Incheon (Airport) / Seoul?

A.s. zaterdag vlieg ik via Incheon Airport (Zuid Korea) naar Jakarta (Indonesië). Op Incheon heb ik een overlay van ongeveer 9 uur en vraag me af wat er te doen is op het vliegveld om jezelf 9 uur te vermaken? Ik heb op de website van het vliegveld gekeken en las dat het al een aantal jaar op rij is uitgeroepen tot beste vliegveld ter wereld, klinkt veelbelovend maar wat heb ik/de reiziger daar concreet aan? Of zal ik die tijd aangrijpen om een flitsbezoek aan Seoul zelf te maken? Indien ik over laatstgenoemde keuze meer info (tips & trucs) wil, moet ik dan een nieuw topic aanmaken of mogen/willen jullie dit in dit topic beantwoorden?

Alvast bedankt!

[EDIT: er is iets vreemds aan de hand…lang verhaal kort verhaal: het antwoord van WizardOfOss (02-07-13, 12:08) verplaats ik voor het gemak hieronder, tevens heb ik de titel gewijzigd]

Re: Incheon (Airport) / bezoek Seoul?

Tsja, 9 uur wachten zal op elk vliegveld een beproeving zijn, dat zal op Incheon niet anders zijn…

Het is in die tijd echter best mogelijk even de stad in te gaan, al zal je tijd in de stad zelf uiteraard beperkt zijn. Even een beetje optimistisch: een half uur voor douane, een uurtje om met de A’rex de stad in te komen, een uurtje ook weer terug, plus anderhalf uur van tevoren aanwezig, dan rest er nog 5 uur in de stad. Daarin kan je best het nodige zien, ook al is Seoul een kolossale stad, in een relatief compact gebied ten oosten van Seoul Station is genoeg te zien.

Een tijdje geleden heb ik voor iemand anders met een soortgelijke overstap al eens een opzetje gemaakt voor een bliksembezoek aan Seoul, wellicht kan je daar iets mee. Het is een stevige, maar niet onmogelijke route (ongeveer 4km lopen, maar uiteraard wil je onderweg ook nog wat zien), zie onderstaand plaatje voor de de nummers:

[ul]
[li]neem vanaf het vliegveld de A’REX naar Seoul Station (1), loop van daaruit richting Namdaemun (2). De oude stadspoort is helaas een paar jaar geleden afgebrand maar inmiddels herbouwd. Daar vlakbij heb je de enorme Namdaemun markt, kan haast niet missen, en ook zeker geschikt voor een lekker hapje eten (zoek naar een hotteok-standje, pannenkoekjes gevuld met gesmolten suiker, schandalig lekker…). [/li][li]Verder naar het noorden ligt Deoksugung (3), een van de vijf paleizen van Seoul. Een wat vreemde verzameling gebouwen uit verschillende eeuwen (merendeel reconstructies) en ook zeker niet de mooiste van de vijf, maar de veel grotere Gyeongbokgung en Changdeokgung zijn gezien de beschikbare tijd niet echt een optie. Mocht je tijd tekort komen (bijvoorbeeld omdat je te lang op de markt bent blijven hangen, volkomen begrijpelijk…), dan zou het paleis het eerste zijn wat ik zou laten schieten. Met een beetje geluk kan je wel de wisseling van de wacht meepikken. [/li][li]Een stukje voorbij Deoksugung begint aan de overkant van de straat de Chongyechong (4), enkele jaren geleden nog een van de drukste wegen door de stad, nu omgebouwd tot een kanaal. Zeker in de zomer zullen veel mensen daar verkoeling komen zoeken. Volg deze tot de tweede brug (Namdaemunno), ga hier links. [/li][li]Loop door tot het kruispunt met de Jongno (5). Hier staan tegenover elkaar de oude Bosingak klokkentoren en de hypermoderne Jongno Tower. Je kan proberen binnen te komen, vanuit de toiletten bovenin schijn je een fantastisch uitzicht te hebben, mij is dat helaas niet gelukt. Hiervandaan kan je de metro vanaf halte Jonggak terug naar Seoul Station (1) nemen om weer terug naar het vliegveld te gaan. [/li][/ul]

Een alternatief is om niet helemaal naar Seoul te gaan, maar naar Incheon, veel dichter bij het vliegveld. Ik ben daar echter nog niet geweest, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen.

Helder. Bedankt voor je uitgebreide informatie! Ik ga Seoul in! :slight_smile:

Dat is een mooie route zo lijkt het! Ik heb het Deoksugung paleis opgezocht op Google en moet zeggen dat het inderdaad niet erg bijzonder lijkt en hier en daar duidelijk te modern. Is het Changdeokgung paleis niet te doen qua locatie of qua grootte? Ik las namelijk dat dit paleis op de Werelderfgoedlijst staat en het is mijn streven om zoveel mogelijk Werelderfgoed plekken in de wereld te bezoeken (geen specifieke reden waarom).

Tevens heb ik van iemand gehoord dat er in Seoul nog een typisch Koreans dorpje bestaat of is herbouwd? Schijnt erg mooi te zijn, weet je daar wat van af? Ik hoop ook nog wat van het ultramoderne Seoul mee te krijgen wanneer ik naar de verschillende punten loop. Of is dat onmisbaar omdat de stad zelf gewoon ultramodern is?

Anderen nog tips? WOO, heb je mogelijk nog slimme insider tips en trucs?

Changdeokgung is vooral aanzienlijk groter (met de metro ben je er zo), maar je kan dat alleen met een rondleiding bezoeken, dat maakt het een stuk minder flexibel. Gyeongbokgung zou eventueel nog wel kunnen (daar mag je wel zelfstandig rondlopen), maar is ook dusdanig veel groter dat dat in die tijd haast niet te doen is, of je moet de rest overslaan. Gyeonghuigung is een stuk kleiner maar naar mijn mening zeker zo mooi als de grotere paleizen, maar licht weer wat verder weg “achter” Deoksugung. Wat dat betreft heeft Deoksugung vooral z’n locatie mee, en het is een erg gevarieerd paleis met gebouwen uit verschillende periodes. Leuk om een half uurtje doorheen te lopen, terwijl je voor die grotere paleizen eigenlijk toch echt een paar uur moet uittrekken.

In de buurt van de Namsan (de berg met daarop de N Seoul Tower) zou inderdaad een “folk village” moeten liggen, daar ben ik echter nooit geweest. Wel op andere plaatsen in Korea (op Jeju en bij Andong), maar dat schiet nu uiteraard niet echt op. Daarnaast ligt niet al te ver van het eindpunt van mijn route Bukchon, een wijk met traditionele Hanok-huisjes. Voor wat betreft het ultramoderne, dat is overal om je heen, her en der afgewisseld met stukjes traditie. Vandaar ook dat ik als eindpunt de Jongno Tower had gekozen, met daar recht tegenover Bosingak is het mooie tegenstelling van oud en nieuw.

:thumbsup: Laten we het bij dit draadje houden, heb de titel van het topic al aangepast (er was ook nog iets raars aan de hand met de eerste reactie van de Wiz, die stond elders in het Zuid-Korea forum :confused:).

Maar goed, herinner me het al vaag en inderdaad: volgens BRON is Changdeokgung zonder rondleiding te bezoeken. Dat moet echter maar net uitkomen op een donderdag (april-november)…

Het Namsangol Hanok Village bij Namsan vind ik op zich wel aardig, hoewel ik Bukchon Hanok Village in de heuvels veel leuker en interessanter vind.

Geschikte route verder ter introductie van Seoul, zeker doen als je een beetje fris uit het vliegtuig stapt.

Apart. Er was inderdaad iets raars gebeurd, TS had de vraag in eerste instantie in het “ervaringen met luchthavens”-subforum geplaatst, daar had ik ook al geantwoord (waarna nog twee reacties over en weer volgden), maar heb toen mijn post gerapporteerd met het verzoek het hele draadje hierheen te verplaatsen. Dat is blijkbaar een beetje misgegaan, alleen mijn post was naar het Zuid-Amerika forum verplaatst, de rest was blijven staan. Jeroen per PB gevraagd e.e.a. weer samen te voegen en hier te plaatsen, toen zag alles er weer prima uit. Maar blijkbaar is er daarna toch weer iets misgegaan…

Het lullige aan dat alles dat dat net speelde kort voor vertrek van TS, als ik het goed heb begrepen zit hij inmiddels op Jakarta, en is Seoul alweer achter de rug. Dan kan ik alleen maar hopen dat het al dan niet met bovenstaande route een mooi middagje Seoul is geworden…