien in de vooraangifte, heb nog geen daadwerkelijk bericht van de belastingdienst.)

Terwijl Nederland toch een ‘double tax agreement’ overeenkomst heeft met Canada ter voorkoming van dubbele belasting. Aldus de rijksoverheid.

Ik ben tijdens dit jaar in Canada ingeschreven gebleven in Nederland en heb mijn zorgverzekring door laten lopen.

Iemand ervaring?