Belasting in Canada

Hey,

Als ik het goed heb dan word een deel van je salaris ingehouden om belasting te betalen. Weet iemand hoe groot dat deel is (ik verdien zo 2000 dollar per maand, hoe veel hou ik over)? Moet je dan zelf ook nog belasting betalen? En is er ook een bedrag dat als je minder dan dat verdient dat iets terug kan krijgen/niet hoeft te betalen?

Alvast bedankt,

Daan

Hoi Daan,

Die belastingen gaan elke betaal periode automatisch van je loon af. Ik weet niet hoe dat zit bij jou, maar op de meeste plaatsen wordt je elke 2 weken uitbetaald en niet elke maand. Maar goed je belasting gaan evengoed ervan af. :wink: Als je dan bijvoorbeeld rond de $2000 CAD bruto verdient (per 2 weken of per maand), dan hou je ongeveer een $1500 netto over. Ik weet niet precies hoe men dat rekent en hoevel % er van je totaal loon afgaat, maar het is ongeveer zoiets. Als je $1500 CAD bruto verdient dan hou je ongeveer een $1100 CAD netto over. En ja, als je nu minder verdient dan nemen ze veel minder belastingen af van je loon.

Het nog eens moeten betalen of terug krijgen van belastingen wordt meestal 1 keer per jaar gedaan als het tijd is voor je belastingsbrief binnen te brengen. Ik weet niet hoe dat zit als je maar een jaar in Canada verblijft?? Maar als je hier permanent woont en werkt, dan moet je je Income Tax papieren elk jaar invullen en aan de hand daarvan kijken ze wel of je teveel belastingen betaald hebt of te weinig.

Groetjes,
Ann :slight_smile: